Je herkent het wellicht: je bent wel handig met computers en wordt gevraagd de nieuwe pc in te richten. Mijn vraag is nu: wat doe je?
Dit geinspireerd op het topcic Ervaringen: Niet inloggen als administrator onder Windows XP, maar ik wil het breder trekken.
Hieronder vermeld ik wat ik doe en graag zou ik feedback hierop zien. Alles staat open ter discussie, zolang je maar vermeldt waarom je iets niet ziet zitten.
Partities
Dit geinspireerd op het topcic Ervaringen: Niet inloggen als administrator onder Windows XP, maar ik wil het breder trekken.
Hieronder vermeld ik wat ik doe en graag zou ik feedback hierop zien. Alles staat open ter discussie, zolang je maar vermeldt waarom je iets niet ziet zitten.
Partities
- Een c-partitie van 4 GB
dat is zeker genoeg voor de installatie van Windows en diverse temporary files - Een partitie voor programma's van enkele GB's
voor een SOHO/Prive situatie zijn een paar Office-programma's vaak het enige dat geinstalleerd wordt. Games nemen uiteraard veel meer ruimte in - Een hele grote partitie voor documenten
- Voor iedere gebruiker de documenten verplaatsen van c:\documents... naar de partitie die aangemaakt is voor de documenten.
- Al die mappen beveiligen zodat ze alleen toegankelijk zijn voor die ene gebruiker (Windows XP Prof, Windows 2000, NT4)
- Register aanpassen zodat Program Files voortaan op de partitie voor programma's komt bij setup-programma's
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion en daar de sleutel ProgramFilesDir
- Alle updates voor Windows installeren
- Automatische updates op helemaal automatisch instellen
- Een virusscanner installeren met automatische updatefunctie en deze inschakelen
- virusscanner alle bestanden laten scannen
- Spybot S&D installeren en systeem laten immunizeren
- TeaTimer van Spybot installeren, zodat spyware ook bij voorbaat voorkomen wordt
- Iedere gebruiker slechts beperkte rechten geven
- Een gebruiker 'Beheerder' aanmaken en deze beveiligen met wachtwoord
- Uitleggen dat de Beheerder alleen nodig is voor installatie van nieuwe software
- Onveilige services uitschakelen met behulp van XP-Antispy.