[libs php]bij update recompile nodig?

Pagina: 1
Acties:

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heren

Ik heb een PHP5 installatie waarbij geen gebruik is gemaakt van PHP module, alles zit dus erin gecompileerd. Dit is dan ook te zien aan de grootte van de module: 10 Mb.
Er zit dan ook redelijk wat meuk in:
http://huge.cajones.org/phpinfo.php

Wat ik me nou afvraag: er zijn nu updates voor libpng. Als ik die installeer moet ik dan opnieuw mijn PHP compilen?

Zelf dacht ik van niet, aangezien met "ldd /usr/lib/apache2/modules/libphp5.so" te zien is: libpng.so.3 => /usr/lib/libpng.so.3 (0x407bb000).

Maarja wat houdt dat statisch/modules van PHP dan in...

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kickje

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt alle PHP modules statisch in PHP zitten. Normaal doe je dit in het geval je zeker weet wat je nodig hebt en je PHP helemaal op maat gemaakt is.

Distro bakkers doen heel vaak --with-mysql=shared, waarbij mysql.so als PHP extentie wordt gebakken. Als een gebruiker PHP installeert, heeft ie pas mysql support op het moment dat php4-mysql geinstalleerd wordt, welke dan de mysql extenties bevat.

Aangezien je PHP module gewoon tegen libpng linkt, is er niets aan de hand. Je PHP module is gewoon dynamisch tegen libraries op het systeem gelinkt.

Alleen bij API changes is het nodig je PHP opnieuw te bakken. Meestal gaat een API change gepaard met het verhogen van het nummertje achter .so in de library naam, dus dan merk je snel genoeg wanneer het tijd is om je PHP opnieuw te bakken.