Ervaringen: leken-proof installatie van Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Je herkent het wellicht: je bent wel handig met computers en wordt gevraagd de nieuwe pc in te richten. Mijn vraag is nu: wat doe je?

Dit geinspireerd op het topcic Ervaringen: Niet inloggen als administrator onder Windows XP, maar ik wil het breder trekken.

Hieronder vermeld ik wat ik doe en graag zou ik feedback hierop zien. Alles staat open ter discussie, zolang je maar vermeldt waarom je iets niet ziet zitten.

Partities
  • Een c-partitie van 4 GB

dat is zeker genoeg voor de installatie van Windows en diverse temporary files
  • Een partitie voor programma's van enkele GB's

voor een SOHO/Prive situatie zijn een paar Office-programma's vaak het enige dat geinstalleerd wordt. Games nemen uiteraard veel meer ruimte in
  • Een hele grote partitie voor documenten
Schijfindeling
  • Voor iedere gebruiker de documenten verplaatsen van c:\documents... naar de partitie die aangemaakt is voor de documenten.
  • Al die mappen beveiligen zodat ze alleen toegankelijk zijn voor die ene gebruiker (Windows XP Prof, Windows 2000, NT4)
  • Register aanpassen zodat Program Files voortaan op de partitie voor programma's komt bij setup-programma's
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion en daar de sleutel ProgramFilesDir
Beveiliging
  • Alle updates voor Windows installeren
  • Automatische updates op helemaal automatisch instellen
  • Een virusscanner installeren met automatische updatefunctie en deze inschakelen
  • virusscanner alle bestanden laten scannen
  • Spybot S&D installeren en systeem laten immunizeren
  • TeaTimer van Spybot installeren, zodat spyware ook bij voorbaat voorkomen wordt
  • Iedere gebruiker slechts beperkte rechten geven
  • Een gebruiker 'Beheerder' aanmaken en deze beveiligen met wachtwoord
  • Uitleggen dat de Beheerder alleen nodig is voor installatie van nieuwe software
  • Onveilige services uitschakelen met behulp van XP-Antispy.
Ik ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Als je een schone unattended installatie doet, kun je in je winnt.sif aangeven waar de programfiles moeten komen te staan, maar ook waar docs & settings moeten komen.

En dat is eigenlijk de enige manier om ervoor te zorgen dat docs & settings niet op je C:\ komen voor zover ik weet.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ik gebruik zelf een c: partitie van 5 gig

dit om zeker te weten dat er genoeg ruimte over blijft, op zich is 4 gig ook wel voldoende aangezien ik op dit moment nog 1,67 gig vrij heb, maar toch vind ik 4 gig nog iets aan de krappe kant

ik installeer op c: verder ook helemaal niets, alle progs enz. komen bij mij allemaal op een andere partitie

verder ben ik het wel eens met wat in de ts staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Kun je niet gewoon, dat allemaal instellen en installeren, dan een image maken van je harddisk met Norton Ghost en dan gewoon die terug zetten steeds.

[ Voor 2% gewijzigd door Justifier op 21-02-2005 17:39 . Reden: typfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
J.ustifier schreef op maandag 21 februari 2005 @ 17:38:
Kun je niet gewoon, dat allemaal instellen en installeren, dan een image maken van je harddisk met Norton Ghost en dan gewoon die terug zetten steeds.
Dat zou zo maar het doel van dit verhaal kunnen zijn :)

Maar dan moet je wel oppassen als er "opeens" een gebruikers wachtwoord veranderd is.

Abort, Retry, Quake ???

• aZuL2001
TromboneFreakus schreef op woensdag 20 oktober 2004 @ 17:26:
• Register aanpassen zodat Program Files voortaan op de partitie voor programma's komt bij setup-programma's
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion en daar de sleutel ProgramFilesDir
Verander ook de sleutel CommonFilesDir.
Ik maak eerst een kopie van de hele Program Files dir naar de nieuwe lokatie, en pas dan de twee sleutels aan. Reboot, en dan pas begin ik met setuppen. ;)

Abort, Retry, Quake ???

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:25

[Jules]

Confusion in confusion

Ik zou toch gaan voor wat voorlichting aan de eindgebruiker. Je kunt zoveel tijd steken in het tweaken en finetunen van Windows om het zo foolproof mogelijk te maken... maar uiteindelijk ben jij niet degene die er mee gaat werken.
En je zal zelf wellicht ook wel weten wat personen die niet gehinderd zijn door enige kennis aan kunnen richten.

oh... zie ook sig ;)

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

Verwijderd

Ik zou zelf zeker geen teatimer installeren, puur omdat dit progje veel te veel dingen aan de gebruiker vraagt.
Wat ik ook niet doe is de program dir op een andere partitie zetten, zeker omdat je dan meer moeite moet doen om het terug te zetten als het fout gaat.
Wat ik doe is een complete install van windows xp inclusief alle updates en auto update aan. Virusscanner erop met auto update. Hitman pro installeren, dit progje haalt alles weg met maar een paar keer klikken en de documenten mappen op een losse data partitie, ook progsels als kazaa en dergelijke stel ik zo in dat alle eigen files daar terecht komen. Daarna installeer ik ghost en maak ik een complete backup van de install dir. ALs er dan wat fout gaat ben ik in een half uur klaar. wat ik er wel bij vertel is dat de eigen data hun verantwoordelijkheid is.
Pagina: 1