Toon posts:

afbeelding maken van een wav?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand kennis van een programma dat van een wav een bmp kan make en omgekeerd. Aangezien beide puur "ascii" bestanden zijn moet dat volgens mij kunne lukke met gewoon de header te vervange maar ik vind nergens een beschrijving van die protocollen en een programmake zou wel handig zijn :p.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Puur "ascii"? Ik denk het toch niet... (anders zou je zo'n bestand gewoon kunnen lezen net zoals in The Matrix)

En verder zie ik het nut niet in van het veranderen van een bmp in een wav. Wil je horen hoe een plaatje eruit ziet of zien hoe nu eigenlijk de nieuwe single van Britney in elkaar steekt?

Verwijderd

Openen in cool edit (of ander audio programma) en dan printscreen :?

• Postman
Dit geeft alleen grafisch de tonen weer in een geluidsbestand. Het zet geen bmp om in een wav.

Verwijderd

is dit een grap ofzo?

Verwijderd

Postman schreef op 21 oktober 2004 @ 01:34:
[...]

Dit geeft alleen grafisch de tonen weer in een geluidsbestand. Het zet geen bmp om in een wav.
Ik denk dat dit het dichtst bij de vraag komt, zo kun je van een wav een bmp maken, maar andersom... :/ zie er geen nut in en geen mogelijkheid in.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 01:38 . Reden: Typo ]

Verwijderd

tja zou kunnen TS geeft niet echt aan waarvoor hij het nodig heeft.
Nick spreekt me wel aan ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ehm, wel. Stel je hebt een geluidsfragmentje, 16bits 2 kanaals 44.1KHz. Je kunt dan in principe gewoon twee bytes gebruiken voor kanaal 1 en de volgende 2 voor kanaal 2. Codeer aan het begin even de metadata (zoals dus die 16bit/sample, aantal kanalen, sampling frequentie) en plak voor dat alles een BMP header. De WAV header kun je later, bij het andersom uitvoeren van dit proces, zelf wel weer d'r voor bedenken.

Lijkt me vrij simpel te implementeren maar ik kan je garanderen dat het resultaat niet bijzonder spannend zal zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 21-10-2004 01:41 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Als jij plaatjes in WAV'jes of audio in BMP's wilt kan dat: http://reviews-zdnet.com....505-3513_16-21002545.html
Postman schreef op 21 oktober 2004 @ 01:50:
[...]

Wat een Security Suite met het omzetten van WAV -> BMP te maken heeft ontgaat mij op dit uur.
data van 1 soort in data van een andere soort zetten zonder dat het opvalt ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 01:52 ]

Verwijderd

CyBeR schreef op 21 oktober 2004 @ 01:40:
Ehm, wel. Stel je hebt een geluidsfragmentje, 16bits 2 kanaals 44.1KHz. Je kunt dan in principe gewoon twee bytes gebruiken voor kanaal 1 en de volgende 2 voor kanaal 2. Codeer aan het begin even de metadata (zoals dus die 16bit/sample, aantal kanalen, sampling frequentie) en plak voor dat alles een BMP header. De WAV header kun je later, bij het andersom uitvoeren van dit proces, zelf wel weer d'r voor bedenken.

Lijkt me vrij simpel te implementeren maar ik kan je garanderen dat het resultaat niet bijzonder spannend zal zijn.
hallo, dan krijg je tekeningen van 4 bij 4 kilometer..

laat TS eerst maar even aangeven waarom hoe en wat, dit loopt dood.

-quote erepatat: Aangezien beide puur "ascii" bestanden zijn

> Dit is dus niet het geval, je kan niet zomaar even de headertjes van 2 bestanden omdraaien.

beargumenteer je benodigdheden, en anders kan dit topic wmbt op slot.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 01:48 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CyBeR schreef op 21 oktober 2004 @ 01:40:

Windows standaard chimes.wav als grafisch bestand:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/43482/full.gif

Ik denk dat de TS niet helemaal begrijpt hoe een WAV en een BMP in elkaar zitten ;)

@TS: Een wav wordt niet opgeslagen als mooie groene golfjes die je overal ziet, maar gewoon als rauwe data. Dat die geïnterpreteerd kan worden en weergegeven kan worden als die golfjes is leuk, maar je ziet nu dus dat 't totaal nutteloos is waar je om vraagt.

Ik heb het plaatje even voor the sake of bandwith geconverteerd naar gif. Ik zet zometeen een versie online die je kunt bekijken en als je 'm renamed kunt beluisteren :Y) Momentje dus... Dat lukt dus niet 1 2 3, maar neem maar van mij aan dat je iets heel raars vraagt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 21-10-2004 01:53 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RobIII schreef op 21 oktober 2004 @ 01:47:
[...]

Windows standaard chimes.wav als grafisch bestand:
[afbeelding]

Ik denk dat de TS niet helemaal begrijpt hoe een WAV en een BMP in elkaar zitten ;)

@TS: Een wav wordt niet opgeslagen als mooie groene golfjes die je overal ziet, maar gewoon als rauwe data. Dat die geïnterpreteerd kan worden en weergegeven kan worden als die golfjes is leuk, maar je ziet nu dus dat 't totaal nutteloos is waar je om vraagt.
Oeh, iemand heeft dus al iets soortgelijks gedaan :Y) Alleen is dit zo te zien een 8bits/sample file geweest ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Postman
Wat een Security Suite met het omzetten van WAV -> BMP te maken heeft ontgaat mij op dit uur.

@RobIII: toch wel leuk zo'n plaatje :P
data van 1 soort in data van een andere soort zetten zonder dat het opvalt ;)
@euss: ja, maar dat is data-masking, geen conversie. En als we het toch over dit hebben, kopieer een beetje virus en dat doet vaak hetzelfde (heb je dus geen duur pakket voor nodig, sites zat die gratis een virus aanbieden ;))

[ Voor 36% gewijzigd door Postman op 21-10-2004 01:56 ]

• Witte
  • Laatst online: 26-08 12:17
[beetje off-topic]
Wat erg fraai is, is een frequentie-tijd analyse maken van geluid. Dit geeft hele fraaie plaatjes.
Dit wordt door bands wel eens gebruikt als 'easter-egg'. Aphex Twin had zo bijvoorbeeld een doodskop in een track (Equation) gestopt. (Neem dan niet de mp3-file!)

Afbeeldingslocatie: http://www.visualizationsoftware.com/gram/jpeg/face2.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Witte op 21-10-2004 15:10 ]

Houdoe

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Is dit niet een poging om een geluidsfragment als 'beeldje' op te slaan (.wav of .mp3 vervangen door .bmp of .jpg) en dan desnoods als 'beeldje' te versturen? En dan later de extensie terugzetten? Lijkt me een handige manier om p2p-bestanden te verhaspelen en een systeembeheerder te verschalken :)

Correct me if I'm wrong... ik ben nou eenmaal geen weetal ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
OK kzal wa meer uitleg geven. Kbedoelde met ascii-file da de waardes gewoon allemaal achtereen staan, zonder quantificatie,compressie, wat dan ook.
De bedoeling is heel simpel. Ik wil een test doen met verschillende beeldcompressieformaten en wat het effect is wanneer ik een wav omzet naar bmp vervolgens er bvb een jpg-bestand van maak en vervolgens terug het omgekeerde doe. Khoop da je begrijpt wak bedoel. Tis dus ni om er mooie plaatjes van te maken

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp :p

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 21:44

MBV

ik zou het bij mp3, ogg, of aac houden als ik jouw was. JPG gaat uit van egale vlakken, en die zal je op deze manier nooit krijgen, omdat het trillingen zijn. byte 1 = -1, 2=0, 3=+1, 4=0 enz.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 14:13:
Ik wil een test doen met verschillende beeldcompressieformaten en wat het effect is wanneer ik een wav omzet naar bmp vervolgens er bvb een jpg-bestand van maak en vervolgens terug het omgekeerde doe.
Hmm interessant :) .
'k ben ook wel eens benieuwd naar het resultaat daarvan...
In theorie zou het nog moeten op het origineel lijken na die conversie,
maar vraag mij af in welke mate :) ...
Zal niet vet zijn vrees ik :) ...

Verwijderd

Topicstarter
DieterVDW schreef op 21 oktober 2004 @ 14:19:
[...]

Hmm interessant :) .
'k ben ook wel eens benieuwd naar het resultaat daarvan...
In theorie zou het nog moeten op het origineel lijken na die conversie,
maar vraag mij af in welke mate :) ...
Zal niet vet zijn vrees ik :) ...
Kzal als het lukt het resultaat zeker laten weten (missch met vbtje erbij :) ). Tleek me gewoon iets leuk om te probere, onderzoek naar te doen. Misschien lukt het wel heel goed met zoiets als losless jpg :p

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Hmja, ik durf het nu al wel te voorspellen: jpg is een lossy formaat. Er gaat info verloren. Ergo: terugveranderen gaat niet.

Ik snap ook nog niet hoe/waarom er een wav bij komt kijken?

Beeldcompressie: vergelijk bestaande plaatjes (bijvoorbeeld met een vast patroon, of een fractal). Als je geluid er bij wilt betrekken: kijk naar lossy geluidcompressie methoden?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Witte
  • Laatst online: 26-08 12:17
Witte schreef op 21 oktober 2004 @ 10:00:
[beetje off-topic]
Wat erg fraai is, is een frequentie-tijd analyse maken van geluid. Dit geeft hele fraaie plaatjes.
Dit wordt door bands wel eens gebruikt als 'easter-egg'. Apex Twin had zo bijvoorbeeld een doodskop in een track gestopt. (Neem dan niet de mp3-file!)
Je kan geluid op deze manier 1-op-1 'converteren' naar een afbeelding. Deze afbeelding kan je comprimeren en weer terugbrengen naar het geluid.

Afbeeldingslocatie: http://www.visualizationsoftware.com/gram/jpeg/pwarb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Witte op 21-10-2004 15:07 ]

Houdoe

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op 21 oktober 2004 @ 14:45:
Hmja, ik durf het nu al wel te voorspellen: jpg is een lossy formaat. Er gaat info verloren. Ergo: terugveranderen gaat niet.
Tuurlijk gaat er info verloren (ik weet het een en het ander over comprimere al zeg ik het zelf :9) en kwil juist onderzoeke welk effect dat heeft. trouwens er bestaat zoiets als losless jpeg en daar zit missch wel een mogelijkheid in :9

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 18:38:
[...]

Tuurlijk gaat er info verloren (ik weet het een en het ander over comprimere al zeg ik het zelf :9) en kwil juist onderzoeke welk effect dat heeft. trouwens er bestaat zoiets als losless jpeg en daar zit missch wel een mogelijkheid in :9
Als je een en ander van comprimeren weet, dan weet je dat een JPEG compressie heel iets anders is dan een MP3 of andere audio compressie. Tevens is zo'n plaatje, na het "terugrekenen" naar Wav echt niet meer om aan te horen, geloof me, je zult erg je best moeten doen om daar iets zinnigs uit te halen.

Maar goed, om mijn gelijk te behalen zal ik dat wel eens effe in elkaar flansen zometeenTM of morgen...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op 21 oktober 2004 @ 23:52:
[...]

Als je een en ander van comprimeren weet, dan weet je dat een JPEG compressie heel iets anders is dan een MP3 of andere audio compressie. Tevens is zo'n plaatje, na het "terugrekenen" naar Wav echt niet meer om aan te horen, geloof me, je zult erg je best moeten doen om daar iets zinnigs uit te halen.
Ik geloof je best en was zelf tot die conclusie ook wel gekomen maar ik wil ook echt het effect horen en je spreekt van jpeg maar wat met losless formaten? Wat met gif (ok kan maar 256 'kleuren' tegelijk aan maar toch), wat met wavelets? Als je mij tkan beschrijve en voorspelle wat het effect is doe maar. Ik zie echt wel het 'nutteloze' van mn vraag en onderzoek in maar wil gewoon echt zeker zijn en tdus echt horen en missch is er wel een mogelijkheid het toch deftig te laten klinke en dan wil ik ze ook kenne. Gun me mn plezier :9
Pagina: 1