Tooltje voor distributed Backup?

Pagina: 1
Acties:

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 21:11
Hoi!
Ik heb weer eens een raar idee :) :D
Er zijn inmiddels diverse distributed computer oplossingen, zoals Seti, ziektes zoeken, etc, waarvan de koetjes hier op GoT natuurlijk het bekendst zijn.
Ook zijn er bedrijven die hier intern gebruik van maken, zoals boeing, dat simulaties doorrekent met desktop pc's.
Wat ik me echter afvroeg: Zijn er ook distributed backup cq opslagsystemen?
Ik zal even een praktische situatie toelichten:
Ik 'werk' bij een bedrijf waar ongeveer 30 PC's staan, en 2 servers. Op die servers staat, zeg, 60 gb aan min of meer belangrijke data. Elke desktop heeft ongeveer 5 gb gebruikt, voornamenlijk voor windows install, office, en wat tempfiles.
Maar, elke pc heeft een Hd van 40 gb (kleiner kan je ze niet meer krijgen).

Oftewel, er is 35 * 30 = 1050 Gb aan ongebruikte storage. Nu zat ik me af te vragen of hier niet iets mee te doen is. In eerste instantie dacht ik aan backup, van de servers. En dan zo dat niet alles maar 1x staat, maar dat alles verspreid staat over meerdere PC's, en het dus met een verzameling willekeurige pc's terug te halen is. Zoiets als raid of par files, maar dan over verschillende PC's.
Natuurlijk zou ik zelf files her en der kunnen copieren, maar dat is erg omslachtig en lastig om bij te houden. Bovendien kan je dan niet gebruikmaken van de distributed voordelen die ik zo zal schetsen.

Dus: Zijn hier tools voor? Dat b.v. de hd ruimte op alle desktops met een bepaalde redundancy aan te spreken is als 'centrale ruimte'? (b.v. gemount als virtuele drive onder een server die het geheel 'managed').

Ten tweede zou ik me kunnen voorstellen dat zo'n systeem zelfs sneller zou kunnen werken dan een centrale server: Als het 'druk is' heeft die server immers veel te doen, en zitten z'n HD-io of netwerk dus wellicht 'vol'. Die desktops hebben waarschijnlijk gemiddeld een stuk minder te doen, en doordat data redunadant opgeslagen is, zou het zelfs van meerder plaatsen tegelijk op te halen zijn. (een beetje zoals P2P netwerken files van verschillende users tegelijk kunnen halen). Dit zou dus zelfs in dagelijks gebruik volgens mij sneller kunnen werken dan een centrale server.

Dus, mijn centrale vraag: weet iemand of ditsoort systemen bestaan? En ook of ze dan al werkend te krijgen zijn, en draaien onder windows? Dan zou ik er best eens naar willen kijken om dat bij ons in te gaan voeren.

(ohja, wellicht dat dit topic ergens anders hoort, onder windows OS oid, maar dat hangt er ook nogal vanaf waar het heengaat).

[ Voor 3% gewijzigd door PanMan op 21-10-2004 16:33 ]

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

Misschien kun je iets opzetten met een applicatie zoals Bacula?

http://www.bacula.org/index.html

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt geen hardwarematige problemen mbt opslagmedia en ook geen networkingproblemen, maar je hebt gewoon een softwarerequest.

Dus: Opslagmedia & I/O Controllers > Software Algemeen :)

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 21:11
Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 12:11:
Misschien kun je iets opzetten met een applicatie zoals Bacula?

http://www.bacula.org/index.html
Dat is helaas alleen voor Linux, en ik heb windows desktops...

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949