Toon posts:

[Photoshop] Afbeeldingen verkleinen (schalen)

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Je kan in Photoshop op twee manieren afbeeldingen verkleinen.
De eerste is het gebruik van de Bounding Boxen op de hoekpunten van de afbeelding.
De tweede is de optie in menu Image > Image resize.

Welke methode geeft het beste resultaat?
Ik gebruik Guides, dus de verhoudingen is het probleem niet.
Of maakt de Bounding Box gebruik van de dezelfde instellingen als via met menu resize, dus de instellingen Resample Image e.d.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Is er een verschil tussen die 2 methodes dan?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 17:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans is with stupid :P

Zoals André zegt: er is geen verschil. Waar Image Resize gebruik maakt van een formpje waar je een x en een y invult, haal je dit met boundingboxes uit de muis-x en de muix-y verrekend met de positie-x en positie-y. Uiteindelijk maakt het - naar ik vermoed - gebruik van dezelfde functie/engine :)

Dit is natuurlijk geheel hypothetisch, gezien /me niet heeft meegewerkt aan PS

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:03

Exirion

Gadgetfetisjist

Het zou nogal onlogisch zijn als ze verschillende interpolatie algoritmen gebruiken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op 21 oktober 2004 @ 15:44:
Is er een verschil tussen die 2 methodes dan?
Dat is dus mijn vraag, geeft het verschil in kwaliteit of is het gewoon een andere manier van werken.
Via het menu Image resize kun je diverse opties aan vinken, bij het gebruik van de Bounding Boxen niet.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Ik zou zeggen test het even uit. Mocht je zelf geen verschil zien dan zal het hoogstwaarschijnlijk wel volgens hetzelfde mechanisme werken...

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Bij Image Resize verandert, als je layers hebt, volgens mij ook gelijk de hele afmeting van je afbeelding. Met die bounding boxen kun je gewoon per layer de formaten anders slepen. Een opmerking daarbij wel is dat je shift ingedrukt moet houden wil je de oorspronkelijke verhoudingen behouden :)

Of ze een verschil hebben in resampling weet ik niet. Je kiest voor die transform en versleept hem dan zoals je wilt, maar de echte uiteindelijke berekening wordt pas gemaakt zodra jij de transformatie goedkeurt. Dus ik denk niet dat dat kwaliteitsverlies heeft ten opzichte van het met Image - Resize transformeren.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt.
Ik was altijd gewend om het het Reszide Image meanu te werken, maar met Bounding Boxen werken gaat veel sneller.
Ik heb net twee maal dezelfde afbeelding geladen, op beide manieren verschaald en daarna 600% ingezoomd, en naar mijn idee zie je inderdaad geen verschil.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Als je met de imagesize gaat spelen dan kun je nog dingen instellen, bijvoorbeeld resample image en dan de methode. Of je image op 300dpi oid zetten. Allemaal handig en nuttig en niet aanwezig bij je bounding boxjes.

Ik weet btw niet wat voor resample techniek er gebruikt wordt bij een normale transform iemand anders wel? :)

|{ brrr }] |

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Yellow|A schreef op 21 oktober 2004 @ 16:05:
Als je met de imagesize gaat spelen dan kun je nog dingen instellen, bijvoorbeeld resample image en dan de methode. Of je image op 300dpi oid zetten. Allemaal handig en nuttig en niet aanwezig bij je bounding boxjes.

Ik weet btw niet wat voor resample techniek er gebruikt wordt bij een normale transform iemand anders wel? :)
Laat dat nou net zo ongeveer de vraagstelling van dit topic zijn :Y) ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Doh, okay aan de telefoon en de startpost halflezen is niet mijn beste eigenshap :P

Yellow bad, Dark Blue te scherp... vandaag dan.

|{ brrr }] |

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Never mind :* damn zeg, waarom slaan álle links vanaf Google dood...?
Ik zoek nu op resample en difference, resize enzo, maar alles wát al interessant lijkt eindigt gewoon in een 403/404. :|

Verwijderd

bij image resize kan je kiezen tussen resample image;
Bicubic / bilinear / nearest neighbor

Ik gebruik zelf wel nearest neighbor, als ik sprites wil opblazen, of als mensen mijn pixelwerk in een boek/catalogus a 300dpi willen drukken. Met nearest neighbor blijven de pixels lekker strak zonder verloop/blur.

Als je met de hand/bounding box gaat scalen, gebruikt hij volgens mij het bicubic algoritme.

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 15:54
"Photoshop uses interpolation when you change the scale or orientation of a pixel element. Photoshop will use whatever method of interpolation checked in the General Preferences Dialog box. The default method is BiCubic."

http://www.shanzcan.com/photoshop/pstrans1/transform.html

1e link: http://www.google.nl/sear...ubic+bounding+box&spell=1

Conclusie: zelfde algoritme, geen kwaliteitsverschil...

[ Voor 5% gewijzigd door equationunequal op 21-10-2004 16:39 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43

Pelle

🚴‍♂️

Lijkt me voer voor slotjesmonster :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.