externe dvd brander, doen of niet

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik wil altijd nog eens een dvd brander kopen, en aangezien ik een laptop thuis heb staan en een desktop op mijn studentenkamer, leek het me wel makkelijk om een externe te kopen. Nu heb ik nog enkele vragen:

- op de laptop zit maar een usb 1.1 aansluiting, gaat dat toch nog snel genoeg branden?

- Zijn er al goede dual layer branders op de markt?

- zijn er ook branders met fire wire én usb? Ik heb namelijk op de desktop wel fire-wire maar op de laptop niet, dus zou graag van beide gebruik maken.

Verwijderd

Sony heeft een Double Layer (DVD±RW Drive) met FireWire/USB 2.0
namelijk DRX-700UL. Misschien interessant?
http://www.amazon.com/exe...-5817805-5221621?v=glance

Als het goed is kan usb1 ook samenwerken met usb2?

Check ook eff de: Plex
Plextor PX-708UF External IEEE 1394 Firewire and Hi-Speed USB DVD-/+R/RW Drive
http://www.amazon.com/exe...21?v=glance&s=electronics

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 16:27 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

USB 1.1 is toch maar iets van 12mbit dacht ik? Dan is hij veeeeeeeel te traag om fatsoenlijk een DVD te kunnen branden. Mocht ik mij daarin vergissen, dan kan het wel. Je hebt minimaal 80mbit nodig.
USB 2.0 kan 8 speed trekken, maar dat zorgt wel voor een behoorlijke proc belasting. Dat zal bij USB 1.1 denk ik niet beter zijn.

Er zijn al goede Dual Layer branders (NEC 2510/3500, BEnq, Pioneer enz...) en je kunt genoeg externe kastjes kopen et firewire aansluiting.

Maar je notebook heeft geen firewire, dus zoek even uit of 1.1 wel snel genoeg is.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:17

Nyarlathotep

Crawling Chaos

DVD branden via USB 1.1 zal niet gaan. 1x speed DVD branden vereist een datadoorvoer van minstens 1.3 MegaByte p/s. En aangezien USB 1.1 nog niet eens 1 MegaByte p/s trekt gaat dat gewoon niet lukken...

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Zal indd niet lukken langs usb 1.1.

Je kan eventueel een usb 2.0 of firewire pcmci kaartje installeren.

Firewire verdiend de voorkeur, zoals vermeld is usb nogal cpu intensief...

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik heb zelf trouwens een externe USB 2.0 kast met daarin een NEC 2510 brander. Dit werkt goed, het is proc intensief, maar ik heb dan ook een 1.6Ghz centrino met een 7200RPM schijf. Dat gaat dus nog wel. Jouw USB 1.1 notebook zal een stuk trager zijn neem ik aan, dus dan zou ik ook voor FireWire gaan.

• Tom_G
Oscar Mopperkont schreef op 20 oktober 2004 @ 17:16:
Ik heb zelf trouwens een externe USB 2.0 kast met daarin een NEC 2510 brander. Dit werkt goed, het is proc intensief, maar ik heb dan ook een 1.6Ghz centrino met een 7200RPM schijf. Dat gaat dus nog wel. Jouw USB 1.1 notebook zal een stuk trager zijn neem ik aan, dus dan zou ik ook voor FireWire gaan.
Ik zou graag even uit interesse weten over welke cijfers het gaat. Aan welke snelheid brand je? 8x?

En wat voor cpu usage krijg je dan? 50%? 80%?

Eingelijk zou er eens iemand moeten een vergelijking maken tussen firewire en usb 2.0 wat externe cases met dvd branders betreft.
Zelf heb ik nl. geen (externe) dvd brander.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:07

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je niet anders van die uitbreidingskaarten voor je laptop met USB2.0/Firewire erop? volges mij wel :)...

Home Assistant Configuratie V&A

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

8 speed 80%

• Tom_G
BiG-GuY schreef op 20 oktober 2004 @ 17:38:
heb je niet anders van die uitbreidingskaarten voor je laptop met USB2.0/Firewire erop? volges mij wel :)...
Die bestaan...
8 speed 80%
Da's indd wel hoog.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
zo, heb nu twee mogelijkheden:

Even samengesteld uit de pricewatch:

Optie 1:

pcmcia kaart met externe brander:

Conceptronic PCMCIA FireWire 2Poorts € 22,- € 22,-

Sony DRX-700UL 8x (Dual-layer, 1394, USB 2.0) € 151,23 € 151,23

Totaal € 173,23

Optie 2:

pcmcia kaart met externe ide case, waarin een brander zit:

Conceptronic PCMCIA FireWire 2Poorts € 22,-

NEC ND-3500 16x (Dual-layer) € 65,45 € 65,45

No Name, Externe IDE-case (5.25", USB 2.0, Firewire, Zilver) € 59,-

Totaal € 146,45

Voordelen optie 1: minder kans op fouten lijkt me, aangezien je het rechtstreeks aansluit op laptop en pc. Anders kan er misschien een fout in de case zitten.
Bovendien lijkt het me wel iets sneller gaan. En alleen een externe brander is wat handzamer om mee te nemen lijkt me dan case + interne brander

Nadeel: toch weer 30 euro duurder, en hij brand langzamer.

Voordelen optie 2: twee keer zo snel branden, misschien iets betere brander?

Nadeel: minder stabiel, minder snel als je toch maar op 8x brand

moeilijk om te kiezen...

Verwijderd

Optie 3

Vervang de cd-speler in je laptop door de NEC-ND6500. Dat is een dual-layer brander voor laptops. Kosten €.139,-- bij Alternate.
Meestal een kwestie van een schroef aan je laptop losdraaien, je schuift de speler er dan uit, de nieuwe erin en branden maar. De aansluiting is namelijk voor alle laptops hetzelfde. Zorg wel dat je de nieuwste versie van Nero hebt anders kent je brandprogramma hem niet.
Ik heb een half jaar geleden dezelfde overwegingen als jij gehad en toen een Toshiba SD-R6372 gekocht, want die NEC was er toen nog niet en duallayer evenmin. Dat werkte gelijk plug-and-play en ik heb sindsdien zeker 50 dvd's gebrand zonder misbaksels.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
is echter een veel duurdere optie, dan ben ik 139 euro kwijt voor de laptop brander, vervolgens nog eens 69 voor bijvoorbeeld de NEC 3500, dat is dus ongeveer 60 euro meer dan optie 2

En dan is het nog maar de vraag of dit in mijn Dell latitude C800 past. Daarbij komt dat het ook een beetje zonde is, ben ik 60 euro duurder uit, terwijl ik die laptop dvd brander alleen in het weekend gebruik

edit: scheelt zelfs 82 euro pcmcia kaart heb ik niet nodig, blijkt al in laptop te zitten

[ Voor 11% gewijzigd door greatgonzo op 27-10-2004 16:34 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
iemand anders wijze raad? :)

Verwijderd

http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=37956

wat ik eruit kan opmaken: branden via netwerk :D

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 21:21 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
dat is dus totaal niet zinvol voor me, als ik dan wil branden van de laptop, dan moet ik alsnog de hele laptop meeslepen naar huis. Ik wil gewoon een externe brander, zei het stand-alone of in zo'n bay. Dat is tenminste handzaam en past gewoon in je tas. De moeilijke keuze is nu alleen of ik zo'n bay neem of stand-alone

• Tom_G
Wat ik me ook afvraag, als je bvb een NEC in een external enclosure steekt, kan je die dan ook nog qua firmware upgraden? Of moet dat toch langs gewone IDE gebeuren?

En lukt branden extern altijd goed? Heb ooit eens een cd rw in een extern kastje gestoken maar alles wat ik op die manier brande mislukte.

[ Voor 31% gewijzigd door Tom_G op 31-10-2004 12:45 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
maar is dat niet gewoon pech wat je hebt gehad? Er zijn vast ook talloze interne branders die dat hebben

• ph03nix80
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-02 10:21
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2004 @ 20:12:
Optie 3

Vervang de cd-speler in je laptop door de NEC-ND6500. Dat is een dual-layer brander voor laptops. Kosten €.139,-- bij Alternate.
Meestal een kwestie van een schroef aan je laptop losdraaien, je schuift de speler er dan uit, de nieuwe erin en branden maar. De aansluiting is namelijk voor alle laptops hetzelfde. Zorg wel dat je de nieuwste versie van Nero hebt anders kent je brandprogramma hem niet.
Ik heb een half jaar geleden dezelfde overwegingen als jij gehad en toen een Toshiba SD-R6372 gekocht, want die NEC was er toen nog niet en duallayer evenmin. Dat werkte gelijk plug-and-play en ik heb sindsdien zeker 50 dvd's gebrand zonder misbaksels.
Ik zit nu met het probleem dat mijn dvd+rw-drive van mijn laptop overleden is, ik heb al aan FireWire zitten denken en ben daarom ook hier terecht gekomen. Mijn vraag is eigenlijk of je ook wat aan FireWire hebt op het moment dat je windows opnieuw wilt installeren, werkt een bootable OS-cdrom ook via FireWire zoals een normale drive?
als dit namelijk niet het geval is lijkt mij de bovenstaande optie (is nu inmiddels NEC ND-6500A (€119,-)) een stuk aantrekkelijker voor mij.
Kan iemand mij hierover duidelijkheid geven?

[ Voor 44% gewijzigd door ph03nix80 op 10-03-2005 18:17 ]

Verwijderd

Modbreak:Verkoopadvertenties post je maar in www.tweakers.net/aanbod, www.marktplaats.nl, www.speurders.nl of www.ebay.nl

[ Voor 82% gewijzigd door BalusC op 14-03-2005 07:41 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Begrijp ik nou dat je toch Firewire in je laptop hebt? Omdat je zegt dat je die PCMCIA kaart niet meer nodig hebt.
In dat geval zou ik gaan voor de 'voorverpakte' Firewire brander, dan heb je een stuk grotere kans dat het werkt.

Denk je trouwens dat je zoveel dvd's gaat branden dat je dat ding vaak heen en weer wil slepen? Er komt namelijk een flinke kluwen kabels bij, je hebt je adapter en je firewire kabel. Da's best veel voor zo'n klein kastje ;)

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
Modbreak:Verkoopadvertenties post je maar in www.tweakers.net/aanbod, www.marktplaats.nl, www.speurders.nl of www.ebay.nl

[ Voor 82% gewijzigd door BalusC op 14-03-2005 07:41 ]

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oud topic, offtopic vraagje, loze V&A reacties, dicht dus.

Phoenix80: WinXP ondersteunt out of the box firewire: http://support.microsoft.com/kb/310433, dus dat is het punt niet. Maar de BIOS van jouw laptop moet het booten van USB/Firewire wel ondersteunen, simple as that. Raadpleeg eventueel de handleiding van je laptop of dit het geval is. Of probeer het nog eens in Complete Systemen & Laptops als je er dan nog niet uitkomt ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.