In een poging de opties in mijn bios te doorgronden, kwam ik bij IDE opties de volgende instelling tegen: enhanced mode support on waarbij je kan kiezen tussen pata, sata, pata+sata. Standaard staat daar sata, maar ik heb alleen 1 gewone ide schijf, dus zette ik dat op pata.
Het bios is trouwens van een P5P800 van Asus. (nr. 1005).
Nou blijkt dat als gevolg te hebben dat de schijf in UDMA mode 2 gaat draaien
. Ik merk echter niets van performance verlies t.o.v. UDMA 5 (ik kwam er pas dagen later achter..) volgens mij moet je het normaal gesproken wel degelijk merken, dus ik riep even de hulp in van een benchmark programmaatje 
Als eerste met HD Tune 2.10
Eerst 'gewoon' (UDMA 5)

Daar is helemaal niks raar aan. Maar dan:
'Enhanced mode' (UDMA 2)

Dit is dus wel vaag. Het eind is ongeveer gelijk aan het bovenste plaatje, maar waarom hij in het begin zo langzaam is..??
Vervolgens nog getest met HD Tach, wat ongeveer het zelfde beeld levert:

Ik draai nu dus gewoon weer op de standaard manier (dma 5) maar ik ben wel benieuwd wat hier nou eigenlijk aan de hand is.. Ik had al eerder gezocht op Google en hier naar deze functie, maar er is blijkbaar niet veel over bekend. (geen nuttige info kunnen vinden). Misschien dat er hier iemand is die wel wat meer weet?
Het bios is trouwens van een P5P800 van Asus. (nr. 1005).
Nou blijkt dat als gevolg te hebben dat de schijf in UDMA mode 2 gaat draaien
Als eerste met HD Tune 2.10
Eerst 'gewoon' (UDMA 5)

Daar is helemaal niks raar aan. Maar dan:
'Enhanced mode' (UDMA 2)

Dit is dus wel vaag. Het eind is ongeveer gelijk aan het bovenste plaatje, maar waarom hij in het begin zo langzaam is..??
Vervolgens nog getest met HD Tach, wat ongeveer het zelfde beeld levert:

Ik draai nu dus gewoon weer op de standaard manier (dma 5) maar ik ben wel benieuwd wat hier nou eigenlijk aan de hand is.. Ik had al eerder gezocht op Google en hier naar deze functie, maar er is blijkbaar niet veel over bekend. (geen nuttige info kunnen vinden). Misschien dat er hier iemand is die wel wat meer weet?
Kater? Eerst water, de rest komt later