Toon posts:

GPS verzenden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey luitjes zou iemand mij kunnen helpen.
Ik ben nou dus bezig met een onderzoek om met GPS elkaar te kunnen zien op een apparaatje. Weet iemand of dit mogelijk is met alleen GPS of dat er nog een andere techniek aan te pas moet komen. Dus dat je de positie van andere mensen met hetzelfde GPS apparaat kunt zien.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Na mijn weten is een GPS-positie-bepaler nogal passief. Hij "luistert" alleen naar de signalen van de satteliet. Ik denk ook niet dat de GPS-sattelieten een ontvanger hebben voor hun "clients".
Je zult dus denk ik een compleet andere techniek moeten gebruiken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je van een andere GPS ontvanger wil zien waar ie is zal deze toch een signaal moeten uitzenden. In principe zijn GPS ontvangers alleen maar ontvangers. Wil je dat je er iets meer mee kan, dan moet je er een zender aan hangen. Net zoals bijv om vrachtwagens en vliegtuigen te traceren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz...
misschien een suggestie?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34

paQ

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Er zijn wel combi apparaatjes te koop. Dit zijn portofoon en gps ineen. En op het scherm kan je ook elkaars positie zien. Bijvoorbeeld het model 'Rino' van Gartrip, is op hun site wel info over te vinden. Deze zijn wel behoorlijk prijzig voor zover ik weet :).

Anders zul je zelf iets met een gps ontvanger, APRS en een laptop / pda moeten knutselen.

[ Voor 9% gewijzigd door Grimli op 20-10-2004 19:43 . Reden: verduidelijking en typo ]

Verwijderd

Topicstarter
eej tnx alot :D

ben ik weer ff n00b bezig :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de 2 opties eens bekeken en de combinatie met gsm is best duur.
De combinatie van Garmin is wel ok, maar nu las ik het volgende:
De zenders geven signalen door aan satellieten. Met dit Global Positioning System, kortweg GPS, kunnen onderzoekers de bewegingen van de kalpmutsen exact in kaart brengen.
http://www.planet.nl/plan...ontentid=459718/sc=ed6a2a
hoe zit dat dan :S

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Ik denk dat ze voor die dieren een speciale gps halsband hebben gemaakt, met een zendertje dat tevens de positie terugseind naar de satteliet. Alleen lijkt me dit allemachtig duur, en op de huis tuin en keuken gps-en zal je dit ook niet tegen komen :).

De Rino bijvoorbeeld stuurt zijn signalen gewoon direct via de ether, zonder tussenkomst van een satteliet. Dat is gratis. Een variant hier op is aprs tracking, wat relatief eenvoudig te maken is, en waar een grote groep hobbyisten mee bezig is. Men neme een gps, en een module die de positie omzet naar APRS (soort codering van de gegevens), en een zender die op elke gewenste frequentie de positie doorstuurt. Die signalen kun je opvangen, en met de pc omzetten naar een positie, of zelfs een stipje op de kaart.

Het gaat zelfs een stapje verder, er zijn ook mensen die gateways met het internet hebben gebouwd. Zodra je in het bereik van zo'n gateway komt, wordt je positie opgevangen, en via internet doorgegeven. Natuurlijk is dit nog lang niet volledig dekkend, maar je kunt mensen er aardig mee volgen. Kijk maar eens op http://www.findu.com/ . Google maar eens op 'APRS GPS tinytrack' als je hier meer over wilt weten ;)

Verwijderd

Osiris schreef op 20 oktober 2004 @ 19:34:
Na mijn weten is een GPS-positie-bepaler nogal passief. Hij "luistert" alleen naar de signalen van de satteliet. Ik denk ook niet dat de GPS-sattelieten een ontvanger hebben voor hun "clients".
Je zult dus denk ik een compleet andere techniek moeten gebruiken.
volgens mij kan een blackbox via GPS bepalen waar je bent en dat doorgeven via GPS vraag me niet hoe, maar het zit standaard in dure auto`s. bij diefstal kan je dan zo je auto laten pinpointen en hoppa je hebt je auto terug 8)
Pagina: 1