Het probleem:
mn linux systeem loopt vast na een half uurtje dvd overzetten van pc1 naar pc2 (het probleemsysteem). Ik kopieer gelijktijdig van me eigen pc een iso naar share1 (sda) en naar share2 (sdb). Via dmesg volg ik het een beetje en wat blijkt, er komen nogal veel APIC errors:
stukje "dmesg":
lilo.conf:
specs:
Na een tijdje loopt het systeem compleet helemaal vast en kan ik nix meer op de console doen. De webserver is onbereikbaar en natuurlijk is de filetransfer gestopt met een time-out.
na veel got-werk en google heb ik de append regel opgesteld en ook in de kernel (make menuconfig) powermanagement uitgezet (acpi, apm).
Het helpt echter allemaal niets, die errors zijn er nog steeds.... alleen door het toevoegen van "nolapic" lijkt het iets beter te worden maar dat kan ook aan mij liggen
in de bios staat de "single processor MP table" op disabled evenals "power management"
Ik wil van die vastlopers af want zo is natuurlijk nix mee te beginnen
mn linux systeem loopt vast na een half uurtje dvd overzetten van pc1 naar pc2 (het probleemsysteem). Ik kopieer gelijktijdig van me eigen pc een iso naar share1 (sda) en naar share2 (sdb). Via dmesg volg ik het een beetje en wat blijkt, er komen nogal veel APIC errors:
stukje "dmesg":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| root@ophidian: dmesg |grep APIC OEM ID: ACER Product ID: M21A APIC at: 0xFEE00000 Processor #0 6:10 APIC version 17 Processor #1 6:10 APIC version 17 I/O APIC #2 Version 17 at 0xFEC00000. Enabling APIC mode: Flat. Using 1 I/O APICs APIC error on CPU0: 00(04) APIC error on CPU1: 00(02) APIC error on CPU0: 04(04) APIC error on CPU1: 02(08) APIC error on CPU0: 04(04) APIC error on CPU1: 08(08) APIC error on CPU1: 08(02) APIC error on CPU0: 04(04) APIC error on CPU1: 02(02) |
lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| root@ophidian:/etc# cat lilo.conf boot = /dev/sda #compact # faster, but won't work on all systems. prompt timeout = 10 vga = 771 image = /boot/linux root = /dev/sda1 label = Linux read-only append = "apm=off acpi=off noapic nolapic" image = /boot/linux-old root= /dev/sda1 label=linux-old read-only |
specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Dual P3 XEON 700/2mb 1024MB SD-RAM Aopen DX2G+ 2x 18GB 10k rpm Seagate SCSI onboard AIC7896 Diamond Viper V770 Aopen CDRW slackware 10 linux-2.6.9 |
Na een tijdje loopt het systeem compleet helemaal vast en kan ik nix meer op de console doen. De webserver is onbereikbaar en natuurlijk is de filetransfer gestopt met een time-out.
na veel got-werk en google heb ik de append regel opgesteld en ook in de kernel (make menuconfig) powermanagement uitgezet (acpi, apm).
Het helpt echter allemaal niets, die errors zijn er nog steeds.... alleen door het toevoegen van "nolapic" lijkt het iets beter te worden maar dat kan ook aan mij liggen
in de bios staat de "single processor MP table" op disabled evenals "power management"
Ik wil van die vastlopers af want zo is natuurlijk nix mee te beginnen
offtopic:
ook bij deze pc gaat het laden van de kernel behoooorlijk traag, 20sec ofzow met al die puntjes
ook bij deze pc gaat het laden van de kernel behoooorlijk traag, 20sec ofzow met al die puntjes
| Hardcore - Terror |