Ik was van plan binnenkort een laptop aan te schaffen. Ik had onder andere de Dell Inspiron 8600c op het oog en de Inspiron 510m. Deze laptops hebben respectievelijk een WSXGA+ en een SXGA+ scherm, met relatief exotische hoge resoluties. Aangezien ik een linux gebruiker ben, had ik eens gezocht op internet hoe het zat met de linux-ondersteuning voor deze laptops (tuxmobile.org onder andere). En nu blijkt dat over het algemeen alle hardware werkt, maar dat de hoge resoluties vaak het probleem vormen. Xfree/Xorg kan nogal slecht overweg met die exotische resoluties, en het vinden van de juiste ModeLines is vaak problematisch omdat de fabrikant niet wil vrijgeven. De Dell 510m met een SXGA+ is bijvoorbeeld niet in de native resolutie van 1400*1050 te krijgen, door een BIOS bug. Men heeft dit al een paar maanden geleden aan Dell laten weten, en Intel heeft er al een fix voor gemaakt, maar Dell heeft die fix naar verluid nog steeds niet geïmplementeerd in haar BIOS voor deze specifieke laptop.
Nu is mijn vraag: zijn er onder jullie die zo'n laptop met een hogere resolutie hebben dan XGA, en daar succesvol linux op draaien in de native resolutie?
Ik had misschien gedacht dat dat met zo'n 8600c beter zou lukken, aangezien die een nvidia videokaart heeft (tegenover een intel extreme 2 bij de 510m, en die i810 is echt zielig slecht).
Nu is mijn vraag: zijn er onder jullie die zo'n laptop met een hogere resolutie hebben dan XGA, en daar succesvol linux op draaien in de native resolutie?
Ik had misschien gedacht dat dat met zo'n 8600c beter zou lukken, aangezien die een nvidia videokaart heeft (tegenover een intel extreme 2 bij de 510m, en die i810 is echt zielig slecht).