Hoe hardnekkige harddisk uit PIO naar DMA krijgen?*

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik heb in mijn eigenschappen voor secundair IDE-kanaal mijn overdrachtsmodus van apparaat 0 op DMA indien beschikbaar staan.
Echter mijn huidige overdrachtsmodus is PIO.
Bij Apparaat 1 staat de overdrachtsmodus ook op DMA indien beschikbaar en is de huidige overdrachtsmodus wel Ultra DMA mode 5.
Kan ik die PIO modusa niet ook in Ultra DMA modus krijgen?
Het primaire IDE kanaal is wel allebei in Ultra DMA mode 2 en resp.mode 4.
Ik merk dat het branden met Nero traag is en ook het surfen tijdens het branden van dvd's.
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 13:02

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Het gaat niet zozeer om traag zijn/worden van het medium zelf, maar meer het feit dat je processorbelasting naar 100% stijgt. Hierdoor heeft deze "geen tijd" om er andere taken bij te doen. Het fikken/lezen van je cd/dvd gaat gewoon op een normale snelheid.

Wat je kunt doen is spelen met je bios instellingen aangaande PIO en UDMA. Zelf had ik zo'n hardnekkig apparaat welke ik in de bios gewoon uitschakelde, om later door Win2000 gewoon herkend te worden en hem in DMA lopen liet .. niet Ultra DMA maar Multiword DMA ... en die belasting is misschien 15% ofzo.

Suc6

edit1: wellicht is een firmware update voor jouw apparaat de oplossing

edit2: leuke website !! :) -> http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/modesDMA-c.html

[ Voor 16% gewijzigd door Alfa Novanta op 20-10-2004 20:56 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Titeledit en SA -> WOS :)

PIO-Modus ==> Hoe hardnekkige harddisk uit PIO naar DMA krijgen?

Welk OS hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 13:02

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Bluto schreef op 20 oktober 2004 @ 20:48:
Ik heb in mijn eigenschappen voor secundair IDE-kanaal mijn overdrachtsmodus van apparaat 0 op DMA indien beschikbaar staan.
Echter mijn huidige overdrachtsmodus is PIO.
Moet je eerst eens uitzoeken of dit je hardeschijf of een cd-rom/brander betreft.

Waar je dat kunt zien hangt van je OS af, maar je kunt het ook in je bios vinden en tijdens het opstarten flitst er een overzicht voorbij.
Bij Apparaat 1 staat de overdrachtsmodus ook op DMA indien beschikbaar en is de huidige overdrachtsmodus wel Ultra DMA mode 5.
Dat is leuk en aardig, maar zodra dit apparaat aangesproken wordt, gaat de andere ook fijn met dit protocol (=taal) mee babbelen. Je CPU belasting vliegt naar 100% en naast die ene schrijvende/lezende taak doet je pc vrijwel niets anders ernaast. Pas als het apparaat ophoudt met lezen/schrijven.
Kan ik die PIO modusa niet ook in Ultra DMA modus krijgen?
zie eerdere reactie :)
Het primaire IDE kanaal is wel allebei in Ultra DMA mode 2 en resp.mode 4.
Ik merk dat het branden met Nero traag is en ook het surfen tijdens het branden van dvd's.
Traag branden? Lijkt me zeer sterk .. Zelfs Pio mode 4 doet 16,7 MB/s terwijl 52x cd-spelers slechts 7,8MB/s doen!

Traag internetten klopt als een bus, want je cpu heeft het razenddruk met het afwerken van die eerste taak en zal je harde schijf pas voldoende snel kunnen aanspreken als die eerste taak beëindigd is. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 20-10-2004 21:12 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2