Toon posts:

USB memorystick in kantooromgeving?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de zoekfunctie kan ik geen antwoord vinden op mijn vragen, vandaar dat ik ze hier stel. Een kennis van mij waar ik wel eens wat computerklusjes voor doe (hij is niet bepaald een computer wiz maar hij vindt het allemaal wel interessant) heeft het idee om alle werkbestanden op de computers in zijn bedrijf voortaan op USB sticks op te slaan en ze van daaruit ook te laten bewerken. Zijn idee is als volgt:

Centrale server op zijn eigen kantoor (wat ik hem sowieso al had aangeraden gezien de huidige krakkemikkige netwerkconfiguratie) met ruimte voor een hele hoop USB sticks, minstens zes. 's morgens komen de werknemers hun eigen USB stick uit de server halen, stoppen die in hun eigen computer en doen hun werk. 's avonds worden ze teruggeprikt in de server die er bijvoorbeeld een backup van maakt.

Hier was ik zelf dus nooit opgekomen. In eerste instantie zie ik wel enkele voordelen:

- Geen harde schijven meer in de clients (computers kunnen bijvoorbeeld booten via de stick zelf of via de server)
- Diefstal in de grote kantoorruimte levert geen verlies van belangrijke gegevens op.

Nadelen:

- Alle programma's, voornamelijk Windows, Word en Ecxel, moeten vanaf de server worden gestart. Op zich geen probleem, maar daar heb ik totaal geen ervaring mee dus daar kan ik hem niet in adviseren. Tot nu toe zijn die programma's gewoon afzonderlijk op elke kantoor-pc geïnstalleerd, er is geen centrale server.

In eerste instantie was het mijn idee om alleen een server te bouwen, in een raid-configuratie, om daar voortaan de werkbestanden op te slaan teneinde de beveiliging ervan te waarborgen, en de kantoor-pc's in hun huidige configuraties te behouden (dus: alle benodigde programma's geïnstalleerd op alle pc's afzonderlijk).

Mijn vragen zijn dus:

- Wat zijn de voordelen en nadelen van zijn idee? Is dit idee al ooit verwezenlijkt?
- Kan hij toch beter de bestaande situatie behouden en alleen een server in het netwerk opnemen, die toch al voornamelijk is bestemd om de bedrijfsgegevens te beschermen?
- En, uit hoofde van mijn eigen onervarenheid en daarom waarschijnlijk een domme vraag: hoe start je Windows, Word en Excel vanaf een server op bijvoorbeeld zes clients?

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:42
Belangrijkste nadeel lijkt mij dat die sticks nog steeds een eindig aantal lees- en schrijfcycli mee gaan. Ofwel: er komt een ochtend dat je je stick in je workstation prikt en hij je files niet meer kan lezen.

Waarom sla je die gegevens niet gewoon direct op die centrale server op? Lijkt me een stuk betrouwbaarder...

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

with ^^^^
Laat de gebruikers gewoon hun bestanden op de server opslaan. Simpel en veilig. En als je geen harddisk in je PC wilt kan je nog altijd de disk vervangen door een embedded OS op flashcard ofzo. Kan je direct in je IDE controller prikken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Je moet de bestanden op een server oplaan EN backuppen. De laatste backup neem je mee naar een plek buiten het kantoor. Bijvoorbeeld naar huis.
Als de server gestolen wordt ben je nl. alsnog alles kwijt. Een server geeft natuurlijk nog veel meer mogelijkheden zoals sharen enz.
Het opstarten van MSOffice applicaties vanaf een server kan en is duidelijk beschreven op www.technet.com. Let wel. Starten vanaf de server gaat ten koste van de performance.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 18:34 ]