Toon posts:

[DIY] SUB van 170 liter! (visaton) en foto's van kodaAV3380

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier een aantal foto's van mijn zelfbouw sub. Hij is gemaakt met als doel alleen lage bassen weer te geven. De totale inhoud ins 170 liter.
Speaker = visaton W200S 8 ohm. Hij wordt aangestuurd met een subwoofer versterker van een cambridge subwoofer pc setje. Heeft voldoende kracht voor dikke bassen :)

Afbeeldingslocatie: http://img97.exs.cx/img97/6435/sub1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img97.exs.cx/img97/5880/sub2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img97.exs.cx/img97/4987/sub3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img97.exs.cx/img97/9776/sub4.jpg

Hier nog een paar foto's van de organen van mijn KODA AV3380 DOLBY SURROUND receiver. Er zit een papst fan welke je echt niet kan horen :)
Afbeeldingslocatie: http://img97.exs.cx/img97/2286/koda1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img97.exs.cx/img97/476/koda2.jpg

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom in vredesnaam zo'n grote doos, en waarom die driver?

Ziet er wel machtig groot uit :)

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 21-10-2004 22:03 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ehm heb je misschien wat meer specs, en wat meer te vertellen over de bouw etc?
en hoe zit et met dempingsmateriaal ???

One World Concepts

Verwijderd

En, hoe klinkt ie?
Ziet er wel erg impressief uit hoor, zo'n kast :9

Had je alleen niet beter een 4ohm versie van die visaton kunnen gebruiken (in combinatie met die amp)?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 22:38 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ja, doet eens wat parameters. Dan kunnen we met je meesimuleren :9

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Enneh... ook al ben ik lui.. zelfs ík zou hiervoor bracing gebruiken.
Ziet er wel eh... imposant uit :)

Wise enough to play the fool

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Is het een 4th order of 6th order?

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 21 oktober 2004 @ 23:01:
6th order?[/

hij gaat heel erg laag alles dreund dan :P Maar ik wil eigenlijk toch een zwaardere driver

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Heb je een of twee baspijpen?

Verwijderd

Wekkel schreef op 21 oktober 2004 @ 23:01:
Zo te zien een 6e orde bandpass.
Ik zie iig 2 kamers met beide een reflextunnel.

Verder:

!Specs
!MorePics
!Review

;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 23:04:
[...]

6th order?[/

hij gaat heel erg laag alles dreund dan :P Maar ik wil eigenlijk toch een zwaardere driver
Kan ik me voorstellen, je hebt maar 4W nodig om je driver over zijn Xmax te krijgen in het gebied waar je hem voor gebruikt (als ik de tunings en kastafmetingen uit je foto's extrapoleer). Maar maak je niet teveel zorgen, de poolplaat is nog wel een eindje weg hoor!

Maar hij gaat ook wel exteem laag zeg! Ik blijf het wel een bruut project vinden! Hoe verzin je het ? :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 21-10-2004 23:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 23:04:
[...]

6th order?[/

Ja de W200 staat niet echt bekend om goede subwoofer eigenschappen |:(

Dit vraagt om een Tangband W8-740C >:)
/me Triple_A heeft iets met die driver :P

Of een Adire-Audio Koda 8 :)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:08

Indoubt

Always be indoubt until sure

Leuk projectje. Hoe zit het met de groupdelay? of hoor je daar weinig van?

Triple_A: is er een adresje voor die drivers in NL of haal je ze uit het buitenland?

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-07 22:53
Da's een flinke ringkern in die Koda...zoiets zie je bij marants pas vanaf de 8300 serie en dan zit je toch gauw rond de 1000 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind die visaton idd niet de beste koop, maar hij werd mij toen aangeraden bij een electronica zaakje als goede driver ;( Waarschijnlijk hebben jullie al door waarom ik hem deze vorm heb gegeven :P Hij past zo precies onder me bed

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed, de W200 is imvho nog steeds een mid/bas driver, maar het blijft een leuk ding voor zijn geld.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Indoubt schreef op 22 oktober 2004 @ 00:06:
Leuk projectje. Hoe zit het met de groupdelay? of hoor je daar weinig van?

Triple_A: is er een adresje voor die drivers in NL of haal je ze uit het buitenland?
In duitsland hebben ze een aantal adresjes voor die dingen.. :)

Zoals deze.
Ze verkopen volgens mij meer dan ze op de site vermelden, want ik heb ze eens een keertje gemaild of ze die Tangband waar ik het eerder over had verkopen, en die kunnen ze voor €55,- leveren... dus de Koda 8 hebben ze ook wel denk ik zo :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 11:42:
[...]

In duitsland hebben ze een aantal adresjes voor die dingen.. :)

Zoals deze.
Ze verkopen volgens mij meer dan ze op de site vermelden, want ik heb ze eens een keertje gemaild of ze die Tangband waar ik het eerder over had verkopen, en die kunnen ze voor €55,- leveren... dus de Koda 8 hebben ze ook wel denk ik zo :P
In NL zijn ze ook zonder problemen te krijgen hoor! BMM-electronnics heeft ze voor een redelijke prijs. Ow, je bedoelt niet de Visaton drivers :X Waar je de Tangband kunt krijgen in NL weet ik idd niet

oops dus 8)7 -> My bad :P

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 22-10-2004 12:20 ]

Verwijderd

deepspace schreef op 22 oktober 2004 @ 11:50:
[...]

In NL zijn ze ook zonder problemen te krijgen hoor! BMM-electronnics heeft ze voor een redelijke prijs. Ow, je bedoelt niet de Visaton drivers :X Waar je de Tangband kunt krijgen in NL weet ik idd niet

oops dus 8)7 -> My bad :P
Ow.. dat wist ik niet :X
My bad :P

8)7

Ja dat heb je als je en beetje diep in space zit he :P

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2004 12:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Abaddon1 schreef op 22 oktober 2004 @ 00:27:
Da's een flinke ringkern in die Koda...zoiets zie je bij marants pas vanaf de 8300 serie en dan zit je toch gauw rond de 1000 euro.
Ik heb er gelukkig maar 140 euro 2ehands voor betaald :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 16:10:
[...]

Ik heb er gelukkig maar 140 euro 2ehands voor betaald :)
Jaja, maar jij hebt dan ook geen marantz he :P

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Koda en Maratz zijn totaal anders, er lopen volgens mij zelfs wezens op deze aardkloot die Marantz ''budgetspul'' vinden :P . Koda maakt goed spul! Net als Bose (hoe gek het ook klinkt). Enkel de manier van marktketing is buiten de maat, maar daar had vieux gelukkig geen last van. En over die ringkern valt natuurlijk weinig te zeggen. Het efficiente vermogen zal wel aan de lage kant zitten denk ik. (lees: papst fan).

@vieux:

Waarom een cambridge pc amp? Ik kan me haast niet voorstellen dat je met zo'n ampje de woofer al plat kan leggen, of je moet er <30Hz tonen doorheen jagen. Heb je de poorten overgins enigsins berekent? Ik kan me haast niet voorstellen dat je met die woofer een strakke basweergave kan behalen in een 6th order bandpass subkast van 170l.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Officeel hoort er geen papst fan, ik weet niet wat er in heeft gezeten. Maar ik zet het volume zowiezo niet boven de 60% omdat ik anders bang ben mijn boxen te beschadigen. Ik heb momenteel de baspoorten eruit gehaald omdat ik alleen maar poortruis had :? Zonder baspoorten klinkt het allemaal een stuk beter. Wel raar want die baspoorten waren goed berekent.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Zet de poorten dan vast. Beetje bracing kan geen kwaad hoor in zo'n kast.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 19:00:
Officeel hoort er geen papst fan, ik weet niet wat er in heeft gezeten. Maar ik zet het volume zowiezo niet boven de 60% omdat ik anders bang ben mijn boxen te beschadigen. Ik heb momenteel de baspoorten eruit gehaald omdat ik alleen maar poortruis had :? Zonder baspoorten klinkt het allemaal een stuk beter. Wel raar want die baspoorten waren goed berekent.
Zonder br poortenklinkt het beter dan mét??? :?
Daar snap ik dus eigenlijk de ballen van , maar OK :o
Ik denk idd dat een beetje bracing ook geen kwaad kan ;)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Waarschijnlijk niet uitgerekend :P
Met zo'n grote kast heb je dus maar érg weinig poortlengte nodig voor een goede afstemming.

[ Voor 9% gewijzigd door MM op 22-10-2004 22:40 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 22 oktober 2004 @ 22:40:
Waarschijnlijk niet uitgerekend :P
Met zo'n grote kast heb je dus maar érg weinig poortlengte nodig voor een goede afstemming.
Ze hebben het bij een audiozaak voor me uitgerekent... Eentje is 16 cm ofzo de andere 5, weet het niet helemaal uit mijn hoofd. Maar t klinkt dan echt nergens naar, alleen maar naar verplaatsende lucht. Dit probleem heb ik echter alleen maar bij deze woofer. Ik heb wel eens eerder zuilltjes berekent en gemaakt en die klonken juist wel beter met een baspijp... Het zou heel goede de bracing kunnen zijn. Ik zal het binnenkort even bekijken heb namelijk de bovenkant dichtgelijmd met siliconenkit :) (gelukkig maar ;))

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
Geen wonder dat het niet echt klinkt, als ik het simuleer komt er echt helemaal onzin uit ;)

Probeer eens de korte baspijp in de kleine kamer te steken, en de lange in de grote kamer. Op die manier komt je sub in ieder geval tot 20Hz (-6dB). Je kan ook proberen beide pijpen tot zo'n 5cm af te korten, dan dekt je sub het bereik van zo'n 25 tot 60Hz (-3dB).

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op 22 oktober 2004 @ 23:30:
Geen wonder dat het niet echt klinkt, als ik het simuleer komt er echt helemaal onzin uit ;)

Probeer eens de korte baspijp in de kleine kamer te steken, en de lange in de grote kamer. Op die manier komt je sub in ieder geval tot 20Hz (-6dB). Je kan ook proberen beide pijpen tot zo'n 5cm af te korten, dan dekt je sub het bereik van zo'n 25 tot 60Hz (-3dB).
Ik zei toch dat ik niet wist welke maat die baspijpen nou echt hadden :) Ik meet ze straks wel even op.
Pagina: 1