Toon posts:

alternatieve koeling.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als je het woord koeling op tafel lecht zegt bijna iedereen: lucht- of waterkoeling. maar ik d8 hoe kan dit anders?

lucht koeling en water koeling werken alletwee doormiddel van het weghalen van de warmte van bijv. je cpu en het aanvoeren van koele lucht of water.

nu zat ik te denken... is het niet mogenlijk om dit te vervangen met een ander soort koeling?

waar ik over praat is niet echt koelen maar de warmte die geproduceert wordt door je cpu om te zetten in electrische energy en deze energy te verbruiken met bijv. een lampje of iets dergelijks.
hierdoor zal koeling niet meer hoeven aangezien de warmte word omgezet in electrische energie en word weg gevoerd en word verbruikt op een andere plek.

ik heb ergens gelezen dat er een speciaal apparaatje word gemaakt om pacemakers in het menselijk lichaam te voorzien van stroom. dit apparaatje wekt stroom op doormiddel van lichaams warmte, en een processor wordt toch iets warmer dan 37 graden ;)

het zou erg leuk zijn om een keer een experiment uit te voeren zodra deze energie convertoren toegankelijk zijn voor het algemene publiek.

dit soort koeling zal niet echt effectief zijn voor overklokken maar zal toch leuk zijn om eens als experiment uit te zoeren.

edit:
hier is een link over het desbetreffende artikel http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99995091

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 17:02 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Warmtekoppelingen zoals ze industrie gebruikt worden, zijn effectief bij grote temperatuursverschillen tussen aanvoer (in dit geval koelwater) en afvoer. Punt is dat het koelwater van je cpu niet zo veel boven kamertemperatuur mag komen, anders wordt de cpu al snel veel te warm.
Lijkt me lastig om daar energie uit te winnen.

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 21-10-2004 16:56 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
@mad marky

Ik had gelezen over een soort micro-hitte convertors die een pacemaker kunnen voorzien van stroom. deze convertors hebben slechts een hitte verschil van 2 graden nodig om te functioneren. Dit is nodig omdat er niet erg grote temp verschillen in het menselijk lichaam zijn.

dus in princiepe moet mijn idee mogenlijk zijn

en nogmaals dit is bedoelt als toekomstig experiment, niet als serieuze koeling;)

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Zou leuk zijn als het lukt ja. Het is eigenlijk behoorlijk idioot dat het energie kost om enegie weg te krijgen. Maar helaas is het toch nog bij veel dingen zo (bijvoorbeeld ook remmen bij een auto)

Leuk als het lukt: straks kan je de processor laten draaien op zn eigen warmte :o (nouja, bijna dan, want er bestaat ook nog zoiets als de wet van behoud van energie :P)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zou handig zijn en energie besparen, als deze thermocouplers genoeg warmte kunnen amzetten zou je ze evt. zelfs direct op de 'die' van een processor kunnen plaatsen en zo direct stroom terugwinnen. Allemaal toekomstmuziek en nog in ontwikkeling, maar als dit genoeg doorontwikkeld wordt zijn er leuke toepassingen voor denkbaar.
Wat te denken van huizen die hun stroom onttrekken aan de warmte van de buitenlucht? Is volgens mij al eens op kleine schaal toegepast als proefproject.

Maar wat is verder het doel van je topic? Er zit zeker toekomst in, maar het is allemaal nog in ontwikkeling en niemand heeft er nog ervaring mee...

🖥️ | 🚗

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
MadMarky schreef op 21 oktober 2004 @ 17:18:
Wat te denken van huizen die hun stroom onttrekken aan de warmte van de buitenlucht?
Of van binnenlucht: airco die stroom levert :P

Verwijderd

Topicstarter
indeed,

vooral voor laptops en dergelijk zou toch een klein beetje energy gespaard kunnen worden.

@mad marky

er zti eigenlijk geen doel achter,
ik wou alleen ff wat meningen horen over de toekomst die nog veel zal bieden

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 17:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 17:00:
@mad marky

Ik had gelezen over een soort micro-hitte convertors die een pacemaker kunnen voorzien van stroom. deze convertors hebben slechts een hitte verschil van 2 graden nodig om te functioneren. Dit is nodig omdat er niet erg grote temp verschillen in het menselijk lichaam zijn.

dus in princiepe moet mijn idee mogenlijk zijn

en nogmaals dit is bedoelt als toekomstig experiment, niet als serieuze koeling;)
Dus een soort petileur die ernergie levert, in de de plaats van ernegie zuipt.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:52

AirX

Tweak Guru

Mijn idee:
In het groot heb je enorme energiecentrales die werken door water op te warmen en met die stoom turbines aan te drijven.
Zoiets kunnen we ook bij onze PC doen :). Nu is het niet zo dat wij onze CPU op 100 graden willen laten draaien om stoom te krijgen. Daarom zorg je voor onderdruk in het gehele systeem zodat het water al bij 50 graden kookt en er stoom vrij komt waardoor de microturbine gaat draaien :). De stoom die de turbine heeft rond laten draaien komt in een soort van radiatortje terecht via een ventiel waar het dan weer kan afkoelen.

Klinkt allemaal een beetje te simpel :/ 8)7

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 17:42:
[...]

Dus een soort petileur die ernergie levert, in de de plaats van ernegie zuipt.
Peltier ;)
AirX schreef op 21 oktober 2004 @ 17:46:
Mijn idee:
In het groot heb je enorme energiecentrales die werken door water op te warmen en met die stoom turbines aan te drijven.
Zoiets kunnen we ook bij onze PC doen :). Nu is het niet zo dat wij onze CPU op 100 graden willen laten draaien om stoom te krijgen. Daarom zorg je voor onderdruk in het gehele systeem zodat het water al bij 50 graden kookt en er stoom vrij komt waardoor de microturbine gaat draaien :). De stoom die de turbine heeft rond laten draaien komt in een soort van radiatortje terecht via een ventiel waar het dan weer kan afkoelen.

Waarom zo'n ingewikkelde mechanishe constructie? Die nieuwe thermocouplers kunnen het zonder bewegende delen. Maar zo'n constuctie als jij beschrijft is in theorie mogelijk denk ik, maar dan heb je al weer dat je de druk opvoert door er een ventilatortje/turbine in te stoppen -> kookput omhoog -> spul wordt alsnog warmer :P

🖥️ | 🚗

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

AirX schreef op 21 oktober 2004 @ 17:46:
Mijn idee:

Je hebt juist een hoge druk nodig om die turbine aan te drijven ;) . Gata dus neit werken. Je zou hooguit een andere stof kunnen nemen die bij een lagere temp kookt. Probleem is alleen dat je dat die stof aan moet blijven voren, ook niet erg praktisch.

Als ik dit hoor denk ik aan stirling engine's. Die wekken een beweging op adhv temperatuur verschillen. Daarmaa zou je wel een dynamo aan kunnen drijven. IK vraag me alleen af of zo'n ding dan wel genoeg wrmte afvoert ...

Verwijderd

diederik88 schreef op 21 oktober 2004 @ 17:13:
Zou leuk zijn als het lukt ja. Het is eigenlijk behoorlijk idioot dat het energie kost om enegie weg te krijgen. Maar helaas is het toch nog bij veel dingen zo (bijvoorbeeld ook remmen bij een auto)

Leuk als het lukt: straks kan je de processor laten draaien op zn eigen warmte :o (nouja, bijna dan, want er bestaat ook nog zoiets als de wet van behoud van energie :P)
Als je enkel de wet van behoud van energie bekijkt, zou het wél moeten lukken, maar helaas in de natuur is een rendement van 100% niet mogelijk

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Syzzer schreef op 21 oktober 2004 @ 19:13:
[...]

Je hebt juist een hoge druk nodig om die turbine aan te drijven ;) . Gata dus neit werken. Je zou hooguit een andere stof kunnen nemen die bij een lagere temp kookt. Probleem is alleen dat je dat die stof aan moet blijven voren, ook niet erg praktisch.

Als ik dit hoor denk ik aan stirling engine's. Die wekken een beweging op adhv temperatuur verschillen. Daarmaa zou je wel een dynamo aan kunnen drijven. IK vraag me alleen af of zo'n ding dan wel genoeg wrmte afvoert ...
Hoge druk? Een drukverschil is genoeg, daarvoor hoeft de druk relatief gezien niet hoog te zijn. Of je met een CPU genoeg drukverschil kunt creëren is een 2e ;)
En een stirling motortje geeft veel te veel verlies. Ik heb al eens met zon ding gespeeld, zelfs met een brandende kaars eronder levert het ding amper vermogen.

🖥️ | 🚗

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Verdiep je eens in de thermodynamica! Dan weet je dat het snel op is ...

Zelfs als het je wel zou lukken: een thermo-kracht-centrale er tussen hangen zorgt voor "weerstand" en dus minder warmteafvoer.

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Dit lijkt me zon onzin, hoe wil je energie opwekken van je cpu?? met warmte? om energie te kunnen opwekken heb je alsnog warmte nodig om et op te wekken, dus dan zou je cpu warm moeten blijven om et te kunnen op wekken?? Yea right, dat gaat dus nooit lukken omdat die gekoelt moet worden,

Mijn woord.. dit gaat nooit lukken.. ;)

Blaad

• cygnus_6
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-01 11:45
zBEASTORz schreef op 21 oktober 2004 @ 20:10:
Dit lijkt me zon onzin, hoe wil je energie opwekken van je cpu?? met warmte? om energie te kunnen opwekken heb je alsnog warmte nodig om et op te wekken, dus dan zou je cpu warm moeten blijven om et te kunnen op wekken?? Yea right, dat gaat dus nooit lukken omdat die gekoelt moet worden,

Mijn woord.. dit gaat nooit lukken.. ;)
je cpu wekt dus al energie op, in de vorm van warmte, je cpu word nu gekoeld door die warmte te verplaatsen, met deze manier zou je cpu gekoeld worden door de warmte om te zetten in elektriciteit.

je hebt toch ook van die motoren die gewoon op warmte werken? heb zoiets wel eens gezien met een open dag op de fontys.... dynamo eraan pleuren en gaan :9
Pagina: 1