Toon posts:

[laptops] hoge-resolutie schermen onder linux?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan binnenkort een laptop aan te schaffen. Ik had onder andere de Dell Inspiron 8600c op het oog en de Inspiron 510m. Deze laptops hebben respectievelijk een WSXGA+ en een SXGA+ scherm, met relatief exotische hoge resoluties. Aangezien ik een linux gebruiker ben, had ik eens gezocht op internet hoe het zat met de linux-ondersteuning voor deze laptops (tuxmobile.org onder andere). En nu blijkt dat over het algemeen alle hardware werkt, maar dat de hoge resoluties vaak het probleem vormen. Xfree/Xorg kan nogal slecht overweg met die exotische resoluties, en het vinden van de juiste ModeLines is vaak problematisch omdat de fabrikant niet wil vrijgeven. De Dell 510m met een SXGA+ is bijvoorbeeld niet in de native resolutie van 1400*1050 te krijgen, door een BIOS bug. Men heeft dit al een paar maanden geleden aan Dell laten weten, en Intel heeft er al een fix voor gemaakt, maar Dell heeft die fix naar verluid nog steeds niet geïmplementeerd in haar BIOS voor deze specifieke laptop.
Nu is mijn vraag: zijn er onder jullie die zo'n laptop met een hogere resolutie hebben dan XGA, en daar succesvol linux op draaien in de native resolutie?
Ik had misschien gedacht dat dat met zo'n 8600c beter zou lukken, aangezien die een nvidia videokaart heeft (tegenover een intel extreme 2 bij de 510m, en die i810 is echt zielig slecht).

Verwijderd

1920X1200 op mijn 17" Sony Vaio werkt perfect kan ik je melden.

offtopic:
Overigens wil ik je wel adviseren om om niet veel hoger dan 1600X1200 te gaan op een 15(,4)" laptop, wil je nog een beetje kunnen lezen wat er staat

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 17:14:
[...]
offtopic:
Overigens wil ik je wel adviseren om om niet veel hoger dan 1600X1200 te gaan op een 15(,4)" laptop, wil je nog een beetje kunnen lezen wat er staat
Ik kan het niet laten hierop te reageren; al meer dan 4 jaar hoor ik iedereen hetzelfde tegen mij roepen over 1400x1050 op een 15" LCD. Ik vind echter dat je altijd de hoogst mogelijke resolutie moet pakken; als je zaken niet meer kunt lezen moet je gewoon het lettertype vergroten. Op die manier heb je toch maximale prestaties (=scherpte) van je scherm; naast dat alles gewoon goed werkbaar blijft.

ot:
Mijn Inspiron5000 met bovengenoemde 1400x1050 werkt al sinds jaar en dag probleemloos onder Linux. Als je denkt dat het problemen op zou leveren moet je gewoon even het typenummer in Google plakken; dan vindt je snel genoeg gebruikerservaringen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Het vervelende is vooral de driver-support bij die intel extreme onboard. De Xfree86 drivers hiervoor zijn echt erbarmelijk, daarom dat je ook geen 1400*1050 kan draaien onder linux op zo'n dell 510m. Het gaat wel door je Xfree op een speciale manier te patchen, met één of ander VBIOS-patch scriptje, en zelfs dan werkt het in sommige gevallen nog steeds niet. Daarom ben ik geneigt me die moeite te besparen, en gewoon voor een simpel laptopje te gaan met 15inch @ 1024*768, om problemen te vermijden.

Verwijderd

Spider.007 schreef op 22 oktober 2004 @ 17:19:
[...]

Ik kan het niet laten hierop te reageren; al meer dan 4 jaar hoor ik iedereen hetzelfde tegen mij roepen over 1400x1050 op een 15" LCD. Ik vind echter dat je altijd de hoogst mogelijke resolutie moet pakken;
Waarom denk je dat ik 1600 had staan? :P ;)
als je zaken niet meer kunt lezen moet je gewoon het lettertype vergroten. Op die manier heb je toch maximale prestaties (=scherpte) van je scherm; naast dat alles gewoon goed werkbaar blijft.
Wel eens gezien hoe mooi Windows dat oplost? ;)

Als er een ding lelijk is dan is het wel Windows waarin de lettertypes vergroot zijn. Neem dat in combinatie met slecht ontwikkelde gui's van sommige programma's, dan is de misere helemaal compleet.

Maar goed als je voornamelijk non-Windows gebruikt op de laptop dan ben ik het helemaal met je eens. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2004 18:13 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
tja, op 1600x1200 op een 15" scherm (mijn laptop dus, inspiron 5150) is prima te lezen, nee niet van 2 meter afstand, dan is het allemaal klein (dit voor de mensen die achter me staan en roepen dat het wel klein is).

Linux draaide er prima op, op een goede resolutie.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 16:58

slaay

Natuurbeleven.com

Ik kan je melden:

Clevo 8500V icm Ati Mobility 128
Acer 6003MLI icm Intel Extreme 2

Alle 2 kunnen op 1400x1050 draaien, maar onder Linux is het me niet gelukt. Ook niet met de speciale drivers.

Het lukt wel, maar dan verschuift het scherm om alles weer te geven.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 08:03

Lancer

What the......

Dell Inspiron 8500, 1680X1050 (widescreen) met Nvidia GF4 Go; nooit een probleem gehad. De modelines zijn standaard niet aanwezig in de X config, maar met een minuutje googlen heb je de juiste settings,

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

Even offtopic...

Is het een gedacht van mij of raken batterijen sneller op als je Linux draait ?
'k ben van plan om Gentoo te installeren op m'n Acer 2023, maar mits Suse 9.0 het nodig vond om de fan constant te laten draaien, stel ik me er toch vragen bij.

De modeline heb ik kunnen achterhalen met een knoppix cd :)

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 11:00
mja dat kan idd kloppen heb ik ook last van op mijn hp nx9000 , als je cpustepping op je laptop hebt moet je cpufreqd oid installeren, daarmee wordt cpu stepping geactiveerd waardoor je laptop batterij langer meegaat

offtopic:
[edit] Hoi Ybox aka Arjan ;)[/edit]

[ Voor 13% gewijzigd door Newjersey op 22-10-2004 19:46 ]

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-12-2025
Dell inspiron 8200 (1600X1200).
Al 2,5 jaar zonder problemen (ook met xinerama 2400x1200, twee beeld schermen 1 xfree server).
Dat xfree problemen zou hebben met hoge resoluties zegt me zo niets, misschien met bepaalde drivers.

offtopic:
Zwaai

[ Voor 11% gewijzigd door Ybox op 22-10-2004 20:11 ]

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

* creative8500 werkt met:
  • Inspiron 8600c
  • Debian
  • 1920x1200
Werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij worden de problemen vooral veroorzaakt door de i810 driver (als je dus opgeschept zit met zo'n intel extreme graphics geval). Maar aangezien ik niet geinteresseerd ben ik games, vind ik het ook redelijk stom om meerdere honderden euro's extra te spenderen aan een laptop, om dan een krachtige videokaart te hebben die ik toch niet ga gebruiken. Zo'n onboard gevalletje is zat krachtig genoeg voor mij, als ze er nu eens degelijke driver support voor hadden!

Verwijderd

Tsja, ik kan het gewoon doen met m'n Acer Aspire 1511LXi (Mandrake 10A64, A64 3000+, nV FXGo5700), vanuit control panel. Ik kan overigens alleen lagere reso's kiezen, hoger wil niet, hij lijkt dus gewoon de monitor gegevens uit te lezen zoals WIN ook doet. Gelukkig worden niet zo veel nForce3 features gebruikt in deze laptop, anders had ik dáár weer problemen mee gehad. Verder aanradertje.
Pagina: 1