Toon posts:

Stekkers van moederbord MX4BS?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie o wie?

Vanwege het niet meer opstarten van me P4 heb ik ergens gelezen dat je je BIOS kun resetten door de stekkertjes van je front panel los te trekken.

In mijn enthousiasme leken het 2 stekkertjes die ik ineens heb losgetrokken. Wat blijkt? Het waren er 4!
Het probleem laat zich raden! Ik weet nu niet meer welke stekker op welke plaats hoort.

De namen van de stekkers zijn als volgt: power sw, HDD led, speaker en power led. Het moederbord is van aopen maar op de site word ik ook niet wijzer. Heb wel een afbeelding van het moederbord gevonden en een uitleg van welke stekker waar hoort. Maar de namen van de stekkers komen niet overeen!

Voorbeeld: http://english.aopen.com.tw/tech/techinside/frontpanel.htm

Op deze site wordt gesproken van IDE led. Maar die heb ik niet. Heb een HDD led wat volgens mij dezelfde moet zijn. Maar op de site is ie 4 polig terwijl de mijne maar 2 polig is. De enige die bij mij 4 polig is is de speaker....

Wie heeft er voor mij een oplossing?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Download je moederbord handleiding als je het boekie zelf niet meer hebt, en kijk daarin hoe het zit. Als het goed is staat op de stekkertjes die uit je kast komen waar ze voor zijn.

Vrijwel altijd staat in de mobo handleiding ook wat de +, -, 5V of GND etc. van de betreffende pins zijn.

ff prutsen, je vernielt het niet meteen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
De handleiding heb ik dus gedownload. Maar de namen van mijn stekkers komen niet overeen. En de stekkers die volgens de handleiding 2 of 3 polig zijn zijn dat bij mij juist niet....

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Staan er geen kleine aanwijzingen op het mobo? PWR_SW, RST, SPR, PWR_ON?

Verwijderd

Topicstarter
Nope. Staan ook geen aanwijzingen op het mobo. Word er gek van. Heb zo'n beetje alle combi's al geprobeerd. Helaas zonder resultaat.....

Als ik op de site van aopen kijk blijkt bijvoorbeeld dat een bepaald pinnetje 5v heeft. Maar dat klopt niet met mijn stekkers. Dat klopt dan bijv weer niet met de massa.

Schiet mij maar lek....

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 21:09:
[...]

De namen van de stekkers zijn als volgt: power sw, HDD led, speaker en power led. Het moederbord is van aopen maar op de site word ik ook niet wijzer. Heb wel een afbeelding van het moederbord gevonden en een uitleg van welke stekker waar hoort. Maar de namen van de stekkers komen niet overeen!

[...]

power sw = Power Switch
HDD led = IDE LED
Speaker = Speaker
Power led = ACPI & Power LED

Wat valt daar niet aan te snappen? :P Die dingen komen prima overeen hoor, en als het aantal pinnetjes niet klopt moet je gewoon een beetje proberen, zoveel moeite is het niet.

Ik heb ooit alle frontpanel kabeltjes aangesloten van een mobo waar ik helemaal geen beschrijving van had! En na 10 minuutjes pielen had ik de hele zaak al werkend ;)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:12

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

--MeAngry-- schreef op 20 oktober 2004 @ 22:33:
[...]

power sw = Power Switch
HDD led = IDE LED
Speaker = Speaker
Power led = ACPI & Power LED

Wat valt daar niet aan te snappen? :P Die dingen komen prima overeen hoor, en als het aantal pinnetjes niet klopt moet je gewoon een beetje proberen, zoveel moeite is het niet.

Ik heb ooit alle frontpanel kabeltjes aangesloten van een mobo waar ik helemaal geen beschrijving van had! En na 10 minuutjes pielen had ik de hele zaak al werkend ;)
Jah, dat staat op de stekkers...
Nu nog op het moederbord :P

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 21:09:
Het mooie is dat AOpen de afgelopen twee+ jaar de layout van de header niet heeft gewijzigd (alleen de AOpen server borden zijn afwijkend). Ik heb dus ff een willekeurig AOpen plankje uit de kast gehaald om te kijken hoe het ook al weer precies zit.
Op elk bord staat netjes aangegeven welke aansluiting waar hoort. De volgende afkortingen worden gebruikt:
Speaker = Speaker (polariteit maakt niet uit; dus je hoeft niet op de kleurtjes van de draadjes te letten ;) )
Reset = Reset (geen polariteit)
PWRLED = Power/ACPI Led (anode is met een '+'-tekentje aangegeven)
SPWR = Power switch (geen polariteit)
Keylock = Keyboard lock (jeweetwel, dat sleuteltje dat vroeger standaard op elke kast zat :) )
HDDLED = HDD/IDE Led (anode is met een '+'-tekentje aangegeven; deze header bestaat bij AOpen meestal uit 4 pinnetjes. Gebruik de twee pinnetjes waarbij het '+'-teken is aangegeven)
Met dit lijstje en een beetje hobby-en moet je eruit kunnen komen. Je kan niks kapotmaken, dus als je een ledje verkeerdom aansluit, doet ie het gewoon niet. Ff andersom proberen en het zaakje werkt normaal.

Verwijderd

Topicstarter
De speaker kan ik vinden. Die komt helemaal overeen met de beschrijving op aopen. De power led doet het ook weer. Het lampje wordt tenminste weer groen op de voorkant van de pc.
Maar nu nog de power switch en hdd led...

De hdd led is volgens aopen een vierpolig stekkertje. Bij mij is ie echter 2. Maar goed, die sluit ik gewoon aan met de plus op de 5v van het mobo.

Maar nu het probleem. De power switch. Toen ik in me enthousiasme alles lostrok weet ik me te herinneren dat alle stekkers in het begin van het panel zaten. Zeg maar de voorkant van de pc. Volgens aopen moet de power switch echter achteraan zitten. Ik weet nu dus niet waar ik hem op moet aansluiten.
Heb vanalles geprobeerd maar zodra ik de stroom erop zet begint ie op te starten maar haakt dan weer af.... Het lijkt mij dat dat komt doordat de power niet goed zit.
Any tips?

Verwijderd

Topicstarter
Overigens, volgens aopen moet de powerswitch dus rechtsboven aangesloten worden. Op de laatste 2 pinnetjes. Ik weet zeker dat ie daar niet zat. Kan ook niet want het op een na laatste pinnetje ontbreekt.....

Verwijderd

Topicstarter
Update!

Ik krijg de pc nu aan de gang. De power switch heb ik niet aangesloten maar kan hem nu starten met de knop achter op de pc. Ik heb dus weer power.

Nu het volgende probleem. Ik heb geen beeld! De dvd en cd-lade krijg ik open en dicht. Dat gaat goed. Ook heb ik de bios gereset mbv van de jumper. De ellende is namelijk begonnen toen ik in de bios de cpu van 100 op 130 heb gezet. Er stond bij dat ie max 180 aankon. Heb dus een veilige middenweg gekozen. Toen ik echter save en quit deed knalde de pc direct uit.

Maar goed, ik heb dus de bios gereset en nu zou ie het toch moeten doen?
Pagina: 1