Toon posts:

Extra casefan, niet genoeg stroomplugjes op mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik wil een extra casefan installeren, maar alle 3 mobo (Asus P5GD1) pluggen voor fans zijn reeds bezet. Mobo heeft 3 pluggen van 350mA~740mA (8.8W max.) of totaal 1A~2.22A (26.64W max.) op 12V. De extra fan is 0.11W dus ga ervan uit dat ik gewoon draden van deze fan kan aansluiten op draden van een andere fan (0.8A), of is er een betere truc?

Ben niet zo'n enorme elektriciën

Verwijderd

P=U*I
ofwel 0,11W bij 12V is 9,16mA (echter is dat nominaal, niet piek als de fan nog op gang moet komen).

Sluit de fan aan op de molex van je voeding, dan maakt het niet echt meer uit hoeveel vermogen de fan trekt. Het zal best goed gaan als je 2 fans op 1 mobo aansluiting gebruikt, zolang het maar binnen de marges blijft (en die marges zijn voor elk mobo weer anders om maar even te zwijgen over een toekomstige omwissel met een zwaardere fan).

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reply, heb alleen nog kleine q;

Een molex is neem ik aan gewoon een van de vele stroompluggen uit mijn voeding? (heb Topower 520W dus dat zou die wel moeten trekken).

Die voedingpluggen hebben alleen rood-zwart-zwart-geel draden terwijl fan rood-zwart-geel heeft. Maakt waarschijnlijk niet uit welke zwarte op welke zwarte gaat?

Ps vind trouwens bizar dat uit voeding draadje komt voor stroom voor voedingfans. Zou toch zeggen dat voedingfans stroom intern uit voeding kunnen trekken. Is dat draadje voor variabele voedingfansnelheden ofzo?

Verwijderd

Koop een verlengstekkertje, kan je de molex splitten in 4x 3 pins connector, 2x 5v, en 2x 12v. Dan kan je er al 7 fans aanhangen in totaal.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
goed idee tx bye