[WOL/WOR] Hoe kan ik mijn computer opstarten van afstand?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zoals topic-titel al zegt wil ik graag mijn computer opstarten van afstand. Ik heb een MSI K7T266 Pro (MS-6380) moederbord (+/- 3 jaar oud). In de handleiding van mijn moederbord staat alleen iets over een Wake On Ring Connector. Het volgende wordt daar over gezegd:
This connector allows you to connect to a modem card with Wake On Ring function. Teh connector will power up the system when a signal is received through the modem card.
De connector ziet er als volgt uit (volgens het boekje):
__
| * | 5VSB
| * | NC
| * | MDM_wakeup
| * | GND
|---|
| * | NC
-----

Uit het verhaaltje maak ik enigzins op dat er dus geen Wake On Lan functie op mijn moederbord zit. Echter zie ik de volgende opties in mijn BIOS staan:

- USB Wakeup from S3
- Wake up on Ring/LAN
- Wake up on PME

Ik kan deze opties enable-en en disable-en.

Vraag 1: Aangezien er in de bios staat "Ring/Lan", zou het dan toch mogelijk zijn om via Wake on LAN mijn computer op te starten (wanneer ik een netwerkkaart erin stop die dit ondersteunt)?

Vraag 2: Ik heb verschillende verhalen hier op tweakers gelezen dat WOL aldanniet via het internet zou werken. Kun je met WOL je computer opstarten van buiten het netwerk (oftewel vanaf het internet)?

Vraag 3: Ik heb een GSM (waarin een modem zit) op mijn com poort van mijn computer aan gesloten. Is het op een of andere manier mogelijk om hiermee mijn computer op te starten? Zo ja, hoe doe ik dat? (moet er dan nog een kabeltje ofzo lopen naar mijn WOR connector?)

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ik dacht dat je het volgende nodig had om je PC op afstand te laten starten (lan).

- een nic die dit ondersteund
- een of ander progseltje wat een "magic packet" voor je kan maken. Dit zou de boel aan moeten gooien.

Een korte google leverde dit op. Check het ff zou ik zeggen.

- Vraag3 - Het lijkt me dat ie dan naar je WoR connector moet lopen ja. Anders reageerd je pc er niet op.

GL

[ Voor 15% gewijzigd door Liam op 21-10-2004 11:35 ]

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Paters
  • Niet online
Liam_xi schreef op 21 oktober 2004 @ 11:34:
Ik dacht dat je het volgende nodig had om je PC op afstand te laten starten (lan).

- een nic die dit ondersteund
- een of ander progseltje wat een "magic packet" voor je kan maken. Dit zou de boel aan moeten gooien.

Een korte google leverde dit op. Check het ff zou ik zeggen.

- Vraag3 - Het lijkt me dat ie dan naar je WoR connector moet lopen ja. Anders reageerd je pc er niet op.

GL
Ik heb de link al een keer gelezen. Ik weet ook wat ik nodig heb om WOL te laten functioneren. Ik ben vooral benieuwd of dit ook op mijn moederbord gaat werken.

Daarnaast ben ik benieuwd van waar een kabeltje moet lopen naar de WoR connector en wat voor kabeltje dat moet zijn.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

vraag3: lijkt me niet mogelijk zonder speciale hardware...

dus ik denk dat je een speciaal dockingstation nodig hebt voor je foon omdat te kunnen realiseren

[ Voor 47% gewijzigd door Romke op 21-10-2004 12:20 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Paters schreef op 21 oktober 2004 @ 11:55:
[...]

Ik heb de link al een keer gelezen. Ik weet ook wat ik nodig heb om WOL te laten functioneren. Ik ben vooral benieuwd of dit ook op mijn moederbord gaat werken.

Daarnaast ben ik benieuwd van waar een kabeltje moet lopen naar de WoR connector en wat voor kabeltje dat moet zijn.
Ik neem aan dat WoL een standaard is gewoon. Als dat het geval is en de fabrikant van jouw mobo heeft dat geimplementeerd volgens de standaard is er niets aan de hand.

Ik heb het idee dat je niet zomaar je telefoon op een WoR connector kan aansluiten.

Wat ik altijd begrepen heb van WoL en WoR is dat het een bepaalde spanning afgeeft en daarom gaat je pc aan.
Je telefoon moet dan natuurlijk wel in staat zijn om een bepaalde spanning te zetten op je WoR connector. Ik denk niet dat hij dat kan. Kortom; ik denk dat het niet gaat werken tenzij je phone expliciet ondersteuning biedt voor WoR.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Paters schreef op 21 oktober 2004 @ 10:19:
Vraag 2: Ik heb verschillende verhalen hier op tweakers gelezen dat WOL aldanniet via het internet zou werken. Kun je met WOL je computer opstarten van buiten het netwerk (oftewel vanaf het internet)?
http://www.ezlan.net/WOL.html

Routers kunnen dit soort pakketten filteren (broadcast moet je vervangen met een directed broadcasdt ofzo). blijkbaar hebben sommige mensen het aan de gang dus het kan.

offtopic:
verwarrend, 3 vragen in 1 topic :?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Paters
  • Niet online
Ik ben een stap verder. Ik ben er achter gekomen dat mijn moederbord een PCI 2.2 LAN Wake up Function aan boord heeft. Dit betekent dat ik een netwerkkaart er in moet stoppen die WOL en PCI 2.2 ondersteunt. Ik heb nu een netwerkkaart erin die wel WOL ondersteunt maar ik weet niet of die ook PCI 2.2 ondersteunt. Waarschijnlijk niet, anders had WOL wel gewerkt.

Weet iemand hoe ik kan controleren of mijn netwerkkaart PCI 2.2 ondersteunt? Het is een Realtek RTL8139 / 810x family PCI NIC. Op de website van Realtek kan ik niet bijster veel over de PCI ondersteuning vinden.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Paters schreef op 21 oktober 2004 @ 17:04:
Weet iemand hoe ik kan controleren of mijn netwerkkaart PCI 2.2 ondersteunt? Het is een Realtek RTL8139 / 810x family PCI NIC. Op de website van Realtek kan ik niet bijster veel over de PCI ondersteuning vinden.
Realtec maakt de chipset, (meestal) niet de NIC zelf. Kun je op de netwerk kaart zelf niet vinden wat voor merk het precies is? (kan moeilijk worden!)

Is het niet simpeler zo'n toolstje te downloaden van internet om zo'nmagic pakket te maken en kijken of het werkt vanaf een andere pc op het lan?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Paters
  • Niet online
Heb al met een aantal programmatjes geprobeerd om mijn computer op te starten. Helaas werkt geen een van de programma's. Daarnaast heb ik ook geprobeerd een andere computer binnen het netwerk die zeker een netwerkkaart en moederbord heeft die het ondersteund. Bij deze computer werkt het ook niet.
Beide biosen zijn juist ingesteld.

• Paters
  • Niet online
Nu is dus het geval dat mijn Moederbord via de PCI bus Wake on Lan ondersteunt. Mijn netwerkkaart ondersteunt ook WOL. Ik weet niet of mijn netwerkkaart WOL ondersteunt via de PCI bus (dus zonder kabeltje). Wanneer ik mijn computer uit zet blijft het lampje van de netwerk kaart niet branden. Heb al bij de instellingen van de netwerkkaart gekeken maar het is mij niet gelukt om er voor te zorgen dat het lampje blijft branden.

Heeft iemand een suggestie hoe ik er voor kan zorgen dat mijn netwerkkaart niet uit gaat wanneer ik mijn computer uit zet?

P.S. Het is een cheapass netwerkkaartje dat werkt met de driver: Realtek RTL 8139

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De ervaring die ik nu heb (vooral dell & compaq onboard spul) blijft het netwerklampje wel branden.

Wellicht is verstandig een diepte investering in je pc te doen 8)

http://www.tweakers.net/p...=&DB=Pricewatch&Query=WOL

EN om de boel eens op te fleuren met een realtec kaartje van 6 euro 50 :

Afbeeldingslocatie: http://www.citypc.nl/image/a5707

• Paters
  • Niet online
He...die lijkt best veel op mijn huidige kaartje... :*)

Maar waarom zou het niet met mijn kaartje werken? Hij ondersteunt WOL. Straks koop ik een nieuw kaartje en blijkt het nog steeds niet te werken.. :r

Als ik een nieuwe netwerkkaart moet kopen zal het ongetwijfeld een fatsoenlijke zijn. Mijn CPU belasting bij een download/upload boven de 1 MB per seconde is al enorm. Mischien dat het beter gaat met een 3com kaart.

Ik heb nog wel wat gegevens kunnen vinden van m'n netwerkkaart: SW-10/100-PCI-WOL\4B. Ik heb al gezocht naar een nieuwe driver. Helaas kom ik bij zo'n pauper site uit waar je je moet registreren en uiteindelijk niet kan inloggen |:(

Begin er een beetje :O van te worden ;)
Pagina: 1