[caraudio] Hoe er achter komen verschil tussen plus en min?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.098 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
Ik zit met een probleem:

Het zal een noob vraag zijn maar goed ik kan niks goeds vinden met google of de search. En ik heb helaas geen audiofiel in me buurt

ik heb een auto waar een ik een nieuwe head unit heb ingezet. Alleen nu wil ik de speakers gaan aansluiten (kabels liggen er al) maar er zitten aan de speaker kan nog geen aansluitschoentjes aan (of hoe ze heten) hoe kan ik er nou achter komen wat de plus is en wat de min is? want als ik de plus en de min omdraai komt er gewoon muziek uit.

Of maakt het niet uit dat je polen omdraaid?

[ Voor 5% gewijzigd door Casejunkie op 21-10-2004 14:28 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 16:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ja dat maakt uit, bij verkeerd aansluiten kunnen je boxen gaan kraken...

wat mij geleerd is, is dat je dit gewoon moet testen :) want zonder schoentjes is het heel moeilijk te bepalen...tenzij...de aansluiting onder houden..

links is dan -
rechts is dan +

geloof ik....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Als het goed is hebben alle draden een andere kleur.. daar kan je het aan zien.. Welke kleur waarbij hoort valt wel bij elkaar te googlen..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46
Pak een 1,5 volt batterij en sluit die aan op de speaker. Gaat de conus naar voren dan is de plus de plus van de batterij, anders is het andersom (onder voorbehoud, maar zo doe ik het, ooit ergens gelezen >:) ).

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Ja de min en de plus van de box is zo gevonden omdat er dat opstaat.

en idd bij hogere volumes gaat het kraken maar ik dat aan de vermogen van de speaker lag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Meestal heb je op de polen een lange en een kort pool. Als je nou structureel de + op de lange pool zet bij al je speakers, moet er geen probleem zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:30

TheBorg

Resistance is futile.

Je boxen zullen niet gaan kraken als de plus en de min is omgedraaid. Als je alle speakers verkeerd om zou aansluiten is er niks aan de hand. Als één speaker verkeer is aangesloten, dan staat de speaker uit fase, wat hele rare effecten kan geven in het geluidsbeeld.

Je kunt een 1,5V batterijtje pakken en die op de speaker aansluiten. Gaat de conus naar voren dan is de plus en de min goed. Doe dit echter niet te lang want je speakers kunnen er kapot van gaan. Draadje tegen de batterij aantikken is al genoeg om te zien wat er met de conus gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
The_Eagle schreef op 21 oktober 2004 @ 14:32:
Meestal heb je op de polen een lange en een kort pool. Als je nou structureel de + op de lange pool zet bij al je speakers, moet er geen probleem zijn :)
Das nou juist het probleem de kabels zijn precies evenlang (de vorige eigenaar heeft ze losgeknipt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Als er geen kleurcodering is, dan moet je gewoon luisteren. Uit fase klinkt heel raar, het laag is weg en het geluid klinkt alsof het in je hoofd zit. Je hoort het binnen een seconde of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46
Vraagstelling verkeerd begrepen 8)7 . Het probleem is dus dat je niet weet welke draad vanaf de HU de plus is? In dat geval kun je de pinlayout van de iso stekker achterop je HU op zoeken (is standaard). Dan weet je welke pin de plus is en welke de min. Vervolgens kun je dan zien welke draad de plus is, toch? (als de draden een verschillende kleur of iets dergelijks hebben)

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
SteeringWheel schreef op 21 oktober 2004 @ 14:46:
Vraagstelling verkeerd begrepen 8)7 . Het probleem is dus dat je niet weet welke draad vanaf de HU de plus is? In dat geval kun je de pinlayout van de iso stekker achterop je HU op zoeken (is standaard). Dan weet je welke pin de plus is en welke de min. Vervolgens kun je dan zien welke draad de plus is, toch? (als de draden een verschillende kleur of iets dergelijks hebben)
Ja ik hebn een verloopstuk zitten tussen de auto naar de unit. dus een Mazda verloop naar een ISO stekker (dit maakt het dus nog makkelijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-R
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 07:55
als het goed is heb je dus 2 paren draden (+/- rechts & +/- links) de kleuren hiervan kun je aan het eind waar de speakers zitten goed onderscheiden lijkt me. sluit deze gewwon aan op de speaker links/rechts uitgangen en ga met je hoofd precies tussen beide speakers hangen.

Als je nu een hele rare wegvallende bas /geen bas hoort dan is een van de speakers verkeerd om aangesloten (maakt niet uit welke, dit word pas een probleem als je meer dan 2 speakers hebt) en moet je dus van 1 van de speakers de + en de - verwisselen.

daarna zou het goed moeten zijn, suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Dus met andere worden het is alleen te horen en niet door te meten?

Dan ga ik morgen maar proberen.

Een echte bass zal ik toch niet horen om dat het 10cm speakertjes zijn.
Gelukkig wel JBL (of zeg ik hier nou een vieze naam?)

[ Voor 56% gewijzigd door Casejunkie op 21-10-2004 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Casejunkie schreef op 21 oktober 2004 @ 15:17:
Dus met andere worden het is alleen te horen en niet door te meten?
Het is wel zo dat er maar op 1 ader spanning staat (de fase). Maar de nul is niet met het chassis doorverbonden volgens mij, dus dat betekent dat je alleen maar een spanning meet als je ook de nul erbij pakt. En dan weet je nog niks (want je weet dus niet wat nul en wat fase is).
Even voor de duidelijk en misschien ten overvloede: met de speakerkabel heb je een nul en een fase, niet een plus en een min. Het is wisselspanning, niet gelijkspanning dat uit een versterker komt.
Je zou evt met links en rechts kunnen meten met een mono signaal. Als je dan niks meet heb je of twee keer de nul of twee keer de fase te pakken. Maar ja, da's alleen maar geeikel. Gewoon aansluiten en luisteren of het goed klinkt. Evt nog omdraaien om te bevestigen dat het dan kut klinkt, en dan weet je het. Alleen als je 4 speakers hebt, dan is het iets lastiger. Het uit fase staan van de voorspeakers ten opzichte van de achterspeakers is wat lastiger te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 13:56
Ben ik nou gek of denken jullie allemaal te moeilijk?

Je hebt een radio, daarop staat aangegeven waar + en - zit (of rood/zwart, fase/nul, hoe je het wilt noemen). Je hebt een speaker, daar staat het ook op.

Je hebt een draad, waaraan je dus geen verschil in de draden kunt zien.

Als je gewoon het volgende doet:
- Plak een sticker op 1 vd 2 draden aan de kant vd radio
- Knoop aan die draad een andere draad.
- Loop met die draad naar het andere uiteinde van de originele draad
- Hou ff een multimeter tussen de 2 draden, degene waar je contact mee hebt, plak je ook een sticker op
- Tadaa! Je weet welke draad waarbij hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Dirtbiter schreef op 21 oktober 2004 @ 16:28:
Ben ik nou gek of denken jullie allemaal te moeilijk?

Je hebt een radio, daarop staat aangegeven waar + en - zit (of rood/zwart, fase/nul, hoe je het wilt noemen). Je hebt een speaker, daar staat het ook op.

Je hebt een draad, waaraan je dus geen verschil in de draden kunt zien.

Als je gewoon het volgende doet:
- Plak een sticker op 1 vd 2 draden aan de kant vd radio
- Knoop aan die draad een andere draad.
- Loop met die draad naar het andere uiteinde van de originele draad
- Hou ff een multimeter tussen de 2 draden, degene waar je contact mee hebt, plak je ook een sticker op
- Tadaa! Je weet welke draad waarbij hoort
ja maar ik weet niet welke de min of de plus is bij de radio vanwege die extra tussenconnectors om naar de ISO stekker te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Dat kraken is dat bij hogere volumes?
Want ze beginnen nu te kraken bij wat hogere volumes. Voornamelijk de bass, het is een hel gek gekraak. Dus dit houd in dat ze verkeer gepoold zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 13:56
Casejunkie schreef op 21 oktober 2004 @ 16:43:
[...]

ja maar ik weet niet welke de min of de plus is bij de radio vanwege die extra tussenconnectors om naar de ISO stekker te komen
Dan trek je toch ff je radio een stukkie naar voren en meet je dat stukje ook nog ff door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Casejunkie schreef op 22 oktober 2004 @ 10:42:
Dat kraken is dat bij hogere volumes?
Want ze beginnen nu te kraken bij wat hogere volumes. Voornamelijk de bass, het is een hel gek gekraak. Dus dit houd in dat ze verkeer gepoold zijn?
Nee, dan staat de versterker te clippen. Uit fase aansluiten gaat het niet van kraken :).
Pagina: 1