[DIY] baspoort achter luidsprekerdoek?

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:51
Ik ben druk bezig een luidspreker-bouwpakket in elkaar te zetten (Speakerland's Cinema-SUB4) en ik wil in elk geval de speaker zelf verbergen achter zwart luidsprekerdoek - staat gewoon beter.

Eigenlijk wil ik ook de baspoort aan de voorkant achter luidsprekerdoek verbergen. Ik vermoed dat dat gewoon kan zonder problemen, maar voor de zekerheid: heeft dit grote consequenties op het geluid?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Nop, kan je gewoon doen zolang je doek maar geschikt is :) .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• vanaalten
Barry|IA schreef op 21 oktober 2004 @ 18:46:
Nop, kan je gewoon doen zolang je doek maar geschikt is :) .
OK, bedankt - het doek is speciaal voor dat doel gemaakt, dus dat zal wel goed zitten!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik zou het er niet strak overheen spannen iig maar wat ruimte houden. Overigens is speakerdoek spannen over bass reflex poorten heel normaal in commercieele speakers.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je 'm aan de achterkant doet zie je 'm ook niet he ;)

Verwijderd

dat klinkt voor geen meter

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kan je jouw post misschien motiveren, zodat de TS wat meer info heeft om zijn beslissing wel/niet op te baseren?

Verwijderd

Ik denk dat het vrij persoonsgebonden is, maar ik vind het altijd vreselijk klinken als de bas ergens anders vandaan komt dan je hem verwacht, of je moet hem zohardhebben staan dat alles meedreund en gek doet, maar als je van muziek houd moet je dat niet willen. Ook vind ik een mono bas vreselijk klinken, omdat er dan wat ruimtelijkheid uit de muziek word gehaald.

En dan heb je ook nog die kleine home cinema speakertjes; Die heben 4 a 5 kleine boxjes voor de hoge tonen, en een sub voor de lage tonen. Waar zijn dan de middentonen? Ook vind ik het een vreselijke bewering dat je met zo'n "home cinema set" hetzelfde hoort als in het echt. Waarom zouden elektrische gitaren en basgitaren van die grote buizen versterkers op het podium hebben staan? En dan wil men met zo'n home cinema setje hetzelfde geluid produceren uit een speakertje van 30cm bij 30cm, dat is toch onmogelijk.

Mijn voorkeurs opstelling is gewoon alles link en rechts (stereo) ook de bas, of de lage tonen. Ik werk wel eens met een dynacord set op professioneel niveau. Dan hebben we links 2 sub's en 2 hoge tonen, en rechts hetzelfde. Het geluid word dan gesplitst in hoog of laag. En dat klink onwijs gaaf. Met zon set en opstelling hoor je gelijk of een nummer mp3 is of niet.

Maarja, we dwalen wo wel heel erg veel af, en wat betreft het doek, gewoon doen, dat kan prima bij een lifeset.

gr ruurd

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 21:34:
Ik denk dat het vrij persoonsgebonden is, maar ik vind het altijd vreselijk klinken als de bas ergens anders vandaan komt dan je hem verwacht, of je moet hem zohardhebben staan dat alles meedreund en gek doet, maar als je van muziek houd moet je dat niet willen. Ook vind ik een mono bas vreselijk klinken, omdat er dan wat ruimtelijkheid uit de muziek word gehaald.
Dat ligt aan hoe hoog de scheidings frequentie is.
Als ie lager ligt dan 80Hz ofzo, kan het menselijk gehoor het niet plaatsen.
(Of het nou 80Hz is weet ik niet zeker, maar het zal niet veel schelen 8)7 )
En dan heb je ook nog die kleine home cinema speakertjes; Die heben 4 a 5 kleine boxjes voor de hoge tonen, en een sub voor de lage tonen. Waar zijn dan de middentonen? Ook vind ik het een vreselijke bewering dat je met zo'n "home cinema set" hetzelfde hoort als in het echt. Waarom zouden elektrische gitaren en basgitaren van die grote buizen versterkers op het podium hebben staan? En dan wil men met zo'n home cinema setje hetzelfde geluid produceren uit een speakertje van 30cm bij 30cm, dat is toch onmogelijk.
Klopt :)
Maar niemand dwingt ons zo'n set te kopen, en de mensen die voornamenlijk die setjes kopen zijn écht geen muziek die-hards, maar eerder iemand die graag een "diepe" bass wil bij films, en eigenlijk niets om het stereo-geluidsbeeld etc geven.
Ik weet eigenlijk niet wat dit met de plaatsing van een basreflex poort te maken heeft, maar ok |:(
Mijn voorkeurs opstelling is gewoon alles link en rechts (stereo) ook de bas, of de lage tonen. Ik werk wel eens met een dynacord set op professioneel niveau. Dan hebben we links 2 sub's en 2 hoge tonen, en rechts hetzelfde. Het geluid word dan gesplitst in hoog of laag. En dat klink onwijs gaaf. Met zon set en opstelling hoor je gelijk of een nummer mp3 is of niet.
Waar zijn de middentonen hier dan heen?? :P
Ik hoor trouwens eerder het verschil tussen een mp3 en een "normaal" nummer op een setje B&W's samen met een marantz setje ofzo :)
Maarja, we dwalen wo wel heel erg veel af, en wat betreft het doek, gewoon doen, dat kan prima bij een lifeset.

gr ruurd
Euhh.. Jij bent degene die een beetje afdwaalt :X

• vanaalten
Laat de TS ook maar even z'n zegje doen:

Het gaat voor mij om een zelfbouw-subwoofer die bedoelt is voor gebruik bij films kijken - bij muziek gebruik ik enkel m'n twee hoofd-luidsprekers, een paar Mission M74 zuilen met (volgens specificatie, niet gemeten) een frequentiebereik van 44Hz tot 20kHz.

En die Missions, daar ben ik meer dan tevreden over. Ik heb ook al bijbehorende surrounds en center, miste enkel nog een goede woofer - en die wordt nu dus gebouwd.

En wat plaatsing van de baspoort betreft: ik ben nog niet zo'n DIYer dat ik m'n eigen speakers ontwerp - ik heb simpelweg een bouwpakket bij Speakerland gekocht waar de gaten voor de bars reflex poort en speaker al voorgeboord zijn. Aan de voorkant dus, en d'r gaat dus luidsprekerdoek overheen komen... :)

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 21:34:En dan heb je ook nog die kleine home cinema speakertjes; Die heben 4 a 5 kleine boxjes voor de hoge tonen, en een sub voor de lage tonen. Waar zijn dan de middentonen?
Nee dat klopt niet. Het zijn 5 kleine full range speakers, aangevuld met sub. Zijn niet echt full range, maar het probleem zit hem niet in de middentonen, maar meer zo rond de 250Hz.
Ik werk wel eens met een dynacord set op professioneel niveau. Dan hebben we links 2 sub's en 2 hoge tonen, en rechts hetzelfde. Het geluid word dan gesplitst in hoog of laag. En dat klink onwijs gaaf. Met zon set en opstelling hoor je gelijk of een nummer mp3 is of niet.
Klinkt ook heel professioneel zoals je erover praat :P. Je bedoelt niet "hoge tonen" maar topkastjes :).

Maar goed, ik snap niet wat dit allemaal van doen heeft met bass reflex poorten achter speakerdoek plaatsen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 21:56:
[...]

Dat ligt aan hoe hoog de scheidings frequentie is.
Als ie lager ligt dan 80Hz ofzo, kan het menselijk gehoor het niet plaatsen.
(Of het nou 80Hz is weet ik niet zeker, maar het zal niet veel schelen 8)7 )
Dan heb ik misschien een afwijking
[...]

Klopt :)
Maar niemand dwingt ons zo'n set te kopen, en de mensen die voornamenlijk die setjes kopen zijn écht geen muziek die-hards, maar eerder iemand die graag een "diepe" bass wil bij films, en eigenlijk niets om het stereo-geluidsbeeld etc geven.
Ik weet eigenlijk niet wat dit met de plaatsing van een basreflex poort te maken heeft, maar ok |:(
[...]

Waar zijn de middentonen hier dan heen?? :P
Ik hoor trouwens eerder het verschil tussen een mp3 en een "normaal" nummer op een setje B&W's samen met een marantz setje ofzo :)
Ik heb dan 1 box voor de middentonen en hoge tonen (en zelf een beetje lage tonen, en daaronder nog eens een lage tonen kist.
Maar er word heel vaak beweert dat je het verschil tussen mp3 en normaal niet hoort :p

[...]
Euhh.. Jij bent degene die een beetje afdwaalt :X
Klopt

Verwijderd

Jag schreef op 23 oktober 2004 @ 06:17:
[...]
Nee dat klopt niet. Het zijn 5 kleine full range speakers, aangevuld met sub. Zijn niet echt full range, maar het probleem zit hem niet in de middentonen, maar meer zo rond de 250Hz.
[...]
Klinkt ook heel professioneel zoals je erover praat :P. Je bedoelt niet "hoge tonen" maar topkastjes :).

Maar goed, ik snap niet wat dit allemaal van doen heeft met bass reflex poorten achter speakerdoek plaatsen.
vandaar mijn opmerking dat ik wat teveel afdwaalde :p

Verwijderd

Mensen, vergeet mijn verhaal gewoon... ;)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:21
Verwijderd schreef op 23 oktober 2004 @ 18:47:
Mensen, vergeet mijn verhaal gewoon... ;)
Goed idee :P

Overigens klinkt over het algemeen een HiFi set nog steeds meer dan'n klein stukje audiofieler dan watvoor PA dan ook (en ik heb toch wel redelijk genoeg PA gehoord om dat te kunnen onderbouwen :P)
En als gitarist kan ik je al 1 ding zeggen: Die 4x12" kast staat achter mij te blazen, puur omdat ik dat stoer vind! OK 't ding geeft wat meer laag dan'n 1x12 combootje, maar daarmee zou ik ook prima uit de voeten kunnen qua sound hoor ;)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

En als gitarist kan ik je al 1 ding zeggen: Die 4x12" kast staat achter mij te blazen, puur omdat ik dat stoer vind! OK 't ding geeft wat meer laag dan'n 1x12 combootje, maar daarmee zou ik ook prima uit de voeten kunnen qua sound hoor ;)
ik niet, maarja wie ben ik. ;) ( het is overigens ook zo dat als ik een liveset draai ik liever een mic voor zon box zet dan dat ik rechtsreeks een lijntje pak (line, of evt via DI) dat zegt misschien ook wel wat.

• Jag

Jag

Dat is heel gebruikelijk hoor. Ik plaats ook altijd een mic voor de combo, alleen semi-akoestische gitaren pak ik met een DI.
Dat geblaas met die gitaar cab's is trouwens strontvervelend, alleen maar lastig voor de zaalmix :).

• Wormaap
Als je'n gitaar over DI pakt ben je óf oerstom en weet je niet wat je doet, óf je hebt'n goede amp-modeler erbij staan :) (electrische gitaar dus he!)
Dat je die mict is niet meer dan logisch ;)
Wat ik dus zeg is dat je qua sound prima overweg kan met'n combo'tje van 30 Watt ofzo, en die 4x12's er meer voor de show staan dan wat anders :)
Wat Jag zegt over het bemoeilijken van de zaalmix klopt overigens, een goede spreiding van geluid ga je nauwelijks kunnen krijgen als er'n grote buizenstack staat te blazen :)
Uiteraard zul je met'n combootje nooit 100% het geluid van'n grote stapel speakers krijgen, maar dat is een verschil dat niemand in'n live-situatie gaat horen.

• Jag

Jag

Als ze met zo'n grote stapel binnen komen wordt het meestal scheuren en dat vind ik zoiezo niet mooi.
Doe mij maar zo'n kleine subtiele Mesa Boogie, veel mooier :).

[ Voor 6% gewijzigd door Jag op 25-10-2004 18:32 ]

• Wormaap
Jag schreef op 25 oktober 2004 @ 18:32:
Als ze met zo'n grote stapel binnen komen wordt het meestal scheuren en dat vind ik zoiezo niet mooi.
Doe mij maar zo'n kleine subtiele Mesa Boogie, veel mooier :).
En jij weet als geluidsman gegarandeerd ook dat er regelmatig achter zo'n über stapel een klein gemic't combootje staat te blazen :P

Slayer is BTW wel'n leuk voorbeeld: 24 4x12 kasten op't podium... Daarvan zitten er in 12 stuks 'maar' speakers... Hoezo puur voor de pimp-factor?

• Jag

Jag

Afgelopen vrijdag stonden Veldhuis en Kemper bij ons. Op links en rechts gigantische stapel speakers, allemaal dummies. Stond één klein combo-tje per kant in met een mic ervoor :).
Pagina: 1