Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 21:34:
Ik denk dat het vrij persoonsgebonden is, maar ik vind het altijd vreselijk klinken als de bas ergens anders vandaan komt dan je hem verwacht, of je moet hem zohardhebben staan dat alles meedreund en gek doet, maar als je van muziek houd moet je dat niet willen. Ook vind ik een mono bas vreselijk klinken, omdat er dan wat ruimtelijkheid uit de muziek word gehaald.
Dat ligt aan hoe hoog de scheidings frequentie is.
Als ie lager ligt dan 80Hz ofzo, kan het menselijk gehoor het niet plaatsen.
(Of het nou 80Hz is weet ik niet zeker, maar het zal niet veel schelen

)
En dan heb je ook nog die kleine home cinema speakertjes; Die heben 4 a 5 kleine boxjes voor de hoge tonen, en een sub voor de lage tonen. Waar zijn dan de middentonen? Ook vind ik het een vreselijke bewering dat je met zo'n "home cinema set" hetzelfde hoort als in het echt. Waarom zouden elektrische gitaren en basgitaren van die grote buizen versterkers op het podium hebben staan? En dan wil men met zo'n home cinema setje hetzelfde geluid produceren uit een speakertje van 30cm bij 30cm, dat is toch onmogelijk.
Klopt
Maar niemand dwingt ons zo'n set te kopen, en de mensen die voornamenlijk die setjes kopen zijn écht geen muziek die-hards, maar eerder iemand die graag een "diepe" bass wil bij films, en eigenlijk niets om het stereo-geluidsbeeld etc geven.
Ik weet eigenlijk niet wat dit met de plaatsing van een basreflex poort te maken heeft, maar ok

Mijn voorkeurs opstelling is gewoon alles link en rechts (stereo) ook de bas, of de lage tonen. Ik werk wel eens met een dynacord set op professioneel niveau. Dan hebben we links 2 sub's en 2 hoge tonen, en rechts hetzelfde. Het geluid word dan gesplitst in hoog of laag. En dat klink onwijs gaaf. Met zon set en opstelling hoor je gelijk of een nummer mp3 is of niet.
Waar zijn de middentonen hier dan heen??
Ik hoor trouwens eerder het verschil tussen een mp3 en een "normaal" nummer op een setje B&W's samen met een marantz setje ofzo

Maarja, we dwalen wo wel heel erg veel af, en wat betreft het doek, gewoon doen, dat kan prima bij een lifeset.
gr ruurd
Euhh..
Jij bent degene die een beetje afdwaalt