[XP] Documents and settings overschreven?

Pagina: 1
Acties:

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:34
Hoi allen,

mijn broer heeft foto's gemaakt van mijn bruiloft een ruime maand geleden, maar hij heeft ze nog niet op een cd of dvd gebrand. Uiteraard zul je dan net zien dat er een onverwachte fout optreed, waardoor de harde schijf kuren krijgt en niet meer op wil starten.

Hij heeft hierna Windows opnieuw geinstalleerd, op een andere partitie. (De schijf is een Maxtor Diamondmax Plus 9, 160 GB) Toen bleek dat hij opeens 20 GB van zijn schijf miste (uiteraard het gedeelte met de foto's) heeft hij Windows weer opnieuw geinstalleerd, ditmaal op dezelfde partitie als de eerste, originele installatie.

De foto's stonden op zijn bureaublad, maar ik kan deze niet meer terugvinden met de bekende data recovery programma's zoals ze in de FAQ staan. (GetDataBack en Easy Recovery)

De vraag is nu: heeft hij door Windows opnieuw te installeren over de eerste, corrupte versie de map Documents and settings overschreven? Gebeurt dit standaard als je Windows over een vorige installatie heen gooit?

edit na opmerking hardeschijf:
ik heb de schijf nu als slave in mijn eigen pc hangen, en heb de schijf met Partition Magic ook read-only gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sherlock op 20-10-2004 23:35 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Dit zul je waarschijnlijk niet willen horen maar waarschijnlijk is je data idd overschreven, nogal wiedes als het in dezelfde dir is. Het is niet noodzakelijk dat de data wordt overschreven maar de kans is vrij groot natuurlijk. Als GDB geen hulp biedt vrees ik het ergste voor je....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 23:02 ]

Verwijderd

Ik had pas een gecrashte harddisk, alle data leek weg.
Kon toch de hele eerste partitie(NTFS) toch nog recoveren, tweede partitie(FAT32) was niets terug van te halen.

Misschien ligt dit aan de indeling,
Ontrack EasyRecovery™ Professional did the job.
Alleen wel een prijzig pakketje(499$ volgens mij).
Het overwegen wellicht waard als je zeker wist dat je daarmee je fotots terug kon krijgen van "de dag van je leven".

• Sherlock
Ach, ik wil eigenlijk alleen maar horen of het de moeite waard is om hier nog eens twee dagen met die schijf in mijn kast te zitten, terwijl ik verwoed aan het zoeken ben naar een mogelijkheid om mijn data terug te krijgen.

Zowel GetDataBack als EasyRecovery hebben tot nu toe geen uitkomst geboden, dus ik ben bang dat de map inderdaad overschreven is, zoals ik eigenlijk al vermoedde. Bedankt voor jullie antwoorden!

p.s. Wellicht nog even aardig om te vermelden: we hebben ook foto's laten maken door een fotograaf, en die krijgen we binnenkort (reportage en stadhuis e.d.) dus we zijn niet alle foto's van de bruiloft kwijt. Helaas wel heel veel :(

[ Voor 22% gewijzigd door Sherlock op 20-10-2004 23:32 ]

Verwijderd

De mogelijkheid van verloren data neemt toe bij gebruik van de schijf. Mijn advies. Haal de hd eruit en plaats deze als extra schijf in een ander systeem met hetzelde OS. Neem alle rechten over op de schijf met de hiervoor bedoelde tools van Windows XP zoals cacls.exe enz. Daarover is genoeg te vinden op GOT.
Zoek daarna op de schijf naar de foto's. Zijn deze dan nog steeds niet te vinden probeer dan recovery tools als Lost&Found enz.

• Sherlock
Oh ja, ik zal het er maar even bij zetten: ik heb de schijf nu als slave in mijn eigen pc hangen, en heb de schijf met Partition Magic ook read-only gemaakt.

Verwijderd

Kan het een rechten kwestie zijn waardoor je niet bij de bestanden kan? Welke onverwachte fouten traden er trouwens op?

• Sherlock
Nee, een rechtenkwestie is het niet, ik heb al een tijdje adminrechten. dat moet ik weer eens terugdraaien binnenkort, goed dat je me eraan herinnert

De onverwachte fout was tijdens het branden van een dvd, een fout in winlogon.exe.

Verwijderd

Als je windows opnieuw hebt geinstalleerd dan gelden de rechten als admin niet meer automatisch. Elke user (dus ook de administrator) krijgt een uniek ID met de daarbij behorende rechten e.d. Door een gebruiker aan te maken met dezelfde naam heb je niet de rechten die bij de vorige gebruiker met dezelfde naam hoorde. Je moet dus de rechten in dit geval overnemen door bijvoorbeeld eigenaar te worden van alles wat er op die schijf staat incl. inclusief submappen.
Uiteraard gaat hetzelfde verhaal op bij schijven die worden bijgeplaatst als slave in een nieuw geinstalleerd systeem.
Vanuit de verkenner rechtsklikken op de schijf en kijken bij eigenschappen/beveiliging en eventueel bij geavanceerd. Let vooral op de kreet Machtigingen op onderliggende objecten.....
Ik ga er wel vanuit dat het hier een NTFS partitie betreft.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 00:11 ]

• Sherlock
Hmm, daar had ik geen rekening mee gehouden!

Het is wel een beetje vreemd: de schijf zou in 4 partities van 40 GB opgedeeld moeten zijn, ik zie er echter één van 19, één van 41 en twee van 48?? Dit zijn allen FAT32 partities.

• Sherlock
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

We hebben de foto's (en de rest van de schijf) terug! Met GetDataBack for NTFS is het uiteindelijk gelukt, eigenlijk had ik de hoop al een beetje opgegeven, maar de aanhouder wint in dit geval!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

dat programma ROELZ, ik heb er ook al meerdere malen honderden gigs mee kunnen redden !

Verwijderd

Ik ben toch wel benieuwd of het te maken had met rechten waardoor het restore prog. wel opeens werkt. Dit werkte immers eerder niet. Dan leren we nog wat.

• Sherlock
Nee, ik heb niks aan de rechten veranderd. Ik heb deze keer echt alle mappen doorgezocht, en ook de zoekfunctie van GDB gebruikt. Het verschil zat hem in de naam van de gebruiker, in plaats van zijn eigen naam heet zijn Doc. & settings map "Gebruiker" en daar had ik de eerste keer overheen gelezen. :X

Wel heel erg bedankt voor je hulp, want daardoor ben ik het verder gaan proberen.

Pagina: 1