[XP] Inneens geen hyperthreading meer?

Pagina: 1
Acties:

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 21:35

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ik ben sinds augustus (na 4 jaar AMD) een Intel gebruiker, een Pentium4 2.8, dit op een Asus P4C800 Deluxe mobo met 4 reepjes van 256MB.

Natuurlijk bleef de hyperthreading technologie me niet onopgemerkt, maar wat me nu inneens opvalt dat hij van het ene op het andere moment verdwenen is :?

Via taakbeheer staan géén 2 grafiekjes meer die de CPU load aangeven, wat eerst wel zo was. Ook is bijv. als ik een programma als Seti@home client hebn draaien, de CPU load weer 100%, wat normaal 50% was.

De optie voor hyperthreading staat in de bios nog gewoon op "enabled" En ik kan me niet herrineren dat ik software geinstalleerd hebt die deze functie op de een of andere manier uitschakeld. Het komt ook niet door ServicePack 2.

Iemand een idee hoe ik hyperthreading weer terug krijg? Het lijkt mij zelf een softwarematige probleem, vandaag dat ik hem hier post.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:55
Misschien een driver update proberen voor je drivers? Dat ze hyperthreading niet meer ondersteunen op SP2... just a hunch..

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
HTT werkt al niet meer voordat ik SP2 installeerde, had kleine hoop dat het na SP2 weer zou werken, niet dus, vandaar mijn topic.

Voor de rest houd ik mijn drivers altijd up-to-date.

[ Voor 18% gewijzigd door Pubbert op 21-10-2004 16:52 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• MoiZie
Als het in je BIOS gewoon aan staat, zou ik het toch in windows zelf zoeken, veel ervaring heb ik er niet mee, maar misschien is er een optie bij systeembeheer waar het per ongeluk uit is gezet? Of een registry setting die uit staat.

edit: bios update proberen misschien?
Klik

[ Voor 24% gewijzigd door MoiZie op 21-10-2004 17:10 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-04 15:05
Kijk eens bij apparaat beheer, staat daar bij 'computer' nogwel dat het een 'ACPI MultiProcessor-pc' is?

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Er staat bij Computer: ACPI-pc (Advanced Configuration and Power Interface)

Als ik deze wil wijzigen (via de driverupdate dus) kan ik alleen kiezen uit een Standaard PC en de huidige.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-04 18:58
Heb je in de taskmanager niet toevalig > beeld > "geschiedenis van cpu" > "1 grafiek, alle cpu's" aangezet?

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 14:57
Thund3r schreef op 21 oktober 2004 @ 17:38:
Er staat bij Computer: ACPI-pc (Advanced Configuration and Power Interface)

Als ik deze wil wijzigen (via de driverupdate dus) kan ik alleen kiezen uit een Standaard PC en de huidige.
Dat moet je iig op ACPI-PC laten staan als je HT ondersteuning wilt hebben in XP.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
leon1e schreef op 21 oktober 2004 @ 18:37:
Heb je in de taskmanager niet toevalig > beeld > "geschiedenis van cpu" > "1 grafiek, alle cpu's" aangezet?
Afbeeldingslocatie: http://www.thund3r.nl/images/cpu.jpg

Meer staat er niet, en zoals ik ook al zei, merkte ik niet alleen via taakbeheer dat ik geen HTT meer had, maar ook omdat Seti@home Client inneens 100% cpu nodig had (en normaal 50%, en hij deed even lang over een Seti pakketje)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Icey
Zolang er geen 'ACPI MultiProcessor-pc' o.i.d. staat ziet hij ook maar 1 cpu, waarschijnlijk staat er in apparaat beheer ook maar 1 proc, ipv 2.

stuurprogramma bewerken en daar selecteren. Dan zou het moeten werken, een reinstall zou het ook op moeten lossen. Maar eerst zeker weten dat het enabled is in de bios. Wellicht een biosupdate als er problemen mee zijn, maar je zei dat het vroeger gewerkt heeft.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Icey schreef op 21 oktober 2004 @ 20:19:
Zolang er geen 'ACPI MultiProcessor-pc' o.i.d. staat ziet hij ook maar 1 cpu, waarschijnlijk staat er in apparaat beheer ook maar 1 proc, ipv 2.

stuurprogramma bewerken en daar selecteren. Dan zou het moeten werken, een reinstall zou het ook op moeten lossen. Maar eerst zeker weten dat het enabled is in de bios. Wellicht een biosupdate als er problemen mee zijn, maar je zei dat het vroeger gewerkt heeft.
Ik heb de nieuwste bios al. In apparaatbeheer staan wél 2 CPU's.

Die APCI verwijderen en opnieuw installeren kan geen kwaad?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Icey
Thund3r schreef op 21 oktober 2004 @ 20:28:
[...]

Ik heb de nieuwste bios al. In apparaatbeheer staan wél 2 CPU's.

Die APCI verwijderen en opnieuw installeren kan geen kwaad?
Theoretish gezien zou het moeten werken, ik durf het je alleen niet te garanderen...

Ik zou eventjes wachten op bevestiging, en zoiezo backups maken (dat moet iedereen standaard hebben).

• GreenGolf3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Gewoon de APCI verwijderen en rebooten. Daarna zet hij de multi cpu er weer bij. Ik heb dat probleem ook zo opgelost.

Specs workstation Nikon D200 / 17-55 F/2.8 / SB-800 / 24-120

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
GreenGolf3 schreef op 22 oktober 2004 @ 10:24:
Gewoon de APCI verwijderen en rebooten. Daarna zet hij de multi cpu er weer bij. Ik heb dat probleem ook zo opgelost.
De optie om mn APCI te verwijderen staat er niet bij :? (geen Installatie ongedaan maken of Uitschakelen) Bij andere apparatuur wel. Is er een andere manier hoe ik hem weg krijg?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

probber is in de bios htt uit te zetten en dan windows opstarten dan weer uit windows en dan htt weer in de bios aan zetten meschien helpt dat ik heb geen id mijn laatste p4 was een 2,66 zonder htt en ik heb nu een amd dus ik heb er veder geen erveringen er mee maar je kan het iig proberen :)

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ik heb het even geprobeerd, maar het geen zin.

Iemand nog een andere suggestie?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• MoiZie
Ik zou dan toch voor de reinstall van je systeem gaan... Alle mogelijke opties lijken al gebruikt te zijn.. Backuppen en windows opnieuw installeren :)

Edit: heb nog even gezocht en dit gevonden

Edit 2: ter verduidelijking
xp home ondersteunt dat ook. zorg ervoor dat acpi 2.0 aanstaat en mps rev 1.4 in je bios.

[ Voor 51% gewijzigd door MoiZie op 23-10-2004 17:17 ]

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-03 18:31
Thund3r schreef op 23 oktober 2004 @ 15:15:
[...]

De optie om mn APCI te verwijderen staat er niet bij :? (geen Installatie ongedaan maken of Uitschakelen) Bij andere apparatuur wel. Is er een andere manier hoe ik hem weg krijg?
Ik heb net hetzelfde gehad op een installatie-test systeem: In dev.mgr stond "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" en 2 proc's. Ik kon bij de driverupdate alleen kiezen tussen: "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" en "Standard PC".
GreenGolf3 schreef op 22 oktober 2004 @ 10:24:
Dat ging bij mij dus ook niet, en dat komt omdat wij (Thund3r en ik) tijdens installatie een andere HAL hebben gekozen / gekregen:
Wij:
"Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC", ACPI PIC HAL (Halacpi.dll)
• Standard PC
• Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC

GreenGolf3 en anderen:
"ACPI Uniprocessor PC", ACPI APIC UP HAL (Halaacpi.dll)
• Standard PC
• ACPI Uniprocessor
• ACPI Multiprocessor

Een klein maar blijkbaar zeer belangrijk verschil.
Ikzelf heb vervolgens gekozen voor Standard PC", waarbij alle devices opnieuw gedetecteerd worden, omdat XP nu hun echte IRQ etc. ziet. Daarna kon ik niet eens meer voor de "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC " kiezen. Gelukkig is het bij mij een testsysteem. Ik ga eerst een inplace upgrade proberen, daarna gaat 'ie wel weer leeg om dat gedoe mat SATA RAID drivers eens uit te zoeken...

Voor de volledige tekst van MS zie artikel: HAL Options After Windows XP or Windows Server 2003 Setup

Ik kwam overigens daar via een pagina van "TheElderGeek": Troubleshooting Windows XP Shutdown Issues, die eerlijk toegeeft dat het niet onmogelijk is de HAL na installatie te vervangen, maar dat hij - net als ik - daar geen voorstander van is.

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Eldee schreef op 24 oktober 2004 @ 07:09:
[...]

Ik heb net hetzelfde gehad op een installatie-test systeem: In dev.mgr stond "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" en 2 proc's. Ik kon bij de driverupdate alleen kiezen tussen: "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" en "Standard PC".

[...]

Dat ging bij mij dus ook niet, en dat komt omdat wij (Thund3r en ik) tijdens installatie een andere HAL hebben gekozen / gekregen:
Wij:
"Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC", ACPI PIC HAL (Halacpi.dll)
• Standard PC

GreenGolf3 en anderen:
"ACPI Uniprocessor PC", ACPI APIC UP HAL (Halaacpi.dll)
• Standard PC
• ACPI Uniprocessor
• ACPI Multiprocessor

Een klein maar blijkbaar zeer belangrijk verschil.
Ikzelf heb vervolgens gekozen voor Standard PC", waarbij alle devices opnieuw gedetecteerd worden, omdat XP nu hun echte IRQ etc. ziet. Daarna kon ik niet eens meer voor de "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC " kiezen. Gelukkig is het bij mij een testsysteem. Ik ga eerst een inplace upgrade proberen, daarna gaat 'ie wel weer leeg om dat gedoe mat SATA RAID drivers eens uit te zoeken...

Voor de volledige tekst van MS zie artikel: HAL Options After Windows XP or Windows Server 2003 Setup

Ik kwam overigens daar via een pagina van "TheElderGeek": Troubleshooting Windows XP Shutdown Issues, die eerlijk toegeeft dat het niet onmogelijk is de HAL na installatie te vervangen, maar dat hij - net als ik - daar geen voorstander van is.
Ik heb ook standaard pc gepakt, maar toen moest ik ook alle devices opnieuw installeren. Ik kon wel weer ACPI installeren zodat alle drivers weer terug waren (gelukkig)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
*schop*

Iemand nog een idee :?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Eldee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-03 18:31
Thund3r schreef op 27 oktober 2004 @ 12:53:
*schop*

Iemand nog een idee :?
Ik heb nog geprobeerd de schijf in een andere PC te hangen (ook met HT proc) en de juiste HAL en 2 Kernel files van diens XP te kopieren , maar toen bleef 'ie rebooten, ook na het weer terugzetten via Save Mode. Misschien werkt het bij een ander (jou dus) wel, maar ik *moet* nu echt opnieuw installeren. Maar goed dat 't voor mij slechts een test was.
Succes ermee.
Pagina: 1