Stel het volgende:
(feitelijk gewoon het Champions League model)
Er zijn twee poules met ieder vier voetbalploegen: A en B
A
-----
T1
T2
T3
T4
B
-----
T5
T6
T7
T8
Deze ploegen spelen uit en thuis tegen elkaar, dus zes wedstrijden per team. Voor poule A:
ronde1:
T1 tegen T2
T3 tegen T4
ronde2
T1 tegen T3
T2 tegen T4
ronde3:
T1 tegen T4
T2 tegen T3
ronde4:
T2 tegen T1
etc.
Met wat sql-queries kan je dus simpel uitrekenen hoeveel punten ieder team heeft na iedere ronde.
Zo kom je bijvoorbeeld tot het volgende resultaat:
==================================
Query - Reken de stand na de derde rond uit:
Poule A
----------------
T1 - 7 punten
T2 - 6 punten
T3 - 3 punten
T4 - 1 punt
Poule B
-----------------
T5 - 9 punten
T6 - 4 punten
T7 - 3 punten
T8 - 1 punt
Mijn probleem
Ik wil nu het volgende kunnen uitrekenen:
Iemand die na ronde drie op de derde plek in de poule staat, waar staat die als alle wedstrijden zijn gespeeld (dus na 6 speelrondes).
Het lastige is, dat ik geen idee heb hoe ik via een query posities kan achterhalen. Ja, ik kan de nummer 1 opvragen, door de hoogste score op te vragen, en ik kan de laatste opvragen door de kleinste score op te halen. Maar een willekeurig ander nummer dat weet ik niet zo snel.
Sorry voor het lange bericht, maar heeft iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden?
(feitelijk gewoon het Champions League model)
Er zijn twee poules met ieder vier voetbalploegen: A en B
A
-----
T1
T2
T3
T4
B
-----
T5
T6
T7
T8
Deze ploegen spelen uit en thuis tegen elkaar, dus zes wedstrijden per team. Voor poule A:
ronde1:
T1 tegen T2
T3 tegen T4
ronde2
T1 tegen T3
T2 tegen T4
ronde3:
T1 tegen T4
T2 tegen T3
ronde4:
T2 tegen T1
etc.
Met wat sql-queries kan je dus simpel uitrekenen hoeveel punten ieder team heeft na iedere ronde.
Zo kom je bijvoorbeeld tot het volgende resultaat:
==================================
Query - Reken de stand na de derde rond uit:
Poule A
----------------
T1 - 7 punten
T2 - 6 punten
T3 - 3 punten
T4 - 1 punt
Poule B
-----------------
T5 - 9 punten
T6 - 4 punten
T7 - 3 punten
T8 - 1 punt
Mijn probleem
Ik wil nu het volgende kunnen uitrekenen:
Iemand die na ronde drie op de derde plek in de poule staat, waar staat die als alle wedstrijden zijn gespeeld (dus na 6 speelrondes).
Het lastige is, dat ik geen idee heb hoe ik via een query posities kan achterhalen. Ja, ik kan de nummer 1 opvragen, door de hoogste score op te vragen, en ik kan de laatste opvragen door de kleinste score op te halen. Maar een willekeurig ander nummer dat weet ik niet zo snel.
Sorry voor het lange bericht, maar heeft iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden?