Toon posts:

[VB.NET] Nieuw veld in database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aan een bestaande applicatie in VB.NET moet een veld aan een tabel worden toegevoegd. De applicatie maakt gebruik van .NET Data-adapters etc. Nu is de applicatie niet zo handig gebouwd (niks ontwerp, wel bedrijfscritisch) en ik zit niet in de VB.NET datajetser-bouwende-wizards.

Is het mogelijk de dataclasses opnieuw te generen met wizards zodat ik het nieuwe veld in VB.NET kan gebruiken ? Hoe doe ik dat dan ?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:21

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Je kan toch een ALTER TABLE statement uitvoeren? :?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Het veld zit al in de database, tot zover het gemakkelijke gedeelte ;).

Als er nu ADO recordsets gebruikt waren was de kous af. Maar met VB.NET kunnen ook classes op de database gebakken worden. In deze classes zijn database velden en regels hard geprogrammeerd. Deze classes zijn dusdanig rigide dat char(50) <> char(51). De code en integriteitschecks zijn verspreid over weet ik welke wizard-gegenereerde code-modules, XML schemes en property pages. Die moeten vervolgens netjes gesynched blijven.

Het resultaat is een stuk code met de flexibiliteit van een blok beton. Een database veld toevoegen, hoe onbenullig het lijken mag, krijg ik niet voor elkaar. Ook genereren de data-classes runtime-errors bij integriteitsproblemen (bv veld mag niet NULL zijn) zodat de applicatie crasht.

Ik word hier helemaal dol van. Hoe krijg ik op de .NET manier een extra veld in m'n tabel ? Misschien de hele applicatie maar over bouwen ?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je gegenereerde classes gebruikt moet je volgens mij gewoon de classes opnieuw genereren als er iets in de database verandert.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Gebruik je typed datasets ?
Zoja, MS heeft een namespace waarin een aantal mogelijkheden zijn ondergebracht om het leven met typed datasets makkelijker te maken.
klik

https://fgheysels.github.io/