Toon posts:

te warme fx5900xt koelen door verwijderen van heatspreader

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn net 2e hands aangeschafte FX5900XT van Club3D liep idle 65-68 graden en haalde de 3dmark 2003 benchmark niet tot het eind, (of net wel met terugschakelen in klokfrequentie, met 3800 punten) op een amd 2500+ barton.
far cry en doom 3 liepen vast (61.71) of liepen door na 3 seconden zwart beeld (66.81).
uitblazen van de koeler, het aanbrengen van nieuwe koeler pasta(siliconen pasta en dow corning 340 ziver pasta) en een andere koeler (een koperen van thermaltake) hielpen ook niet.
daar de temperatuur van de core onder belasting snel opliep (naar 75+) en maar heel langzaam terug naar 66-68 graad idle, vermoede ik een probleem in hitte geleiding tussen de heatspreader en de gpu core.
dus: kiezen op elkaar, koeler d'r af. daarna met een chirurgisch mesje onder het metalen plaatje boven op de GPU core. na 1.5 rand los te hebben gesneden/gewrikt (pas op niet dieper dan 4 mm. steken!), kon ik het plaatje met 2 vingers verwijderen.
ik heb de bloot liggende core met alcohol ontdaan van de resterende opgedroogde pasta, en opnieuw voorzien van verse. na het daarop aanbrengen van de stock koeler (voorzichtig! niet schuin aanbrengen/drukken!!!) heb ik de boel weer in gebruik genomen.
idle loopt de boel nu op mijn door een electrische wasdroger opgestookte hete zolderkamer 45 graden bij een kasttemperatuur van 40 graden. da's dus 20 graden minder heet! 8)
overklokken doet ie nu stabiel tot 450/735, maar doom 3 speel ik in high quality 1024x768 op de via coolbits v 2.0 ingestelde automatische overclock mogelijkheid in de 66.81 driver zonder vastlopers
3d mark 2003 is nu 4700 zonder overclock (was 3800 met "stotteren") . :9

ergo: heb je random vastlopers, en een andere koeler of pasta helpen niet, zoek dan de mogelijkheid in het verwijderen van de heatspreader. met een beetje nauwkeurig werken stelt de klus niet veel voor.

uiteraard was mijn kaart uit de garantie (en goedkoop) en neem ik geen enkele verantwoordelijkheid als het bij jou scheefloopt.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Heb je pics ?
Met name het verwijderen van de heatspreader lijkt me mooi ;) . K'wil wel ff pics zien voordat ik mijn FX5600 onder handen neem :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de instructie met foto'op xbitlab gezien. googelen op fx5900xt+mod of tweak oid.
ik heb de boel net weer in elkaar gezet. dus als het niet echt nodig is......

suc6!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

X-Bit Labs NVIDIA GeForce FX 5900XT (SE/LE) Modding

Hmm, dat is een echte heatspreader. Heel anders dan mijn FX5600 iig :)

Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/documents/5453/gpu-5600.jpg
GeForce FX 5600 GPU
Ik dacht dat je dat ronde ding eruit had gesloopt :X

Verwijderd

Ik denk dat de persoon waarvan je de kaart gekocht hebt een ander bios in je kaart heeft geflashed waardoor de GPU een hoger voltage krijgt.

Zoek het programma Nibitor eens op en kijk daarmee welk bios met welke voltages er in je kaart zit. (eerst je bios backuppen met nvflash)

Verwijderd

Topicstarter
de kaart heeft een club3d 4.35.20.27 bios. het lijkt me een standaard bios. ik ga de boel toch even checken.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 12:04
Ik heb ook een club 3D 5900 XT en had ook het probleem dat ie 70+ graden werd, vooral zomers. (zolderkamer van 30+ graden :X ) Heb er nu een P4 3.2 koelblok aan hangen met een 40mm koelertje. Komt stressed niet meer boven de 55 graden uit @ 480/700 :P . (geheugen op mijn kaart wil niet echt helaas).

Hallo

• Thandor

Thandor

SilverStreak

mach2 schreef op 21 oktober 2004 @ 23:42:
Ik heb ook een club 3D 5900 XT en had ook het probleem dat ie 70+ graden werd, vooral zomers. (zolderkamer van 30+ graden :X ) Heb er nu een P4 3.2 koelblok aan hangen met een 40mm koelertje. Komt stressed niet meer boven de 55 graden uit @ 480/700 :P . (geheugen op mijn kaart wil niet echt helaas).
Nu nog de heatspreader eraf en je komt weer wat MHz hoger ;). Daarnaast staat een nVidia Heatspreader wel cool in de vitrinekast... ;)

Pagina: 1