[idee?] Pixel Plus en HDTV als software?

Pagina: 1
Acties:

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 07:16
Ik zit al een tijdje met een vaag idee. iets wat (denk ik) onmogelijk is, maar misschien ook niet.

Ik denk dat velen ondertussen de Pixel Plus technologie van Philips kennen. Het is een technologie ontwikkeld door Philips, wat voor een betere beeldkwaliteit zorgt. Veel mensen zeggen dat het "verkoop praatjes" zijn, maar niets is minder waar: Pixel Plus 2 werkt zeer goed , merkbaar goed. Zo worden details in de achtergrond scherper, je kunt iemands gezichtstextuur duidelijk(er) zien.

Nu is dit best een interessante technologie. Wat ook leuk is, is HDTV. Hier is het nog niet echt bekend, maar in Amerika zie je al uitzendingen met "HDTV BROADCAST". Dit deed mij erg denken aan Marries With Children, waar altijd leuk "in stereo" bij stond! Maargoed, ik zal even duidelijk maken waar ik heen wil.

Pixel Plus maakt van een "normale" uitzending, een soort gelijke van HDTV uitzending. Maar waarom zouden we dit niet eens introduceren in Nederland? Geen idee, misschien kost het te veel geld...

Daarom, wil ik eens gaan kijken hoe dat Pixel Plus nu werkt, en hoe dat HDTV in elkaar steeks (volgens mij alleen andere resolutie en een andere geluidsindeling, voor zover ik weet). Stel dat je dit met software kunt emuleren?! Zou dat niet gewelding zijn voor een HTPC?

Oftewel, men heeft een gewone PCTV kaart, met een normale uitzending, de televisie software verhoogt de resolutie (naar HDTV formaat), en voegt een Pixel Plus toe, en voilà, geweldig beeld (en geluid?)!

Zou dit mogelijk zijn? Sla ik nu onzin uit? Zou dit "live" kunnen? Of moet je dan gaan encoden? Resoluties van beelden kunnen al verhoogd worden (er is al software die een video bestand om kan zetten naar een hogere resolutie, met kwaliteitsverlies denk ik). Misschien bestaat deze software al? Misschien kan het ontwikkeld worden?

Nog even een korte samenvatting voor de discussie:

- hoe werkt Pixel Plus / HDTV nu precies? (ik ga ook op google verder zoeken, tot nu toe kom ik alleen maar advertenties tegen"
- is het mogelijk om HTDV en/of Pixel Plus te emuleren via een PC?
- bestaat dit al of zou dit ontwikkeld moeten worden?

(zomaar een idee hoor, graag geen reacties zoals 'ja dit lukt toch nooit' of iets in die trand, help mee denken, misschien doen we hier de uitvinding van het jaar 8)7 )

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1043408902.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Nik op 21-10-2004 23:34 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-02 17:28
HDTV is enkel tv beeld in n hogere resolutie..
Wat pixelplus doet is het gewone TV beeld upscalen naar HDTV resolutie. Dit is exact hetzelfde als bijvoorbeeld FFDshow kan doen met divx films oid.
Het bestaat dus al n tijdje op de PC :)

Op onze Philips LCD TV zet ik overigens PixelPlus altijd uit. ik vind het niet echt mooi.
Wat WEL erg mooi is is het aansluiten van n computer op deze tv via de VGA ingang en dan op die manier een DVD of HDTV film kijken. Als je de resolutie op 1280*768 zet dan heb je een extreem scherp beeld... ook met normale DVD's aangezien deze geupscaled worden (beter dan wanneer PixelPlus dat doet). HDTV films kijken op die manier is uiteraard EXTREEM mooi :P

[ Voor 61% gewijzigd door FatalError op 21-10-2004 23:48 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Mja, aan dat soort voorbeeld plaatjes heb je natuurlijk niets, het is gewoon vette fake ;)
- hoe werkt Pixel Plus / HDTV nu precies? (ik ga ook op google verder zoeken, tot nu toe kom ik alleen maar advertenties tegen"
Voor zover ik weet knutselt pixel plus wat met de kleurtjes, en filtert een beetje (misschien ook nog wat up-scalen). Echt speciaal is het niet. Over HDTV is zat te vinden, het heeft totaal niets te maken met analoge TV!
- is het mogelijk om HTDV en/of Pixel Plus te emuleren via een PC?
HDTV "simuleren" kun je door simpelweg te scalen. Ik schaal mijn TV-beeld altijd naar 1600x1200 :). Je wint er niet echt veel mee. Het zal er niet scherper op worden, en ze zult ook niet meer details gaan zien. PixelPlus zal vast ook wel kunnen als je precies weet hoe het werkt. Iets vergelijkbaars is zeker te maken.
- bestaat dit al of zou dit ontwikkeld moeten worden?
Check Dscaler maar eens, daar zitten al flink wat leuke filters in.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 21-10-2004 23:51 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19
Overigens doe je er beter aan om op DRC (digital reality Creation) te zoeken aangezien dat de originele techniek (van Sony) is. Ik denk daarom dat er meer papers zijn met dit in de titel. Pixel Plus is gewoon de Philips implementatie. En het is idd. niet meer dan een fancy scaler. Maar het zou idd leuk zijn om bijv. dvd materiaal goed te scalen naar 720p, dan zou ik nog mooier op mijn beamer zien... Een freeware temporal upconversion tool (o.a. Philips Natural Motion) zou ook leuk zijn. Er bestaat al een commercieele (intervideo windvd 6 geloof ik). Overigens heb je wel een krachtige pc nodig, want het zijn nogal veel operaties per pixel!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Prince_of_Darkness schreef op 22 oktober 2004 @ 08:33: Een freeware temporal upconversion tool (o.a. Philips Natural Motion) zou ook leuk zijn.
Dscaler dus ;)

Ik zou overigens weinig moeite doen om nog veel te gaan sleutelen aan analoge beelden. Over enkele jaran zullen die toch we verdwijnen (hoewel we in NL en EU nog best conservatief zijn wat dat betreft).

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 07:16
Ja, ik zit dus nu ook met het feit dat ik een Beamertje gebruik, en dan is een HDTV film best leuk om te kijken (eens een preview stukje HDTV gedownload van "Everybody Loves Raymond". En dat ziet er dan toch wel goed uit. Ook Pixel Plus (Digital Reality Creation) ziet er goed uit (imho).

Daarom zoch ik dus ook naar zo'n tooltje. Ik ga eens kijken voor Dscaler, en de andere bovengenoemde programma's.

Nog leuker zou het zijn als je een tooltje kan vinden wat alles in één doet, dus zeg maar als plugin met Media Portal (HTPC progsel waarmee je makkelijk films kan kijken, tv kan kijken via tv kaart, enz enz.) Als dáár een plugin zou komen die dus werkt als PP2/DRC, dan zou je nog best mooi beeld kunnen halen uit je analoge video, en je DVD films.

* Nik gaat verder opzoek

edit: ik zie dat Dscaler ook overweg kan met een TV kaart! :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Nik op 22-10-2004 12:35 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

proller schreef op 22 oktober 2004 @ 12:32:
edit: ik zie dat Dscaler ook overweg kan met een TV kaart! :*)
Sterker nog, het kan ALLEEN maar overweg met een TV-kaart.

Ik zie niet in waarom je dit soort dingen op een DVD film zou moeten toepassen. Scalen doet de PC automagisch al, en de rest kun je doen door de kleurtjes een beetje bij de stellen.

Verwijderd

deepspace schreef op 22 oktober 2004 @ 12:37:
[...]

Sterker nog, het kan ALLEEN maar overweg met een TV-kaart.

Ik zie niet in waarom je dit soort dingen op een DVD film zou moeten toepassen. Scalen doet de PC automagisch al, en de rest kun je doen door de kleurtjes een beetje bij de stellen.
De pc scaled het inderdaad automatisch voor je maar dat wil niet zeggen dat het het op de beste manier doet. Het is fijn als je hier zelf meer controle over hebt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 13:04:
[...]

De pc scaled het inderdaad automatisch voor je maar dat wil niet zeggen dat het het op de beste manier doet. Het is fijn als je hier zelf meer controle over hebt.
Wat is dan de "beste manier" om te scalen :? Dscaler heeft filter opties zat! Naar mijn mening behaal je met de de-interlace filters veel meer kwaliteitsverschil, dan met verschillende scaling methodes.

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 22-10-2004 13:21 ]

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55
het kan heel veel uitmaakt waarmee je scaled, je kunt dit zelf makkelijk proberen door wat met de verschillende resize filters te spelen in photoshop. Nu gebruik ik dscaler niet en weet niet in hoeverre je die filters ook kunt gebruiken als je een dvd afspeelt.

het eerder genoemde ffwdshow is ideaal voor scalen.
Een veel gebruikte combi is zoomplayer icm ffdshow en powerstrip, zeker als je een beamer hebt kun je dan een enorme verbetering van de beeldkwaliteit mee behalen

Voor een guide en voorbeelden verwijs ik je graag naar dit artikel op htpcnews.com

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

amontillado schreef op 22 oktober 2004 @ 13:32:
het kan heel veel uitmaakt waarmee je scaled, je kunt dit zelf makkelijk proberen door wat met de verschillende resize filters te spelen in photoshop. Nu gebruik ik dscaler niet en weet niet in hoeverre je die filters ook kunt gebruiken als je een dvd afspeelt.

het eerder genoemde ffwdshow is ideaal voor scalen.
Een veel gebruikte combi is zoomplayer icm ffdshow en powerstrip, zeker als je een beamer hebt kun je dan een enorme verbetering van de beeldkwaliteit mee behalen

Voor een guide en voorbeelden verwijs ik je graag naar dit artikel op htpcnews.com
Er zijn idd veel scale filters, maar je ziet eigenlijk dat alleen de bruikbare filters ook daadwerkelijk worden gebruikt (je kunt er natuurlijk nog 100 verzinnen die waarschijnlijk waardeloos zijn). De filtering die de overlay doet is gewoon prima bruikbaar en er iet niets mis nee (zal ffdshow ook wel gewoon gebruiken).\

Er zal ook wel een goede reden zijn waarom de werking van Pixel Plus of Digital Reality Creation (whatever you wanna call it) vaag gehouden wordt: het zal niet al teveel voor stellen. Niet dat dat in moet houden dat je er geen beter beeld van zal krijgen btw! Maar ik denk dat het minder voorsteld dan men iedereen wil laten denken ;) Als het echt wat speciaals was, dan had Sony al lang een patent aangemeld, en was info over de techniek gewoon openlijk te vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 22-10-2004 13:44 ]

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55
De filtering die de overlay doet is gewoon prima bruikbaar en er iet niets mis nee (zal ffdshow ook wel gewoon gebruiken).
Tuurlijk is het bruikbaar, maar het is absoluut niet de beste kwaliteit. Veelal wordt er default simpelweg bilinear gescaled. Ffdshow werkt anders en doet de scaling zelf, met bv het lanczos algoritme krijg je dan al veel betere resultaten.

Ik zou voor de aardigheid die introductie guide maar eens doornemen, en wil je meer weten dan kun je het beste eens kijken op het avsforum

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Pagina: 1