[FttH & DSL] OPAL project in Duitsland

Pagina: 1
Acties:

• huistra
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
Ik lees op diverse duitse fora een en ander over problemen die 2 miljoen duitsers mogelijk hebben met het krijgen van een aansluiting op DSL van T-online. Het probleem bij deze huishoudens is dat ze een FttB / FttC verbinding hebben liggen en dat de apparatuur die nodig is om het optische (glasvezel) signaal om te zetten naar een signaal dat over het laatste stukje koper (van de stoep / kelder naar binnen) te duur is. T-online wil dit niet neerzetten.

Ik kan dit echter slecht rijmen met de discussie die we in Nederland hebben over het aanleggen van FttH en FttB netwerken. Als in Duitsland deze infrastructuur er al voor een groot gedeelte ligt, waarom zeuren ze dan om DSL terwijl ze potentieel iets veel snellers in handen hebben?

zie ook http://www.f-tor.de/board/printthread.php?threadid=3651

Verwijderd

Ehh? Wat moeten wij hiermee?

• huistra
excuses, wist niet zeker of dit in het juiste subforum stond....zo niet, dan verplaatsen alstublieft...(het leek me een netwerk, vandaar)

Wat ik interessant vindt is:

Ze hebben daar al FttB en zeuren en wij hebben alleen koper en zeuren ook...

:?

Verwijderd

Ok, ik vond je stelling een beetje vaag.

Maar als ik het zo lees lijkt het me duidelijk. De consument is niet geïnteresseerd in zulke dingen. Voor de klant geldt de absolute prijs. Het kan ze niets schelen dat ze eigenlijk een schijntje per Mbit betalen vergeleken met DSL, het gaat erom dat een dergelijke aansluiting inclusief ISRA-apparatuur duurder is dan een normale aansluiting over koper.

Concreet: de Duitse consument is geen Tweaker ;) Wat moet Harry-um-die-ecke nou met een glaslijn?

• huistra
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 17:37:
Ok, ik vond je stelling een beetje vaag.

Maar als ik het zo lees lijkt het me duidelijk. De consument is niet geïnteresseerd in zulke dingen. Voor de klant geldt de absolute prijs. Het kan ze niets schelen dat ze eigenlijk een schijntje per Mbit betalen vergeleken met DSL, het gaat erom dat een dergelijke aansluiting inclusief ISRA-apparatuur duurder is dan een normale aansluiting over koper.

Concreet: de Duitse consument is geen Tweaker ;) Wat moet Harry-um-die-ecke nou met een glaslijn?
Het probleem op het moment is dat ze alleen met dial-up en ISDN kunnen surfen en nog geen gebruik kunnen maken van de potentie die glasvezel biedt. Op al die fora heeft men het steeds over "wann bekommen wir auch DSL uber Glasfaser". Maar zou het niet veel meer voor de hand liggen om gewoon glas all the way te gebruiken? Of mis ik een belangrijk punt? In Italie rolt Fastweb bijvoorbeeld ook FttB uit en daar is men erg enthousiast en hoor je niemand zeuren over hoe mooi DSL is...

Verwijderd

Mja, voor zover ik begrepen heb ligt het probleem van het niet benutten van aanwezige glas-infrastructuur bij de potentiele exploitanten. Denk aan een aantal nieuwbouwwijken in Nederland waar uiteindelijk na de bouw de boel nog open is getrokken om koper naast het glas neer te leggen, simpelweg omdat niemand een dienst wilde leveren op het aanwezige glas.

En in het geval waar jij het over hebt zijn het denk ik puur de hoge kosten voor de consument die af doen schrikken. Maar, als de exploitant/provider voor die kosten op zou moeten draaien zouden ze waarschijnlijk niet eens aan de exploitatie beginnen. Vicieuze cirkel dus, denk ik :P En waarom ze daar geen volledige glasverbinding uitrollen weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 17:47 ]

• huistra
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 17:46:
Mja, voor zover ik begrepen heb ligt het probleem van het niet benutten van aanwezige glas-infrastructuur bij de potentiele exploitanten. Denk aan een aantal nieuwbouwwijken in Nederland waar uiteindelijk na de bouw de boel nog open is getrokken om koper naast het glas neer te leggen, simpelweg omdat niemand een dienst wilde leveren op het aanwezige glas.

En in het geval waar jij het over hebt zijn het denk ik puur de hoge kosten voor de consument die af doen schrikken. Maar, als de exploitant/provider voor die kosten op zou moeten draaien zouden ze waarschijnlijk niet eens aan de exploitatie beginnen. Vicieuze cirkel dus, denk ik :P En waarom ze daar geen volledige glasverbinding uitrollen weet ik niet.
Dat is interessant zeg, is dat echt gebeurd? Opnieuw graven om er koper naast te leggen? Heb je daar voorbeelden van?

Verwijderd

Dit is volgens mij in onder andere Amersfoort gebeurd; http://www.webwereld.nl/nieuws/10051.phtml. Daar lag dus vanaf het begin al glas maar is nu wel ADSL te krijgen.

• huistra
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 18:11:
Dit is volgens mij in onder andere Amersfoort gebeurd; http://www.webwereld.nl/nieuws/10051.phtml. Daar lag dus vanaf het begin al glas maar is nu wel ADSL te krijgen.
Heb een kick van een erg oud topic over dit onderwerp gedaan in I&T. Ben benieuwd of men daar meer weet...dank voor de tip
Pagina: 1