Toon posts:

Algemeen backup vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van me wil zijn hele harde schijf (3 partities en er staat ongeveer 10gig op de schijf van 160 gig) backuppen. Hij weet niks van computers en vroeg of het op een cd kon, ik uitgelegd dat dat veel te groot was en dat hij dat ook niet zomaar op een dvd kon proppen.

Ik weet persoonlijk niets van backuppen wat is de beste methode om zijn hele schijf te backuppen? kan hij het best een harde schijf kopen en eens in de zoveel tijd de data kopieeren naar die schijf of zijn er andere mogelijkheden?

Alvast bedankt

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 09:45
Dvd-brander kopen en op 2 dvd-tjes wegbranden?
10 gig is ook maar 15 cd's ~ 1 uurtje werk.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je niets van computers weet, gewoon 2 DVD's toch? Lijkt me het handigst ;)

Verwijderd

koop een tweede harde schijf (eventueel extern via usb ofzo), veel goedkoper dan een DVD brander + dvd-tjes voor elke backup

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Hoe veilig moet het zijn? "Een backup is geen backup" als het heel erg zeker bewaard moet blijven.

Maar ik zou inderdaad voor DVD brander gaan met zoiets, dan vier of zes DVD-RW's met backups bewaren, elke x dagen of weken de volgende set.

15 CD's zou ik zelf niet doen, dat maakt de kans een stuk kleiner dat er 0 schijven corrupt zijn :P

Voor iets minder veiligheid is een tweede HDD goedkoper, sneller, makkelijker.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 21-10-2004 23:04 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Misschien kun je iets duidelijker zijn wat je wilt backupen.

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik zeg dat hij maar een tweede (externe) hdd moet kopen want hij weet dus nks van pc's af. Hij wil dus echt als zijn ene harde schijf crash een image erover zetten en meteen verder gaan met waar hij mee bezig was.

Welk programma is heel gebruiksvriendelijk voor zo'n images/backups?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 17:53:
Welk programma is heel gebruiksvriendelijk voor zo'n images/backups?
Verberg de tweede HDD volledig en maak een tweetal bootdiskettes / bootCD's die met de juiste parameters Ghost aanroepen (nadat er Weet Je Het Heel Zeker Dat Je Alles Kwijt Wilt Raken? is gevraagd). Ghost kopen is dan wel nodig, het kan gratis met een handige Linux bootCD + dd maar Ghost is als je toevallig een Windows-iemand bent veel makkelijker (al kost natuurlijk ook Ghost een uurtje handleiding lezen om de bootzooi te maken).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zal eens kijken naar de Maxtor OneTouch. Het schijnt behoorlijk gebruikersvrindlijk te zijn, met één knop op het apparaat wordt de backup gemaakt. Nu weet ik niet hoe het restoren van de backup gaat als ook je OS beschadigd is: Heb je bij het restoren Windows nodig, of kan het zonder software support. Ik zal het eens onderzoeken als ik jouw was.

Enkel een losse externe harde schijf aanschaffen kan ook. Gewoon lekker je bestanden copy and pasten via verkenner, dat kan handig zijn. Wil je een complete image maken, kan dit voor zo ver ik weet niet direct vanuit Windows zelf, dat wordt zeuren met Norton Ghost.

Wat ook een mogelijkheid is, is een RAID (1?) systeem installeren. Dit maakt realtime een mirror van je harde schijf op een tweede exemplaar. Zodra een harde schijf uitvalt kun je in principe gewoon verder werken. Het werkt realtime, het maakt dus ook realtime een backup zodra je een virus oploopt. Met andere woorden: RAID beschermt enkel tegen hardwarematige uitval van je harde schijf. Het is wel erg gebruikersvriendelijk aangezien de gebruiker hier totaal niks van merkt.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor de DVD backup manier. Elke keer die handelingen die gedaan moeten worden vereist een behoorlijke discipline hoor. :+

🌞🍃

Pagina: 1