Toon posts:

[MOBO] S754 vs S939. Welke nu beste aanschaf?

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe CPU, MOBO geheugen gaan aanschaffen voor max 400 euro.

Middagje zoeken levert mij nu even deze vraag op.

De nieuwstproc van AMD werkt op een S939 mobo. De andere op de S754. Maar die nieuwste proc ligt boven mij budget. Maar als ik die 754 koop kan ik waarschijnlijk mijn proc niet meer upgraden.

Ik doe meestal wel tweejaar met een moederboord en processor (heb nu een 1800+).

Als ik de 754 koop kan ik proc erbij kopen en geheugen. En dan de komende maanden snellere schijven en eventueel meer geheugen en later nog een andere videokaart (fx5700 van asus met 256 mb) kopen.

Wat is wijsheid?

AMD: verschillen tussen sockets? recent topic hierover, laat me nog steeds in twijfel

Hierin staat ook het e.e.a. over dual en single channel geheugen. Ik gebruik systeem als webserver met sql erop en office, spellen en programmeren... Er wordt gezegd dat er geen verschil is bijna tussen dual en singel channel geheugen. Maar waarom is het er dan?

Maar ja andere kant, als ik over twee jaar wil upgraden, geldt dit verhaal weer voor nieuwe mobo's.

Hoewel ik een 3000+ voor een s939 kan kopen om binnen mijn budget te blijven maar die 1800mhz en de s754 is 2000mhz. Hoe kan dat?

Ik zelf dacht aan:

AMD Athlon XP-64 3200+ (2200MHz) 1600MHz512kb S754 Boxed
KV8-Pro DDR S754 VIA K8T800 GBLAN/SATA RAID/1394
DDR 512 MB - 400 PC3200 A-Merk

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2004 15:42 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Het verschil zit in de core en het onboard cache de 1800MHz heeft 1MB L2 cache en de 2000MHz 512KB ;)

Het upgrade verhaal is altijd lastig, kijk eens in het topic wat kan ik het beste hieraan upgraden in CSL :)

Als je toch elke twee jaar consistent upgrade dan zou je tzt natuurlijk ook weer een andere mobo + cpu + mem combi kunnen kopen en dan is het nadeel van de s754 geringer (aangezien je daar niks meer voor gaat kopen)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op 22 oktober 2004 @ 15:41:
Het verschil zit in de core en het onboard cache de 1800MHz heeft 1MB L2 cache en de 2000MHz 512KB ;)

Het upgrade verhaal is altijd lastig, kijk eens in het topic wat kan ik het beste hieraan upgraden in CSL :)

Als je toch elke twee jaar consistent upgrade dan zou je tzt natuurlijk ook weer een andere mobo + cpu + mem combi kunnen kopen en dan is het nadeel van de s754 geringer (aangezien je daar niks meer voor gaat kopen)
Ik ga er vanuit over twee jaar, weer nieuw mobo + cpu + geheugen te kopen. Dus dat laat ik maar los ik ga voor s754 denk ik, ten zij de 3000+ ook voor s939 hebben, maar ja dat is nieuw en kan dat dan kinderziektes hebben?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
Je zegt dat je ca. twee jaar doet met cpu en mobo. DUs wanneer je gaat upgraden betekent dat én nieuw mobo én nieuwe cpu. Ik zie het probleem dus eigenlijk niet :o

Je moet dus gewoon kijken wat je kunt betalen en als dat een S939 op 1.8GHz is of een S754 op 2GHz kun jezelf wel a.d.h.v. diverse reviews en de search checken welke het beste is voor je ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om met die laatste te beginnen- de 3000+ is een rating, geen clocksnelheid. Dual channel geheugen bij So939 is sneller dan single channel bij So754, dus om dezelfde performance rating te behalen moet een CPU op So754 sneller draaien, daarom die 200MHz verschil in snelheid. Gemiddeld zouden ze hetzelfde moeten presteren, zie reviews van So939 platform voor de exacte verschillen.

Verder is de upgradebaarheid meestal een geheel irrelevante factor- je nieuwe CPU gaat niet op je 1800+ mobo geprikt worden, en over 2 jaar ga je gegarandeerd je toekomstige CPU niet op de mobo prikken die je nu gaat kopen :z

Lees dus verder gewoon reviews door van wat NU het beste presteert binnen je in de apps die JIJ wilt gebruiken, wij kunnen niet ruiken wat voor jou het beste is, wijsheid kun je alleen zelf krijgen

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.