Toon posts:

Gedeelde IDE kable HD & CDROM: snelheidsverlies?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Helaas door omstandigheden ben ik genoodzaakt om op een ATA133 IDE aansluiting zowel mijn UDMA6 HD (master) als mijn CDROM (UDMA2) te plaatsen.

Vroeger had dit nadelige gevolgen voor de maximale snelheid van de HD: de maximale snelheid was die van de laagste: in dit geval UDMA2 dus.

Klopt dit nog steeds? In XP worden beide apparaten nl. herkend op hun max. snelheid. Maar is dit in de praktijk ook zo...

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-03 08:38
goed dat je deze vraag stelt.. ik heb dit nl als een vaste opstelling..!!

ik merk zelf geen snelheidsverlies, maar ik wil wel graag weten wat de experts zeggen ;)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In XP worden beide apparaten nl. herkend op hun max. snelheid.
Nou, dan is het goed? :) Het is inderdaad zo dat je 'vroeger' bij 40-polige kabels maximaal aan ATA33 (ofwel UDMA33) zit, maar bij 80-polige kabels heb je deze beperking niet meer.
Maar is dit in de praktijk ook zo...
Laat dan wat benchtooltjes los op de harddisk? :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Goed geheugen blijkt nog wel wat waard.

Ben m.b.t. IDE opgehouden te onthouden toen de 80-polige aansluitingen en ATA66/ATA100 & ATA133 kwamen...

Zal eens HDtach lanceren

Thx!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Nee hoor, geen snelheidsverlies. Zelfs een ATA100 (UDMA100) schijf met een MWDMA2 (16MB/s) DVD drive werkt gewoon goed hoor.

Heel af en toe levert het problemen op, dan merk je dat bijvoorbeeld de Verkenner langer staat te zoeken (in situatie CD/DVD + HD op 1 kabel), merk je hier niets van en zijn je HD benches goed, dan mooi zo laten :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
HDTach ziet er goed uit.

HD is zelfs aanzienlijk sneller dan wat de in HDTach aanwezige database over hetzelfde referentiemodel weet te melden :-)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Mja, zegt op zich niet veel. Kan soms ook heel erg sterk van de gebruikte controller of controller drivers afhangen.

[ Voor 11% gewijzigd door roelio op 20-10-2004 21:28 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
referentiemodel zal aan een Intel chipset hebben gehangen. Diagram liet mooie identieke prestatiecurve zien, maar net even 10 mb/s hoger.
Zal wel te danken zijn aan de SiS controller :)
Pagina: 1