Bigtower vervangen voor barebone

Pagina: 1
Acties:

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:13

B2

wa' seggie?

Topicstarter
Al een aantal jaar (vanaf mijn AMD Athlon 700) ben ik in het bezit van een Aopen HQ500 bigtower. Prima toren, en heeft ook vele jaren goed zn werk gedaan. Nu begin ik me alleen te storen aan het lawaai wat de voeding en de fan van mn cpu (Inmiddels Athlon XP 1800) maken.

Dus had ik eens gedacht aan een barebone systeempje. Nu twijfel ik alleen over het te kiezen platform. Zal ik blijven bij mijn huidige cpu en bv een MSI Mega PC 180 kopen, of beter overstappen op een Athlon64 of Pentium4 platform zoals de Shuttle X PC SN85G4 of de MSI Mega PC 865.

Mn huidige pc (XP 1800, 768MB, Asus A7Nx-x, NEC-1300A dvd burner, 40 gb intern en 2 externe 160GB usb schijven) voldoet eigenlijk prima voor mn dagelijkse bezigheden.
(E-mailen, dvd's branden, beetje dvd-covers scannen, ftp-en)
In m'n huidige pc zit wel een Geforce 4 4200-128MB, kan deze in zo'n barebone ivm de voeding?

En scheelt het verbruik van een barebone voeding nou nog wezenlijk met mn huidige 300W systeem?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vergis je niet in het vermogen van een voeding van een barebone. Deze voedingen zijn geen el cheapo dingen, en adverteren vaak met het constante vermogen i.p.v. het piekvermogen. Dit betekent dat je een 300W voeding niet altijd kan vergelijken met een 300W Q-Tec bijvoorbeeld. (Q-tec geeft piekwaardes aan in de advertenties) Het zal makkelijk mogelijk zijn om in een barebone een goede Radeon 9800pro te gebruiken naast een Pentium 4 3.06GHz.

Als je graag stilte wil, weet ik niet zo zeker of een barebone wel zo'n goede keus is. In een klein kastje is er niet heel erg veel ruimte voor koeling, en is de airflow natuurlijk ook niet optimaal. Hierdoor zal je waarschijnlijk toch wel met wat herrie moeten werken, of je zal de fans moeten vervangen.

Ik zou gaan voor een Athlon64 systeem. Naast het feit dat de x86-64 instructieset handig is voor in de toekomst, heeft deze ook nog eens Cool 'n' Quiet, waardoor je CPU een stuk minder warm is bij het normale office werk. Hierdoor kan je ook weer je FAN langzamer laten draaien, waardoor het minder herrie produceert (veel fans zijn tegenwoordig wel temp gestuurd).

Ik weet het niet of je wel zo nodig moet overstappen naar een barebone. Je huidige systeem voldoet prima, misschien is het dan handiger om je FANs te vervangen door stillere, of eens naar leuke waterkoelingssetjes te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Laurent op 22-10-2004 20:16 ]

• Joppie4ever
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik heb hier thuis een midi tower (een oud goedkoop beestje met goedkope voeding) en een barebone staan. Die barebone maakt zeker meer lawaai. Soms zelfs een fluitend geluid, wat ik erg irritant vind.

Ik zou zeker geen barebone kiezen voor de stilte. Je kunt volgens mij dan beter een stillere voeding en stille fans nemen in je huidige systeem, zeker als dat verder nog goed bevalt.

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:01

Acheron

updatepack.nl

Vervang je voeding voor een nieuwe stille. Zal je systeem echt goed doen. Het grootste voordeel van een grote kast is dat je niet zo diep hoeft te reiken vanaf je bureau naar je cd-speler, als deze op de grond staat

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!