Beste beeldkwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-07 21:14
Hallo allemaal,

Ik heb een Philips LX3750 Home Cinema set met scart, s-video en composiet (geel kabeltje) uitgangen. Omdat het geluid toch al direct via de Home Cinema boxen gaat wil ik het beste en mooiste beeld als ik een DVD kijk.
Mijn Sony, 100hz, realflat, picture plus, 70cm, etc., breedbeeld heeft 2 x RGB-SCART, 1 s-video en 1 composiet (geel kabeltje) ingang.

Nu heb ik 4 vraagjes.

Vraag 1:
Ik kan de TV instellen op NTSC en PAL en ik kan de DVD-speler instellen op NTSC en PAL. Wat geeft theoretisch het mooiste beeld? Beiden op PAL of beiden op NTSC instellen?

Vraag 2:
Ik gebruikt nu een simpele (dunne) SCART met alle pinnen, is dit een z.g.n. RGB-SCART?

Vraag 3:
Welke kabel tussen de DVD speler en de TV levert het beste en mooiste beeld op?
-SCART
-s-video
-composiet

Vraag 4:
En heeft het nog zin om een duurdere, dikkere en gold plated kabels te halen?
De kabel afstanden zijn overigens allen minder als 1 meter.

Groeten, Klaas

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

1: zet maar gewoon allebei op PAL, dat is de europese standaard en de dvd's die je hier koopt/huurt zijn dat vaak ook

2: ja als alle pinnen bezet zijn wel, draai 't dopje er voor de zekerheid af of meet 'm even door om te kijken of daadwerkelijk alle pinnen zijn aangesloten (en je dus geen draadloze pinnetjes hebt)

3: scart is beste, composiet is slechtste

4: bij dunne kabels kun je last krijgen van storing (of ze zijn zelfs niet eens volledig bedraad zoals ik al zei), je gaat er niet er zeker niet van achteruit (behalve in je portomonee dan) als je een dikkere koopt

[ Voor 3% gewijzigd door Digital-DNA op 21-10-2004 14:58 ]

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

s-video is het beste, dan scart dan composiet

Verwijderd

Sorry hoor, maar RGB-SCART is toch duidelijk beter dan s-video... Hou de volgorde van Digital-DNA dus aan!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Scart is een stekker, geen video signaal type. Als je een scart kabel gebruikt dan kan het een composiet video, s-video of RGB signaal zijn. Mijn tv geeft aan wat voor signaal hij krijgt, dan weet je het zeker.

Videosignalen van slecht naar goed:

composiet - s-video - RGB/component - VGA - DVI

Als je zeker wilt weten dat er gebruik wordt gemaakt van RGB, dan moet je zeker maken dat zowel de in- als output RGB ondersteunt. Als je tv aangeeft wat voor signaal hij ontvangt is het helemaal makkelijk natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 21-10-2004 15:15 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
s-video heeft toch veel meer lijnen dan scart?? of zit ik dan fout....

One World Concepts

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
RGD SCART geeft het mooiste beeld. Maar over scart kun je ook composiet of s-video laten gaan. Stel je DVD speler in op RGB SCART en je hebt dus het beste beeld wat je eruit kan halen (mist je een redelijke kabel hebt, vaak ligt de grootste bottleneck daar..)

LinuxFox, because penguins aren't even furry

Verwijderd

"Gouden" scart kabels.. (monster cable oid) geven scherper beeld als normale scart kabels.

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
http://utopia.knoware.nl/...on/Engineering/SCART.html
SCART is zoals reeds gezegd slechts een connector, waar wel een standaard aan hangt kwestie van op welke pinnen informatie doorgegeven wordt.
SCART kan afhankelijk van hoe je alles overdraagt beter beeld geven, zo simpel is het dus...

• Digital-DNA

Digital-DNA

meeste tv's hebben maar 1 ingang die RGB aankan, en dat is vaak de eerste SCART aansluiting

trouwens als je scart gebruikt springt je tv ook automatisch over naar het juiste videokanaal, da's wel praktisch natuurlijk :)

www.nintendocasemods.com

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:39
Ik had eerst op internet 20 meter s-video kabel besteld. De kwaliteit van het beeld was dermate slecht dat ik aan een coaxkabel van 20 meter twee tulpstekkers heb gemaakt. Dit gaf een veel betere kwaliteit beeld. Veel heeft dus ook te maken met de kwaliteit (afscherming) van de kabel.

• german8
De TV heeft zoiezo een RGB-SCART ingang, ik kan bij m'n DVD speler niet kiezen wat voor signaal er over de SCART gaat. Ik heb dus een mail naar Philips gestuurd en hoor iets in 2 werkdagen. Afhankelijk van Philips' antwoord wordt het dus een dikke (goldplated) SCART of s-video kabel.

En NTSC heeft toch meer beeldlijnen dan PAL? Dus in theorie een beter beeld.
En de TV maakt er toch al 100Hz van.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-07 01:44

FlyEragon

Alien Monkeys

NTSC= Never Twice the Same Color , zou gewoon PAL houden

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
Erkandude schreef op 21 oktober 2004 @ 16:22:
NTSC= Never Twice the Same Color , zou gewoon PAL houden
Inderdaad. Ik weet niet of het 100% aan NTSC ligt, maar ik moet verplicht mijn HTPC aansluiten via NTSC-M. Het PAL-B signaal pikt hij niet, hij wil niet syncen. Maar als ik het verschil zie tussen mijn Sony 100hz breedbeeld op NTSC-M en een Sony grootbeeld op PAL-B dan is PAL-B scherper, heeft het mooiere kleuren en trilt het voor het gevoel veel minder.

• eborn
KlaasHof schreef op 21 oktober 2004 @ 16:08:
Zover ik weet heeft PAL er 576 en NTSC 480.

• Digital-DNA

Digital-DNA

nou je mag er echt wel vanuit gaan dat er RGB uit de dvdspeler's scart wordt gepoept hoor
(heel misschien niet als je een supersuckycheape speler hebt maar dat lijkt me sterk)

trouwens NTSC heeft juist minder beeldlijnen

www.nintendocasemods.com

• german8
NTSC = National Television System Committee, waarom noemt men het Never Twice Same the Color?

Maar, ok ik houd PAL aan (zal d.m.v. foto's maken eens kijken of er zichtbare verschillen zijn)

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 17:32

Arx

Two Thoughts Ahead!

KlaasHof schreef op 21 oktober 2004 @ 16:08:
....

Eigenlijk niet. 525 voor NTSC tegen 625 voor PAL. Gewoon PAL gebruiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/NTSC
http://en.wikipedia.org/wiki/PAL

Oja: Component Video / RGB geeft het beste analoge beeldkwaliteit, dan S-Video, dan Composite.

Hier meer info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Component_video

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• german8
Ik heb overigens deze set:

Summary (pdf-je van 200Kb):
http://www.p4c.philips.co...22/lx3700d_22_pss_nld.pdf

en

Complete handleiding (3.5MB)
http://www.p4c.philips.co...22/lx3700d_22_dfu_nld.pdf

Open dir:
http://www.p4c.philips.com/files/l/lx3700d_22

[ Voor 45% gewijzigd door german8 op 21-10-2004 17:17 ]

• eborn
KlaasHof schreef op 21 oktober 2004 @ 16:59:
NTSC = National Television System Committee, waarom noemt men het Never Twice Same the Color?
Video professionals and television engineers do not hold NTSC video in high regard, joking that the abbreviation stands for "Never The Same Color", "Never Twice the Same Color", or "Never Tested Since Christ." Cabling problems tend to degrade an NTSC picture (by changing the phase of the color signal), so the picture often loses its color balance by the time the viewer receives it.
Bron: Wikipedia

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

kabels maken echt wel een boel uit, ook korte lengtes. er zijn dus ook RGB ONLY scarts, hier zijn van de 21 pennen dus alleen de rgb kabels verbonden. Als je die in een redelijke kwaliteit koopt dan levert dat zeker een boel winst op. Bovendien weet je zeker dat er alleen rgb door gaat :) Heb zelf een kiss dp 500 met een philips 100hz en met zon kabel. gewoon een profigold dus niet echt exotisch,maar ets van 30 euro, maar het verschil met een normale scart van 5 euro is goed te zien !!

• Digital-DNA

Digital-DNA

als je bikkel bent soldeer je je eigen scart met een apparte coax-kabel voor iedere ader >:)

dan moet het gewoon niet veel beter kunnen lijkt mij :)

www.nintendocasemods.com

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Philips DVD-spelers hebben inderdaad geen instelling voor de selectie van het signaal voor over de scart kabel. Ze geven geloof ik altijd wel RGB door (kan veranderd zijn, maar een half jaar terug deden ze dit nog)

Dan nog even over de kabels en signaal types. RGB is het beste signaal, maar kabels langer dan 3 meter geven meestal niet zo'n mooi resultaat (ik zou zelf geen SCART kabels kopen die langer zijn van 1,5 meter). Maar als je een standaard composiet video kabeltje hebt kun je met gemak 5 meter overbruggen en je signaal ziet er bijna gelijk uit als wanneer je een composiet kabeltje hebt van 1 meter. Ook is het niet zo dat een vergulde SCART kabel beter signaal doorgeeft, maar de kabel zal wel minder snel kwaliteit verliezen doordat de contactpunten minder snel oxideren dan bij een "gewone" kabel.

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• Digital-DNA

Digital-DNA

goud = edelmetaal -> oxideert dus 100% niet

goud geleid wel beter dan koper, maar dat heeft dus alleen zin als je complete gouden draden gebruikt

vergulden van connectors is dus idd tegen oxideren

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Digital-DNA schreef op 21 oktober 2004 @ 21:45:
goud = edelmetaal -> oxideert dus 100% niet

goud geleid wel beter dan koper, maar dat heeft dus alleen zin als je complete gouden draden gebruikt

vergulden van connectors is dus idd tegen oxideren
Misschien wat offtopic maar goud geleidt zeker niet beter dan koper. Soortelijke weerstand van goud is 22x10^-9 Ohm.m en die van koper 17x10^-9 Ohm.m.
Goud kan dus alleen maar goed zijn tegen oxidatie, een overgang tussen metalen geeft echter wel weer een extra "barriere". Het enige metaal dat beter geleidt is zilver. Daarboven zitten nog de Carbon NanoTubes en de supergeleiders. :)

• german8
Philips heeft bevestigd dat de DVD-speler inderdaad een RGB-SCART uitgang heeft.
Ik ga dus op zoek naar een dikke RGB-scart en zet m'n instellingen op PAL.

Iemand nog enig idee of een dikke (gouden/zilveren) coax voor de tv-kabel resulteert in betere beeldkwaliteit met 'gewoon' tv kijken? Tevens loopt de tv-kabel nu via m'n (stereo) videorecorder naar m'n breedbeeld, zou dit veel uitmaken?

(let wel, het gaat mij vooral om de theorie want ik ben me bewust dat de resultaten niet altijd met het menselijk oog zichtbaar zijn. Ik wil alles dus theoretisch het beste hebben zodat dit bij elkaar in de mooiste beelden moet resulteren)
Pagina: 1