Toon posts:

ACTIVE SMART:ultra ata crc error rate en seek time

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het programma active smart geinstalleerd en dat draait nu.
Nu draai ik als test dit programma tijdens het defragmenteren.
Na het defragmenteren geeft hij 27 ultra ata crc error en 1 seek time error.
Nu kan ik nergens vinden wat deze betekenen. Is dit normaal of is er dan iets defect aan de harde schijf?? of hebben alle harde schijven dit een beetje,

ik vraag dit omdat ik windows XP opnieuw heb geinstalleerd omdat ik een kernel inpage data error heb gehad. Nu lijkt het allemaal goed...

hoop dat jullie me kunnen helpen, bedankt alvast!!

gr John

Maxtor diamondmax 9 - 80GB

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-03 08:16
Dit soort problemen heb ik in het verleden ook gehad. Het bleek te liggen aan de rounded ATA kabels die ik gebruikte. Ik heb alle rounded kabels vervangen door flatcables (ziet er niet uit en de airflow is minder), maar ik heb nu geen CRC/parity errors meer.

Verwijderd

Topicstarter
Dus het ligt aan de S-ATA kabel volgens u.
Die moet ik vervangen door IDE of datakabel....als ik het goed begrijp...maar kunnen deze fouten voorkomen of is dit echt schade aan de harde schijf???

alvast dank

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
S-ATA en ATA/IDE zijn 2 verschillende dingen. Voor IDE zijn er ATA kabels, die rounded (rondgemaakt) kunnen zijn. Omwille van dat "rounden" wil zo'n kable al eens wat fouten veroorzaken. Als je disk dus dmv S-ATA (=serial ATA) is aangesloten, hoef je hiermee alvast geen rekening te houden. Als je ATA schijven hebt kan het wel, maar normaal worden pc's nog alrijd met gewone flatcables geleverd, en is het aan jou om ze evt te wisselen. Maw als dit verhaaltje op jou van toepassing had geweest, had je dat wel doorgehad ;)

Ik zou je door een paar smart foutjes niet van de wijs laten brengen; elke schijf maakt al eens een fout. Zolang die fouten op tijd afgevangen worden door de schijf, controller of software is er niets aande hand met je data (en het er natuurlijk geen honderden worden).
zet als je bios het ondersteund smart monitoring op. Geeft die een fout, download dan eent ooltje van de fabrikant van je schijf en controleer hem daarmee om aanspraak te kunnen maken op garantie.