Toon posts:

[Turbo Pascal] programma geeft runtime error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een programma moeten aanpassen voor het bedrijf waar ik werk. Zelf heb ik ervaring met Delphi, vandaar dat ik er mee akkoord ging om het programma, in Pascal, aan te passen. Het probleem is nu echter dat na een goede compilatie, de executable niet wil draaien. Het programma draait op een Pentium 75 waar niks anders op staat dan Dos. De runtime error die ik krijg is runtime error 002 at 0491:0944
Mij zegt dit helemaal niks, en ik heb me rot lopen zoeken op delphi.pagina.nl google, zdnet, noem maar op, ik kan nergens relevante informatie vinden over pascal om dit probleem op te kunnen lossen.
Onder software algemeen op dit forum heb ik het probleem ook al gepost, in de hoop dat iemand me kan helpen. Daar kreeg ik de reactie, kijk eens in de helpfile, alleen weet ik ook niet hoe ik die moet benaderen. Ik ben een klein beetje ervaren in Delphi, maar hier kom ik niet uit. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:29
Heb je al eens met een debugger door je programma gestapt ?

https://fgheysels.github.io/

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:21

Kappie

Tell me your secrets...

Staat me iets bij dat de oude Turbo Pascal niet wilde draaien op de moderne pentiums. Er was door borland een patch uitgebracht. Zoek daar eens zou ik zeggen

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Misschien wel handig om te vermelden welke compiler je hebt gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is inderdaad wel handig om te vermelden, welke compiler ik gebruikt heb... :o Ik weet het niet precies, mijn chef, die helemaal geen kaas heeft gegeten van alles dat met programmeren te maken heeft, zegt dat het Turbo Pascal 5 is wat er op staat. Ik moest compileren met het commando TPC en dan de filename.
Ook met de debugger loopt ie gewoon door de code heen. Ik zie pas een probleem zodra ik de executable wil starten.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:29
Kappie schreef op 21 oktober 2004 @ 16:43:
Staat me iets bij dat de oude Turbo Pascal niet wilde draaien op de moderne pentiums. Er was door borland een patch uitgebracht. Zoek daar eens zou ik zeggen
Idd
http://www.geocities.com/...y/Network/4328/pascal.htm

https://fgheysels.github.io/

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Turbo Pascal 7 is toch allang vrij te gebruiken? :o

Kun je op bepaalde cruciale punten misschien wat debug info outputten, zodat je ongeveer weet waar je programma die error krijgt, en je aan de hand daarvan je foute code kan isoleren? Debuggen is een kunst. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 22:38
Kappie schreef op 21 oktober 2004 @ 16:43:
Moderne Pentium?
Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 16:41:
Het programma draait op een Pentium 75 waar niks anders op staat dan Dos.
Enige verwijzingen naar runtime error 2 en turbo pascal die ik met google kan vinden geven aan dat een bestand/directory niet gevonden kan worden (file not found). Misschien moet je in die richting zoeken?

Lees eventueel ook dit eens.

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenG op 21-10-2004 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
De kunst van debuggen? Een goede debugger heeft de hele wereld in zijn handen!
Ja, ik zou dat graag willen doen, debug informatie outputten, maar ik heb echt geen idee eigenlijk waar ik mee bezig ben als ik tpc indruk... Tips hoe ik die info naar voren kan krijgen?
De tip over een directory of file die niet gevonden kan worden is ook een goede, ik ga daar zeker naar kijken, thanks allen!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Info naar voren krijgen? Gewoon bij het binnengaan van een kritieke aftakking van je programmaproces een waarde afdrukken naar het scherm. Je kan natuurlijk ook prima door je code steppen en watches setten, maar als het compileren goed gaat, dan gaat het runnen in Pascal zelf misschien ook goed. Wanneer je gewoon wat afdrukt naar het scherm heb je daar alvast geen last van. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

De run-time error die je krijgt als je TP programma's op een te snelle computer draait is error 200 (division by zero). Daar zijn inderdaad patches voor te vinden, in twee smaken: een patch voor executables, en een patch voor de TP source (crt.pas/.obj, om precies te zijn, want het probleem zit 'm in de crt unit).

De patch voor de source heeft natuurlijk de voorkeur, anders blijf je bij elke testrun je executable patchen.

Als het daar niet aan ligt, heb je een fout in je programma, en zijn alle gebruikelijke debug-technieken toepasbaar. Door je programma heenstappen en een paar watches bekijken is daar wel de makkelijkste van denk ik. "Tactische informatie outputten" is een fallback tactiek als je niet de mogelijkheid hebt om door je programma heen te stappen (als het bijvoorbeeld een PHP script is, of als je executable als plug-in in een ander programma draait).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben nog eventjes bij de pc geweest waar het om draait. Het enige dat ik er op kan vinden is een tja hoe moet ik het noemen, soort van verkenner waarmee heel snel bestanden enzo bekeken kunnen worden. Ik weet niet hoe dit heet, de persoon die dit er op heeft gezet was niet in de buurt, dus ik kwam daar niet zo ver mee. Hoe ik door mijn programma heen moet lopen heb ik dan ook totaal geen idee van. Ik kreeg door dat ik met tpc het programma kon compileren, ik heb geen idee hoe ik verder kan debuggen in dos. Als iemand me daarbij kan helpen heel graag. Ik snap dat ik overkom als een complete kneus, en eerlijk gezegd, op het gebied van Turbo Pascal in een Dos omgeving ben ik dat ook. 8)7

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 14:02

Tomatoman

Fulltime prutser

Volgens mij compileer en run je het programma nu helemaal buiten de IDE van Turbo Pascal om. Open gewoon je project in de IDE en run het van daar uit. Waarschijnlijk zijn zelfs de toetsencombinaties voor veelgebruikte acties hetzelfde als in Delphi, dus bijvoorbeeld Ctrl+F9 voor compileren en F9 voor runnen. Binnen de IDE kun je de geïntegreerde debugger van Turbo Pascal gebruiken om je programma te debuggen. Natuurlijk moet je wel weten hoe je debugt met behulp van breakpoints, watches en dergelijke, maar dat hoor je als (Windows) programmeur hoe dan ook te weten.

Op het Borland Developer Network kun je - na gratis registratie - in het Museum verschillende versies van Turbo Pascal gratis downloaden. Zie het menu aan de linkerkant voor het Museum. Het is nog steeds geen freeware, maar wel gratis te gebruiken. De 'nieuwste' versie van Turbo Pascal die je er kunt vinden is versie 5.5.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 22-10-2004 00:02 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1