Laptop een desktop vervanger?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Hi,

Ik heb eigenlijk geen ervaring met laptops, en wil misschien een laptop kopen.
Kan een laptop aan de eisen van een desktop voldoen?
Kun je spellen zoals half life 2 etc spelen op een laptop?
Kan een laptop 24/7 aanstaan? (downloaden)

Ik dacht een laptop is gewoon klein, makkelijk en internetten waar je wilt....

Edit:
Bedankt voor alle replays, ik neem alle jullie tips mee...

[ Voor 10% gewijzigd door Cabo op 22-10-2004 19:34 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik doe alle van de dingen die je noemt op m'n laptop. Je moet er wel rekening mee houden dat een laptop veel duurder is dan een qua prestaties vergelijkbare desktop.

edit: Klopt wat hieronder gezegd wordt. Die van mij (Sony Vaio PCG-GRV616S) is niet echt energiezuinig, licht en klein te noemen.

[ Voor 31% gewijzigd door P_de_B op 20-10-2004 15:47 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn wel notebooks die echt als desktopreplacements worden verkocht. Daar zit gewoon een dikke videokaart, dikke cpu in. Die zijn dan ook totaal niet gericht op mobiel gebruik. Zit wel een accu bij, maar verwacht niet dat je daar lekker lang mee kunt werken zonder aan een netadapter te hangen.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:31
Die zijn er wel, maar een laptop die dit kan is meestal geen "echte laptop" meer. Doordat hij zoveel performance levert gaan een hoop voordelen van een echte laptop verloren: klein, draagbaar, energiezuinig en weining warmte productie. Dit is echter wel afhankelijk van welkeonderdelen er gebruikt zijn. (In sommige "laptops" worden ook gewoon desktop onderdeln gebruikt)

Roomba E5 te koop

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Het grote probleem met laptops is het feit dat iets eraan veranderen (uitbreiden) zo goed als onmogelijk is zonder het hele ding te verbouwen (RAM is misschien een uitzondering).

Tenzij je echt van plan bent het ding mee te nemen ben je in mijn ogen nog steeds beter af met een goeie ouwe desktop. Heb je geen plaats voor het scherm, kop je een TFT, krijg je de kast niet geplaats koop je zo'n bakje van Shuttle (dan wordt uitbreiden alweer wat moeilijker, maar toch nog steeds makkerlijker dan met een laptop).

Verwijderd

thuis zit ik tegenwoordig voornamelijk achter de laptop. Vooral omdat het erg idd erg gemakkelijk is. In de woonkamer ga ik zitten waar ik wil. Echt met kabels prutsen is niet nodig, omdat je natuurlijk zonder stopcontact en muis kunt werken als je wilt. Beetje internetten gaat prima op het ding. Spellen speel ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dat minder is: een 'echt' toetsenbord, of joystick ofzo lijkt me dan onontbeerlijk.... blijft de prijs, maar je kunt ook een 2ehandsje aanschaffen: stuk goedkoper, en tenzij je de laatste games wilt spelen werkt het prima
mijn 2c

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Thnx voor de reacties...

Nog even, ik zie best veel verschillende merken laptops en zie er niet echt verschil in. Zijn alle merken laptops betrouwbaar?

Ik zou eerder een dell of hp nemen in plaats van een Acer of een Asus. Omdat ik van een Acer of een Asus simpel weg nog nooit van gehoord heb.

Maar als je gewoon even naar deze random laptop kijkt, lijkt mij deze laptop wel goed. (als voorbeeld)
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2888
Aspire 1363WLMi AMD Sempron 3000+ € 1099,00
60GB
512MB
NVIDIA GeForce FX Go5200 64MB
DVD+/-RW
15.4TFT WXP Home
W-LAN 54Mbps

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Caboman schreef op 20 oktober 2004 @ 16:00:
Ik zou eerder een dell of hp nemen in plaats van een Acer of een Asus. Omdat ik van een Acer of een Asus simpel weg nog nooit van gehoord heb.
Ik zou eerder een Acer nemen, omdat Dell en HP gewoon pokkeduur, Acer veel meer waarde voor zijn geld en gewoon een goeie laptop is

Asus is trouwens ook niet slecht, heb al op laptops van beide merken gewerkt

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-01 21:41

Mojo

The Power Within

Je moet voor een dikke videokaart gaan, dat is IMO het belangrijkste bij een echte replacement.

Dus een 9800 (of 9700 :? ) Pro kaart erin. Dan is de CPU over het algemeen ook wel goed. ;)

Zorg liever ook voor een A64 of Centrino Dothan, niets anders :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mojo op 20-10-2004 16:06 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34

Freak187

geen

Ik heb sinds kort een Intel Centrino met ATI Radeon 9700, en dat is wel een aardige desktopreplacement. De nieuwste spellen draait ie zonder problemen, en toch gaat ie lang mee als je op de batterij zit te werken. Je moet natuurlijk niet verwachten dat als je een spelletje zit te spelen en dat zonder netspanning dat het allemaal niet zo lang meegaat.

Kia Niro-EV 2024

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 09:27
Wat zie je als een desktop vervanger? Als het om gamen gaat is het natuurlijk handig om een lompe videokaart e.d. te hebben. Dat is echter niet in het algemeen zo, voor andere werkzaamheden kan je vaak beter werken met "laptop" hardware omdat je toch niet zo'n batterij-vretende videokaart nodig hebt.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 18:40
Zorg dat je een snelle HDD hebt! Deze krengen zijn ALTIJD de bottleneck (tenzij je de Hitachi 7200rpm hebt) :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik werk sinds ik m'n acer 2023 heb nooit meer op de desktop. En gamen (o.a. doom 3 en nfs:u) alleen nog op de laptop ook :) (en de consoles natuurlijk)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:51

TheBorg

Resistance is futile.

_Brake_ schreef op 21 oktober 2004 @ 08:56:
Zorg dat je een snelle HDD hebt! Deze krengen zijn ALTIJD de bottleneck (tenzij je de Hitachi 7200rpm hebt) :)
Helemaal mee eens. Dat is tegenwoordig het allergrootste verschil tussen een desktop en een notebook. Die kleine schijfjes zijn gewoon heel erg traag.

• seef
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2024

seef

Duizend

TheBorg schreef op 21 oktober 2004 @ 21:36:
[...]

Helemaal mee eens. Dat is tegenwoordig het allergrootste verschil tussen een desktop en een notebook. Die kleine schijfjes zijn gewoon heel erg traag.
Maar het HOEFT dus niet een verschil te zijn. Als het je niet om de spellen gaat, is een laptop met een 7200rpm schijf in mijn ogen een volwaardige laptopvervanger. Ik spreek hierbij uit eigen ervaring!

Maar goed, je betaalt dus minimaal twee keer zoveel voor een notebook!

Een heel groot en stoer systeem.

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik heb zelf (prive) een Acer 1310 maar ben daar niet echt tevreden over. Voelt gammel en "goedkoop" aan. De klep is niet stug genoeg, waardoor deze makkelijk dichtvalt. Ook is mijn accu (na 1 1/2 jaar) al naar de knoppe.
Vanuit mijn werk heb ik een HP Compaq... kost iets meer, maar dan heb je ook veel meer degelijkheid. Persoonlijk zou ik geen Acer meer kopen, maar een HP ofzo.

Signature van nature

• Aphelion
  • Laatst online: 19-01 10:18
Hardwarematig.. misschien wel? maar hoe zit het met de ergonomische omgeving? dat is naar mijn mening zeker een punt om op te letten.

Eigen ervaring: mijn laptop is een maand oud, mijn pc 1,5 jaar. Op het buro grijp ik echter nogsteeds liever naar de pc, gewoon vanwege het lekkere gebruik. Dual screen, lekker toetsenbord (ergonomisch), trackball..etc.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

Aphelion schreef op 21 oktober 2004 @ 22:33:
Hardwarematig.. misschien wel? maar hoe zit het met de ergonomische omgeving? dat is naar mijn mening zeker een punt om op te letten.

Eigen ervaring: mijn laptop is een maand oud, mijn pc 1,5 jaar. Op het buro grijp ik echter nogsteeds liever naar de pc, gewoon vanwege het lekkere gebruik. Dual screen, lekker toetsenbord (ergonomisch), trackball..etc.
Je kan gewoon een extern scherm, tobo en muis op een laptop aansluiten hoor. Dualscreen kan alleen een probleem zijn, al kan je wel het scherm van de laptop gebruiken + het externe scherm.

• HunterPro
  • Niet online
ik dacht altijd dat het niet kon. Maar ik heb nu verplicht voor m'n opleiding een laptop aangeschaft, en daar ook niet op bezuinigd. Dit is een Centrino 1.5 (dothan) met 1gb (!) geheugen geworden, 60 gb HDD en een SXGA+ 1400x1050 scherm. En ik merk dat ik eigenlijk best wel heel erg vaak (vaker dan op m'n luxe dual screen desktop) op m'n laptop zit te werken. Alles werkt vloeiend genoeg en vlot genoeg, werkelijk heerlijk vind ik dat. Een PC moet doorwerken; een PC moet op mij wachten en niet andersom. En met deze configuratie heb ik zo'n systeem gevonden lijkt het wel :)

Verwijderd

Zou je niet gewoon een leuke oude laptop nemen voor "zomaar ergens internetten" en een gewone PC voor thuisgebruik? Ik heb dan een P4 2GHz 512MB 20GB laptop. Echter als ik thuis zit ga ik meteen achter mijn gewone PC zitten. Het beeld is groter, het toetsenbord tikt lekkerder, de muis is praktischer, etc.

Daarnaast heb je het ook over games. Voor een goede laptop zal je aardig wat voor moeten neerleggen. Koop je echter een gewone PC dan is hij waarschijnlijk zowel sneller als goedkoper. Nog een voordeel is dat je een gewone PC makkelijk op maat kan maken en dant je later makkelijk kan upgraden (zover dat al kan bij een laptop).

Tegenwoordig zijn er vele mooie kleine PC kasten verkrijgbaar dus om de ruimte hoef je het eigenlijk niet te laten. Mocht je echter toch voor een laptop kiezen is het mischien handig om 1 te zoeken met een dockingstation en losse muis/tobo/monitor. Dit heb ik zelf ook wel gedaan op LAN games en het werkt echt tig keer lekkerder.

Ohja, en 24/7 aan laten staan lijkt me ook niet bevorderlijk voor de accu's.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 23:24 ]

Verwijderd

'k gebruik m'n desktop bijna nooit, komt mede doordat m'n laptop behoorlijk sneller is dan m'n desktop :P 1.7GHz Dothan vs 1.3GHz Duron, Ati MR9600 pro turbo 128mb vs GF2MX400, 512mb vs 256mb. Enige voordeel in m'n desktop is 80gb hdd ipv 60 in m'n laptop.
24/7 aanstaan is geen probleem voor je accu als je hem eruit haalt. Tot +/- 45% leegtrekken en in de kast leggen, gaat ie heel lang mee. Als je 'm nodig hebt ff opladen en klaar is ie (ligt er natuurlijk wel aan hoevaak je hem gebruikt, ik gebruik 'm nu zelden, in de zomer gebruikte ik 'm bijna dagelijks).
't is ook wel lekker dat m'n laptop op een heel zacht gezoem van de hdd na stil is, de fan draait bij office werk nooit.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 09:27
Voor je "vaste" werkplekken kan je ook een docking station kopen. Dan heb je in principe hetzelfde als een gewone werkplek met als voordeel dat je in 1x je werk mee kan nemen.

• Aphelion
Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 23:16:
[...]

Je kan gewoon een extern scherm, tobo en muis op een laptop aansluiten hoor. Dualscreen kan alleen een probleem zijn, al kan je wel het scherm van de laptop gebruiken + het externe scherm.
Kie dan gewoon voor een compacte desktop pc.. scheelt in het geld, betere performance voor het geld, + wat max. haalbaar is :)

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

Aphelion schreef op 22 oktober 2004 @ 10:36:
[...]

Kie dan gewoon voor een compacte desktop pc.. scheelt in het geld, betere performance voor het geld, + wat max. haalbaar is :)
Als je nooit je pc meeneemt is dat ook een veel beter idee. Heb je ook meteen het voordeel van een laptop, je pakt hem op en je hebt een volwaardige pc bij je, je hoeft hooguit een muis mee te nemen.
Als je veel waarde hecht aan gigantische benchmark scores is een laptop sowieso niets voor jou.

• Aphelion
Verwijderd schreef op 22 oktober 2004 @ 11:07:
[...]

Als je nooit je pc meeneemt is dat ook een veel beter idee. Heb je ook meteen het voordeel van een laptop, je pakt hem op en je hebt een volwaardige pc bij je, je hoeft hooguit een muis mee te nemen.
Als je veel waarde hecht aan gigantische benchmark scores is een laptop sowieso niets voor jou.
Ik hecht geen waarde aan hoge benchmark scores. Ik heb het hier over een kwaliteit en prijsverhouding. Je hebt voor en tegens.

Tegen de laptop:
- kwaliteit en prijsverhouding
- Niet goed ergonomisch (kan je apparatuur op aansluiten maar dan kom je richting dekstop)

Voor de laptop:
- Erg mobiel, altijd spullen bij de hand

Ik probeer geen mening door te drammen. Ik probeer alleen de topicstarter wat dingen mee te geven waar hij over na kan denken alvorens hij een laptop aanschaft.

Verwijderd

Aphelion schreef op 22 oktober 2004 @ 16:17:
[...]

Ik hecht geen waarde aan hoge benchmark scores. Ik heb het hier over een kwaliteit en prijsverhouding. Je hebt voor en tegens.

Tegen de laptop:
- kwaliteit en prijsverhouding
- Niet goed ergonomisch (kan je apparatuur op aansluiten maar dan kom je richting dekstop)

Voor de laptop:
- Erg mobiel, altijd spullen bij de hand

Ik probeer geen mening door te drammen. Ik probeer alleen de topicstarter wat dingen mee te geven waar hij over na kan denken alvorens hij een laptop aanschaft.
wat je hier schrijft bedoel ik, sorry als 't verkeerd is overgekomen.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Caboman schreef op 20 oktober 2004 @ 15:41:
Kan een laptop 24/7 aanstaan? (downloaden)
Uit persoonlijke ervaring kan ik je zeggen dat dat geen probleem is :)
Mijn C810 latittute van Dell is mijn downloadbak voor s'nachts:
* Stil,
* Eet maar 70watt
* Kan je zo ergens onder schuiven

Alleen moet ik om de zoveel dagen rebooten omdat alles zeer traag begint te worden..waarschijnlijk veroorzaakt door inefficient geheugengebruik van Windows XP of een of ander programma.

Ik vind het flap=downloadbakkie systeem ideaal in ieder geval :)

[ Voor 4% gewijzigd door 2Dutch op 22-10-2004 19:36 . Reden: tis weer weekend... ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• HunterPro
  • Niet online
die van mij gaat ook eigenlijk haast nooit uit. Mocht dat problemen opleveren gaat ie ook zo weer terug voor garantie ;)
Pagina: 1