[css] background: attachment en position samen probleem?

Pagina: 1
Acties:

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
hi,

zit met een gek probleem; heb een div waarin ik een achtergrond plaatje zet, en instel op 'no-repeat fixed bottom right'. probleem is echter dat in zowel firefox als in opera het plaatje op het uiterst rechtse deel van de pagina komt, ipv het rechtse deel van de div. (bv body is 1000px, div 800px, dan staat de background dus op 1000px, waardoor hij als het ware uit de div valt)

in een poging het probleem te vinden heb ik de shorthand property opgebroken in 'gewone' properties, en daar lijkt het alsof 'background-attachment: fixed;' in dit geval de boosdoener is; haal ik die weg, dan staat het plaats waar het hoort te staan.

omdat ik hierdoor natuurlijk problemen verwachte met het scrollen, getest met een grote lange div met veel tekst er in, en wonderbaarlijk genoeg houden firefox en opera in dit geval het plaatje netjes fixed waar het moet staan zonder het mee te laten scrollen..

het gekke van dit verhaal is echter dat ie6 mijn oorspronkelijke code prima vindt, maar de achtergrond lekker laat meescrollen in het geval ik de background-attachment weghaal.

wat ik mij afvraag is of
1. de manier waarop firefox en opera met een en ander om gaan de juiste is
2. het daarom verantwoord is met een kleine ie6 hack het gedrag van de drie browsers gelijk te trekken

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Heb je wellicht een voorbeeld van je pagina? Zo je het beschrijft lijkt het mij fout aangezien de background afbeelding op de div zit, maar het kan ook goed te maken hebben met de manier waarop je de CSS heb opgesteld.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

en wb IE6: die ondersteund inderdaad geen position:fixed

Intentionally left blank

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
crisp schreef op 23 oktober 2004 @ 01:50:
en wb IE6: die ondersteund inderdaad geen position:fixed
precies dat dacht ik ook al.. vandaar dat ik het zo vreemd vond dat ik dat voor IE juist wel moest toepassen om het goed te laten werken..

anyways.. zet even een testcase online.. moment..

zie hier een testcase

[ Voor 11% gewijzigd door BetuweKees op 23-10-2004 20:01 . Reden: testcase toevoegen ]

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Verwijderd

Opera en Mozilla doen het precies zoals het hoort.

"Position: fixed" (en dat geldt ook voor achtergrondplaatjes) positioneert iets ten opzichte van de 'viewport', dus niet ten opzichte van een bepaalde div.

Dat met "background-position: scroll" het plaatje niet in de div meerolt met het scrollen, klopt ook. "Background-position: scroll" zegt namelijk dat het mee moet rollen met het document. In jouw voorbeeld heeft het document zelf geen schuifbalk, alleen de div. Als je in de div rolt, blijft het plaatje dus altijd staan, als de div zelf in het document meerolt zal het plaatje bij "background-position: scroll" met het document (en dus de div) meerollen.

PPK heeft hier leuk leesvoer over geschreven: http://www.quirksmode.org/css/background.html

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
dank

Verwijderd

http://www.howtocreate.co.uk/fixedBackground.html
kwam ik tegen, mischien hebje er iets aan...
Pagina: 1