Toon posts:

[Win ME, AMD Athlon] 2 weigerende geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn hulp werd laatst weer eens ingeroepen bij een PC-probleem van een familielid, maar ik kom er niet uit. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik kreeg (en krijg) de melding "De audiogegevensstroom kan niet worden afgespeeld: er is geen audiohardware beschikbaar of deze reageert niet." als ik een geluidsbestand met bijvoorbeeld Mediaplayer probeer af te spelen.

Op dat moment ging het om een geintegreerde geluidskaart (SoundMAX Integrated Digital Audio), na veel gepruts (nieuwere en andere drivers, directX vernieuwd) gaf ik de moed op. Het kostte me veel van mijn tijd en heb mijn familielid gezegd dat deze beter een goedkoop 5.1 kaartje (10 euro) zou kunnen kopen, want die zou ik zo wel aan de praat hebben.

Nu zit die (CM18738/C3DX PCI Audio) er inmiddels in, maar nog steeds hetzelfde probleem. Het vreemde is dat beide geluidskaarten goed zijn geinstalleerd volgens windows ('apparaat werkt correct' bij apparaatbeheer).
Als ik bij het configuratiescherm kies voor geluiden zie ik bij de audioapparaten onder het laatste tabblad ook beide geluidskaarten genoemd. Kijk ik echter bij de 2 tabbladen ervoor waar ik kan kiezen welke kaart ik wil gebruiken bij afspeel-/opnameapparaten, dan staat daar telkens 'geen afspeelapparaten' dan wel 'geen opnameapparaten'.

Ook het uitschakelen van 1 van de kaarten bij apparaatbeheer heeft niet het gewenste effect.

Ik zit even behoorlijk op een dood spoor.
Kan iemand mij verder helpen?

Verwijderd

Topicstarter
*BUMP*

Is er dan echt niemand die een tip heeft?

Ik heb er al weer heel wat tijd in zitten, maar zonder resultaat tot nog toe...

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
schakel de onboard geluidskaart eens uit in de bios!
en ik neem aan dat je de pci geluidskaart niet direct onder videokaart heb zitten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de geluidskaart zit niet direct onder de videokaart. Windows heeft trouwens ook geen enkel probleem met het herkennen van de kaart.

Ik heb de onboard-soundkaart inmiddels uitgeschakeld, en die is dan ook verdwenen uit het apparaatbeheer.

Ik wil nog een keer de nadruk leggen op wat ik eerder zei, namelijk het geen wat ik het vreemdste van het hele probleem vind:

De geluidskaart (CMI8738/C3DX PCI Audio) is goed geinstalleerd volgens windows ('apparaat werkt correct' bij apparaatbeheer).
Als ik bij het configuratiescherm kies voor 'Geluiden en multimedia' zie ik bij de audioapparaten onder het laatste tabblad (Apparaten) ook de geluidskaart genoemd. Kijk ik echter bij de 2 tabbladen ervoor (Audio en Spraak) waar ik kan kiezen welke kaart ik wil gebruiken bij afspeel-/opnameapparaten, dan staat daar telkens 'geen afspeelapparaten' dan wel 'geen opnameapparaten'. (De pulldownmenu's zijn grijs en er kan dus niks gekozen worden)

Als de geluidskaart goed geinstalleerd is, moet ik deze toch ook kunnen kiezen?

Verwijderd

Al eens langs windowsupdate.microsoft.com gefietst? Mogelijk is er een deel van je DirectSound vernaggeld. Soms detecteert windowsupdate dit en laat je alles opnieuw downloaden. Je kan trouwens ook eens dxdiag starten. Daar kun je zien wat er allemaal goed en fout gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hoop opgegeven het probleem te kunnen traceren.

Een complete reinstall deed de truuk. (En het systeem is gelijk ook weer wat sneller)
Pagina: 1