Toon posts:

Stekkers moederbord MX4BS?????

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wie o wie kan me helpen?

Vanwege het niet meer opstarten van me P4 heb ik ergens gelezen dat je je BIOS kun resetten door de stekkertjes van je front panel los te trekken.

In mijn enthousiasme leken het 2 stekkertjes die ik ineens heb losgetrokken. Wat blijkt? Het waren er 4!
Het probleem laat zich raden! Ik weet nu niet meer welke stekker op welke plaats hoort.

De namen van de stekkers zijn als volgt: power sw, HDD led, speaker en power led. Het moederbord is van aopen maar op de site word ik ook niet wijzer. Heb wel een afbeelding van het moederbord gevonden en een uitleg van welke stekker waar hoort. Maar de namen van de stekkers komen niet overeen!

Voorbeeld: http://english.aopen.com.tw/tech/techinside/frontpanel.htm

Op deze site wordt gesproken van IDE led. Maar die heb ik niet. Heb een HDD led wat volgens mij dezelfde moet zijn. Maar op de site is ie 4 polig terwijl de mijne maar 2 polig is. De enige die bij mij 4 polig is is de speaker....

Wie heeft er voor mij een oplossing?

Verwijderd

Volgens mij staat deze topic verkeerd hier :)
En je kan niet echt je bios resetten door maar wat los te trekken op je moederbord.
Meestal helpt het batterijtje eruit halen of de CMOS jumper te verplaatsen.

Maar voor je probleem:

De IDE led zal idd je HDD led wel zijn.
De speaker stekker kan wel 2 polig zijn maar heeft meestal een 4 polige stekker waar eigenlijk maar 2 draadjes inzitten :D

Is dit bij jou ook het geval ?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-01 21:41

Mojo

The Power Within

IDE LED = HDD led denk ik. Normaal gesproken neemt hij 2 pinnetjes in beslag.
Power LED neemt 3 pinnetjes in beslag, 2 worden er gebruikt.

Kijk eens in de manual van je moederbord.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aangezien dit eigenlijk meer een moederbord kwestie is, hoort dit eigenlijk in Processors, Mobo's & Geheugen. Maar dit soort zaken zijn wel makkelijk uit te zoeken. Zoals je verwachtte, ide IDE LED hetzelfde als de HDD led. Zoals je ziet is heeft de 4p IDE LED aansluiting opgebouwd uit 2x 5V en 2x 'IDE LED'. Aangezien het symmetrisch is zou je kunnen proberen de LED aan te sluiten op één 5V en één IDE LED aansluiting.

Om je alvast iets te verklappen; LED zijn diodes, wat dus halfgeleiders zijn. Dit betekent dat je ze maar op één manier aan kan sluiten, en je dus rekening moet houden met de polen. Er gaat niks kapot als je de LED verkeerd aansluit, daar hoef je dus niet bang voor te zijn.

Als je toch wat voorzichtig wil zijn, is het misschien gewoon beter om langs een computerzaak in de buurt te gaan. Voor iemand met wat kennis hiervan is dit niet meer dan 5 minuten werk namelijk.

Dit topic is gesloten.