Toon posts:

pascal programma compileert wel maar geeft runtime error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor mijn werk, als iemand die met Delphi heeft gewerkt, maar totaal geen ervaring heeft een Pascal programma moeten aanpassen. Uiteindelijk, na een paar tikfouten die er in de compiler erg makkelijk uitkwamen, is het programma met succes gecompileerd. Helaas runt het programma niet. Ik krijg als ik de Executable wil starten een runtime error.
Het commanda dat ik heb gegeven om het programma te compileren, op aangeven van mijn chef die er niet veel van wist, alleen maar dat ik dat commando moest gebruiken, was tpc en dan de pascal sourcecode naam.
Ik heb zelf geen flauw idee waar ik de error moet zoeken, of, nog erger, hoe ik hem moet oplossen. Veel meer gegevens dan dit heb ik niet, het is een stand alone pc waar alleen Dos op draait. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

in de Pascal IDE heb je een ook een functie om te compileren (sneltoets: ALT-F9), probeer die eens? En welke runtime error krijg je dan?

[ Voor 8% gewijzigd door AtleX op 21-10-2004 14:49 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 23:09

EXX

EXtended eXchange

Wat voor een Pascal Compiler? Turbo Pascal? Welke versie?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-08 14:53

Maasluip

Kabbelend watertje

Runtime errors kunnen van alles zijn. Normaal is het een fout in de programmering. Als je 0/0 doet krijg je bijvoorbeeld een runtime error.
Je zult toch echt de sourcecode in moeten duiken om dit op te lossen.

Signatures zijn voor boomers.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48

BCC

Compilen is nooit een garantie voor werken :) Maar wat probeer je precies te doen met Pascal? Iets ouds re-compilen?

[ Voor 45% gewijzigd door BCC op 21-10-2004 15:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer even bij de computer geweest waar het programma zou moeten draaien. We hebben Turbo Pascal 5 draaien, in de sourcecode kan ik tot nu toe niks vinden, maarja, dat zegt niks, het was een bestaand programma waar geen wachttijd in gedefineerd stond, dit moest erin, dat heb ik gedaan. De runtime error die ik krijg als ik de executable wil starten is runtime error 002 at 0491:0944
Mij zegt dit echter niks.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zeker op Windows 2000 of XP he? Turbo Pascal 5 met runtime error 002 is een bekende bug. Er is een oplossing voor, opnieuw compilieren met TP 6 of hoger geloof ik (sorry als het fout is, het is al weer 10 jaar geleden dat ik TP aanraakte)

Zoek eens op Google ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 21-10-2004 15:27 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Was het maar op een Xp machine.... Nee, de pc waar het programma op moet draaien is alleen een Dos machine, het is dan ook een oude computer... Een pentium 75. Maar het is dus een bekende bug in TP 5?
Valt TP 6 of hoger ook te installeren op een Dos machine?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
Microkid schreef op 21 oktober 2004 @ 15:27:
Zeker op Windows 2000 of XP he? Turbo Pascal 5 met runtime error 002 is een bekende bug. Er is een oplossing voor, opnieuw compilieren met TP 6 of hoger geloof ik (sorry als het fout is, het is al weer 10 jaar geleden dat ik TP aanraakte)

Zoek eens op Google ;)
dat was runtime error 200 (division by zero)
in de helpfile van Turbo Pascal kun je opzoeken welke runtime error wat betekent.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Oh jeetje, ik voel aankomen dat ik een hele domme vraag ga stellen. Zet me achter Delphi of een computer met Windows en ik kom er wel uit, maar omdat het een Dos pc is... Hoe kan ik de de help functie benaderen in TP? Ik kan wel tpc geven, dan krijg ik een lijstje wat alle verschillende opties zijn om te compileren. Tik ik TP in dan krijg ik bad command or file name.

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met een beetje geluk kun je de source ook compileren met behulp van de Open Source FreePascal compiler die compatibel is met Turbo Pascal: http://www.freepascal.org/down-dos.html
Pagina: 1