Probleem met PHPscript en frame -> Horizontale scrollbar

Pagina: 1
Acties:

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 23:48
Hoi,

ik zit met een probleem... ik ben bezig met nieuwe site (http://www.utwurdwa.nl/niew/) maar nu was ik met gastenboek bezig en ik krijg het op geen manier fatsoenlijk in het middelste scherm... als ik een verticale scrollbar nodig heb (ivm gastenboekberichten) komt er ook een horizontale... een of andere manier is hij dan te breedt... in IE heb ik dit probleem, in firefox niet...

ik zou eigenlijk zo niet weten waar ik moet zoeken aangezien in mijn ogen de HTML code die je krijgt als je bron weergeven selecteert niets mis mee is... kan iemand me helpen!?

Verwijderd

Wat gebeurt er als je voor de grap de volgende regel (en indien aanwezig, soortegelijke regels).
code:
1
<td align='left' width='100%'><span class='name'>fsdf</span></td>

Verandert, en van die 100% gewoon ff 90% maakt?

Ik heb het zelf volgens mij ook vaak gehad, 100% veroorzaakte dit, 99% zou mischien al goed zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2004 00:22 ]

• X-Lars
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Een andere mogelijkheid is bovenaan bij je css (na <style type="text/css">) dit toevoegen:
Cascading Stylesheet:
1
body { overflow-x: hidden; }
Dan komt er in dat frame geen verticale horizontale scrollbar meer.

[ Voor 11% gewijzigd door X-Lars op 22-10-2004 00:27 ]

Verwijderd

X-Lars schreef op 22 oktober 2004 @ 00:16:
Dan komt er in dat frame geen verticale scrollbar meer.
Horizontale zul je bedoelen.

Verwijderd

Wat is ook ff zou doen is: de frameset (index) een title geven.

• JM83
Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 00:20:
Wat is ook ff zou doen is: de frameset (index) een title geven.
ja die dingen ga ik nog doen, zal eerst eens dit proberen op te lossen :D

• JM83
X-Lars schreef op 22 oktober 2004 @ 00:16:
Een andere mogelijkheid is bovenaan bij je css (na <style type="text/css">) dit toevoegen:
Cascading Stylesheet:
1
body { overflow-x: hidden; }
Dan komt er in dat frame geen verticale horizontale scrollbar meer.
nou ja, snap het niet helemaal of het werkt niet... krijg het adar iig niet meer weg... andere ook niet, want degene die geen 100% mogen staan staan ook geen 100% als het goed is...

ga kijken morgen of het misschien met een tabel en een iframe lukt...

• JM83
vreemd....

als ik dit stukje uit de pagina weghaal (die door PHP gegenereerd is)

HTML:
1
2
3
   <!DOCTYPE html
        PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
        "DTD/xhtml1-transitional.dtd">

dan heb ik geen probleem met scrollbar... maar kan het kwaad dat ik het weghaal?!

Verwijderd

boemboem schreef op 22 oktober 2004 @ 01:16:
vreemd....

als ik dit stukje uit de pagina weghaal (die door PHP gegenereerd is)

HTML:
1
2
3
   <!DOCTYPE html
        PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
        "DTD/xhtml1-transitional.dtd">

dan heb ik geen probleem met scrollbar... maar kan het kwaad dat ik het weghaal?!
Nee kan absoluut geen kwaad. Ik haal het ook altijd weg.
Trouwens, is het niet gewoon door dreamweaver gegenereerd of iets dergelijks?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2004 13:24 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:54

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 13:15:
[...]

Dat heet een DTD (Document Type Description) en die staat er niet voor niets. Als je je een beetje verdiept in webstandaarden dan zal je ook begrijpen waar het voor is en wat het doet.
In IE wordt het al dan niet aanwezig zijn van een DTD en de soort DTD gebruikt om te switchen tussen standards compliant mode, strict mode of quirks mode. In standards compliants mode heb je dus blijkbaar dat scrollbar probleem en in quirks mode niet. Je kan dat oplossen door bijvoorbeeld wat met overflow uit te proberen, en te kijken of het niet toevallig aan het gebruikte boxmodel ligt.
Om IE met DTD toch in quirks mode te dwingen kan je een HTML comment voor de DTD zetten.

Intentionally left blank

Verwijderd

crisp schreef op 22 oktober 2004 @ 13:27:
Dat heet een DTD (Document Type Description) en die staat er niet voor niets. Als je je een beetje verdiept in webstandaarden dan zal je ook begrijpen waar het voor is en wat het doet.
haha, en ik haalde het altijd weg omdat ik niet wist wat het was ;)
In IE wordt het al dan niet aanwezig zijn van een DTD en de soort DTD gebruikt om te switchen tussen standards compliant mode, strict mode of quirks mode. In standards compliants mode heb je dus blijkbaar dat scrollbar probleem en in quirks mode niet. Je kan dat oplossen door bijvoorbeeld wat met overflow uit te proberen, en te kijken of het niet toevallig aan het gebruikte boxmodel ligt.
Om IE met DTD toch in quirks mode te dwingen kan je een HTML comment voor de DTD zetten.
Uhm nou ok, quirks mode ofzo dan maar doen denk ik. Ik zie op deze pagina, dat geen dtd ook quirks oplevert, dat betekent dat je zo ook goed zit (denk ik). Maar goed, er zijn een hele hoop mensen die het beter weten dan ik, dus ik hou mn mond maar. :X

• JM83
Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 13:15:
[...]

Trouwens, is het niet gewoon door dreamweaver gegenereerd of iets dergelijks?
het staat er overigens wel meer... ik gebruik idd dreamweaver, maar het PHP script zette het er nog een keer -> dubbelop... maar in de index.htm (waar de "frames" bepaald worden zeg maar, staat deze code er ook, dus neem aan de IE er dan toch wel naar kijkt, of moet het voor elk frame afzonderlijk erin staan?!)

• JM83
vaag gedoe... had nu weer een fotoalbum gekozen, maar het ligt blijkbaar aan het document type...

HTML:
1
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">

Dan krijg ik die scrollbar

HTML:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

dan werkt het goed... vind het nogal erg vreemd worden... tis denk ik de schuld van het XHTML, maar heb nu zolang de "fout veroorzakende" code vervangen door die bovenste...

maar waar kan het aan liggen dat de XHTML "opmaak" de scrollbalk veroorzaakt?!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:54

crisp

Devver

Pixelated

XHTML is stricter dan HTML en wordt dus in IE ook anders gerenderd*. Meestal is er echter geen reden om XHTML te gebruiken en kan je net zo goed de HTML DTD gebruiken.

* niet helemaal 100% correct aangezien IE formeel gezien geen XHTML ondersteund, maar het beinvloed wel de manier waarop IE met het document omgaat.

[ Voor 32% gewijzigd door crisp op 24-10-2004 22:22 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1