[SQL] Lotto-spel, wekelijks tabellen updaten of via JOIN's

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 14:10
Ik ben een website aan het maken waarbij het straks mogelijk moet worden om samen met een groepje vrienden mee te doen met de lotto.

Even heel snel de punten wat de website moet doen:
* User moet 6 getallen opgeven voor vrijdag 24:00 uur
* Elke speler betaald per week € 2,-
* Elke zaterdag/zondag voer ik de getrokken nummers van de Lotto in het systeem
* Wanneer iemand alle 6 getallen heeft afgestreept (kan dus meerdere weken duren) krijgt de opgespaarde pot. (stel 6 spelers en op de 5e week heeft iemand 6 getallen goed, krijgt hij de pot van 6 x €2 x 5 = € 60).
* Als de pot eruit is kan iedereen zijn/haar nummer wijzigen en kunnen nieuwe spelers meespelen

Nu is het opzich wel logisch allemaal, maar een goede opbouw van de database is zeer van belang. Omdat ik niet een wereldwonder ben om met alle mogelijke JOINs enzo te werken wil ik het simpel houden, maar nu is de vraag: is dit verstandig?

De volgende opbouw heb ik in gedachten:

Tabel Users
Tabel Groepen (zodat onafhankelijk meerdere groepen kunnen spelen)
Tabel Voorspelling (hierin komen de ingevoerde 6 getallen)
Tabel Trekkingen (hierin komen alle trekkingsuitslagen van de Lotto)
Tabel Transacties (hierin komen de transacties zoals stortingen en uitbetalingen)

Nu dacht ik dat het het makkelijkste is om een pagina te maken waarin ik elke week de 6 getrokken cijfers invoerd en als ik deze submit, dat hij het tabel Voorspellingen doorzoekt kijkt of er goede nummers zijn gevonden en deze afstreept. Als alle 6 getallen zijn afgestreept, zet een vinkje bij Gewonnen en update de User tabel zodat hij het gewonnen bedrag op in zijn 'kluis' gestord krijgt.

Is dit de beste oplossing? Of kan ik beter rechtoe rechtaan tabellen maken en dus met behulp van ?ingewikkelde? JOIN's realtime de gewonnen getallen enzo bij elkaar zoeken?

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Dit zijn toch maffia-praktijken hoor....

[ Voor 195% gewijzigd door whoami op 21-10-2004 16:48 ]

https://fgheysels.github.io/

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Kunnen gebruikers aan meedere groepen tegelijk meedoen? Dan heb je namelijk nog een koppeltabel nodig tussen gebruikers en groepen. Wanneer een gebruiker maar aan één groep tegelijk mee kan doen, dan kan de tabel voorspelling weg, aangezien dat prima in de gebruikerstabel erbij kan.
In de tabel trekkingen zou ik maar één veld opnemen, namelijk de getrokken nummers. Dan kun je het makkelijkst kijken of een gebruiker nog één of meerdere nummers nodig heeft om de pot te winnen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Die tabel met trekkingen dient alleen als history als ik de TS zou lees. En wat jij en NMe84 zou beschrijven is wel een beetje alles wat je kunt doen denk ik. Ik zou iig zeker niet voor een JOIN oplossing gaan, het scheiden zoals je nu doet is goed.

edit:
Ik trek ff de quote op whoami los in een andere post

[ Voor 43% gewijzigd door Postman op 21-10-2004 19:32 ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
whoami schreef op 21 oktober 2004 @ 16:31:
Dit zijn toch maffia-praktijken hoor....
Quote van Justitie.nl:
Wat is een kansspel?

Niet elk spel waarbij deelnemers prijzen kunnen winnen is een kansspel. Dat hangt af van de invloed die de deelnemer heeft op de uitslag.

We spreken van een kansspel als een deelnemer geen (overwegende) invloed heeft op de uitslag. Het lot beslist dus wie een prijs wint. Dit geldt niet alleen bij ‘gewone’ loterijen waarvoor de deelnemer een lot met een lotnummer koopt, maar bijvoorbeeld ook bij inzending van oplossingen voor een rebus of kruiswoordraadsel. De oplossingen verschillen in deze gevallen niet van elkaar en er is geen jury die de inzendingen moet beoordelen op bijvoorbeeld originaliteit. De deelnemer kan de uitslag niet beïnvloeden.

Heeft de deelnemer wel invloed op de uitslag, dan is de actie geen kansspel. U kunt hierbij denken aan het verzinnen van een limerick of slogan. Hoe beter de slogan of limerick, hoe meer kans de betreffende deelnemer maakt op een prijs. In zo’n geval zal een jury de winnaar moeten kiezen. We spreken dan van een prijsvraagactie.

U heeft een vergunning nodig als:

- u iets organiseert dat volgens de wet een kansspel is

- u een prijsvraag organiseert en de hoogste prijs die iemand kan winnen meer is dan € 2.300,-

Het stelsel van vergunningen en bestuurlijk toezicht ingevolge de Wet op de kansspelen beoogt de burger te beschermen tegen overmatig gokgedrag en de kansspelmarkt zoveel mogelijk te kanaliseren. Met behulp van dit stelsel wordt de integriteit van de wereld van de kansspelen zo goed mogelijk bewaakt.

Er wordt gewerkt aan een algehele herziening van de Wet op de kansspelen, die op zijn vroegst op 1 januari 2006 zal ingaan.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De wet op de kansspelen geldt geloof ik niet zolang 't geheel in de privesfeer is.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 21-10-2004 19:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 21:24

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CyBeR schreef op 21 oktober 2004 @ 19:41:
De wet op de kansspelen geldt geloof ik niet zolang 't geheel in de privesfeer is.
offtopic:
En verder is die discussie in het kader van dit subforum niet echt relevant. :)

@TS: als je een gedetailleerd model hebt van je databaseontwerp (LGS, strokendiagram of ERD met veldnaamspecificaties), dan zou je dat beter even kunnen posten. Dat is makkelijker te bekritiseren dan alleen wat tabelnamen. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1