Welke MPEG2 encoder is de beste: CCE of TMPG

Pagina: 1
Acties:

• accel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05-2025
Sinds enige tijd ben ik wat aan het experimenteren met verschillende MPEG2 encoders.
Welke kan ik nu het beste gebruiken om een AVI op DV (PAL) (Sony camcorder) kwaliteit om te zetten naar MPEG2 om naar een DVD te branden?
Die ingebakken encoder van Pinnacle Studio schijnt een stuk minder te zijn.
(geprobeerd en dat vind ik zelf ook)

TMPGEnc DVD Author en TMPGEnc DVD Source Creator gebruik ik nu en die werken best lekker.
Over CCE (Cinema Craft Encoder) hoor ik erg veel goede berichten.
Maar welke encoder is nu de beste en als er nog betere zijn hoor ik dat graag..... >:)

Info in de vorm van URL's naar reviews zijn ook welkom, maar eigen ervaringen vind ik misschien nog wel waardevoller.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Tmpeg en CCE geven allebei zeer goed beeld. Alleen CCE is veeeeeeeeeel sneller, maar ook lastiger in te stellen.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
De meeste ervaringen en vergelijkingen (zie Doom9's Forum wijzen erop dat TMPGEnc het beste is voor MPEG-1 en CCE voor MPEG-2. Verder heeft Slogra gelijk: CCE is veel sneller maar ingewikkelder. Nou is CCE alleen wel makkelijker aan te sturen, dus programma's als BatchCCEWS kunnen wonderen doen.
Een groot voordeel van CCE is de RoBa methode. Deze zorgt er, door slim gebruik te maken van de mogelijkheden van CCE, voor dat je in 2 passes het resultaat van een normale multipass (4 of meer) kan halen. Scheelt dus nog meer tijd. Dit kan alleen bij CCE-SP. De Basic variant die, in tegenstelling tot CCE_SP, net zo duur is als TMPGEnc, kan dit niet.
Naast de snelheid heeft de nieuwste TMPG het nadeel dat de registratie spyware-achtig is. Bij de eerste versie van nummer 3 werd, terwijl het programma open was, in ieder geval continu gemonitorred wat er gebeurde en of de registratie nog klopte. Ik vind dit geen stijl en daarbij werkt het programma daardoor ook nog eens niet op een PC zonder internet verbinding.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Ik ben ook een hele tijd bezig geweest uit te pluizen welke encoder de beste resultaten geeft. Ik wil zo min mogelijk inboeten aan de DV kwaliteit die de camcoder levert.

Ik heb vele guides gelezen en daarop een aantal testjes gedaan met een klein stukje zelfgeschoten DV materiaal. Met geoptimaliseerde instellingen bij beide encoders kan ik zo met het blote oog weinig kwaliteitsverschil waarnemen. Wellicht dat een professioneel oog wel verschillen ziet. Volgens kenners geeft CCE inderdaad wat betere kwaliteit.

Voordeel van CCE tov TMPGenc is de snelheid. Het encoden gaat stukken sneller.

Het instellen van de juiste parameters bij CCE is ingewikkelder. Niet dat TMPGenc zo makkelijk is, maar deze encoder heeft wel een handige wizard met redelijk goed ingestelde templates. Ook zit er een MPEG mux/demux/split tool bij. Een ander voordeel is dat TMPGenc verschillende niet standaard source resoluties aankan. Met de filters kan je resizen of croppen. CCE slikt alleen standaard DV/DVD resoluties. Met behulp van een frameserver kan je echter wel afwijkende resoluties aan CCE voeren, maar dat is omslachtig en best ingewikkeld.

Naast dat ik snelheid wel erg belangrijk vind heb ik nog een goede reden waarom ik CCE gebruik. Met de Premiere-plugin kan ik rechtsreeks vanaf de timeline in Premiere Pro 1.5 naar MPEG2 encoden mbv CCE. De instellingen voor CCE doe je binnen Premiere en is geheel geintegreerd. TMPGenc heeft niet een dergelijke plugin, dus je moet eerst je bewerkte video als DV opslaan op je harddisk alvorens de AVI in TMPGenc te openen voor encoding.

Wat het moeilijke instellen betreft : volg de guides op internet en doe eerst wat kleine testjes totdat je de juiste instellingen hebt gevonden naar jouw smaak. Gebruik dit als template in toekomstige projecten. Dan is het eenmalig wat uitzoekwerk, maar het gemakt volgt.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik gebruik al lang CCE en het is helemaal niet moeilijk in te stellen hoor. Je kan ook templates maken zodat je met 1 klik alle instellingen in 1x goed hebt. Maar afgezien daarvan kan je ook handmatig de boel vrij snel instellen. Voordeel van CCE is ook dat je eerst een test kan doen, zodat je daarna de exacte bitrate kan instellen.

De kwaliteit van CCE is zeker beter dan die van TMPGenc. Als ik een zelfde film met beide codeer en afspeel op m'n DVD speler, kan ik ze tot 8x inzoomen. Dan zie je duidelijk dat CCE fijner codeert dan TMPGenc, die wat grover is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Probeer anders es Canopus Procoder, dat is nog een stuk beter!
Pagina: 1