[VPN] Meerder verbindingen hebben in XP

Pagina: 1
Acties:

• Paters
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een VPN opgezet met iemand achter een router. Zie de volgende situatie schets:

Computer 1

Windows XP prof
Kabelinternet
Draait de VPN

Computer 2

Windows XP prof
ADSL internet
Logt in op VPN
Zit achter Speedtouch router

Computer 2 zit achter de router, Computer 1 zit rechtstreeks op het internet.

Wanneer Computer 2 een verbinding wil opstarten met Computer 1 valt de internetverbinding weg.

Vraag 1: Is het mogelijk om zowel een verbinding (VPN) met Computer 1 te hebben en de verbinding met internet te behouden?

Vraag 2: Tevens ben ik benieuwd of Computer 1 ook een verbinding moet maken met de VPN, of is deze automatisch al op de VPN aanwezig aangezien deze computer de server is.

Vraag 3: Hoe kan ik in deze VPN dingen delen zonder dat mensen buiten de VPN, maar wel binnen het normale netwerk zitten, hier gebruik van kunnen maken?

[ Voor 12% gewijzigd door Paters op 20-10-2004 17:55 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
1: Bij Geavanceerd bij de TCP/IP-eigenschappen van de VPN-verbinding "Standaard default gateway" ofzo uitzetten. Vervolgens zul je wel zelf met route een route via de VPN naar die PC moeten toevoegen.

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 20:40
Paters schreef op 20 oktober 2004 @ 17:42:...

Vraag 2: Tevens ben ik benieuwd of Computer 1 ook een verbinding moet maken met de VPN, of is deze automatisch al op de VPN aanwezig aangezien deze computer de server is.
...
Aangezien Computer 1 als server fungeert zal deze ook een IP adres in de VPN range krijgen. Hoe je dus verder niets aan te doen. Als het goed is zal je Computer 1 na het opzetten van de VPN zowel een LAN adres als VPN adres hebben.

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• Paters
  • Niet online
Osiris schreef op 20 oktober 2004 @ 17:44:
1: Bij Geavanceerd bij de TCP/IP-eigenschappen van de VPN-verbinding "Standaard default gateway" ofzo uitzetten. Vervolgens zul je wel zelf met route een route via de VPN naar die PC moeten toevoegen.
Maar moet Computer 2 dan een internetverbinding krijgen via Computer 1, of kan Computer 2 dan zijn eigen internetverbinding houden naast zijn VPN verbinding?!?!

Verwijderd

Als je dat vinkje weghaalt zal Computer 2 gewoon blijven internetten via de router. Maar als je naar het (interne) IP-adres van Computer 1 gaat zal dat wel over het VPN gaan.

• Paters
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 18:29:
Als je dat vinkje weghaalt zal Computer 2 gewoon blijven internetten via de router. Maar als je naar het (interne) IP-adres van Computer 1 gaat zal dat wel over het VPN gaan.
Hoe bedoel je? Ik begrijp het niet helemaal.

Verwijderd

Dat Computer 2 gewoon via de router internet heeft maar nog steeds over je VPN naar de andere computer kan als je dat vinkje weghaalt. Het probleem was toch dat je Computer 2 geen internet heeft?

• Paters
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 19:02:
Dat Computer 2 gewoon via de router internet heeft maar nog steeds over je VPN naar de andere computer kan als je dat vinkje weghaalt. Het probleem was toch dat je Computer 2 geen internet heeft?
Ik snap um....ik zat bij de VPN server te kijken ipv bij de VPN verbinding ;) Ik ga het vanavond even proberen.

Maar weet iemand hoe ik bijvoorbeeld een printer van computer 1 kan aanspreken met computer 2? Bij "add a network printer" kan hij de printer niet vinden. Tevens ben ik benieuwd hoe je gesharde mappen van elkaar kunt vinden (kan het niet vinden bij netwerkomgeving).

Verwijderd

Typ dan in je adresbar \\\[IP-adres andere computer]. Daarmee moet het kunnen, zeker als je de andere computer kunt pingen met
ping [IP-adres andere computer]
Pagina: 1