Toon posts:

[WMP 10] 100% cpu-usage met alchemie visualisatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb onlangs windows mediaplayer 10 geïnstalleerd op mn laptop, maar al snel merkte ik dat het cpu-gebruik heel erg hoog lag :?
Telkens wanneer ik de visualisatie alchemie gebruik, ligt de cpu-usage continu rond 60 à 100 %. Ook het geheugengebruik van WMPLAYER.EXE ligt met 40 tot soms 70 MB heel erg hoog vind ik. Bovendien reageert mn computer veel trager (ie explorer en andere programma's gaan aanzienlijk trager open en ook het wisselen van muziek verloopt stroef), wat wel logisch is aangezien het hoge processorgebruik.
Een screenshot van wmp10 in de taskmanager vind je op http://users.telenet.be/frederique_lotin/PJ.JPG

Als ik visualisaties zoals accu en sfeer gebruik, ligt het processorgebruik nog altijd rond de 40 à 50 procent en het geheugengebruik rond de 35-40 MB.

Geminimaliseerd neemt wmp10 slechts een 3-tal procent in, en ook het geheugengebruik blijft dan beperkt tot "slechts" 15 MB maximum, waardoor het duidelijk is dat het weergeven van de visualisaties problemen geven.

Ik heb tevergeefs op het net gezocht om de oorzaak te vinden van dit probleem, want mn laptop zou normaal ruim moeten voldoen aan de systeemvereisten. Het is een Acer Aspire 1604LC met een P4 2,8 Ghz (FSB op 533 Mhz), 512 MB geheugen (aan 266 Mhz) en een ATI Mobility Radeon 9000 (64MB) die anderhalf jaar oud is. Ik vind het heel vreemd, want wmp is het enige progje waar ik dergelijke problemen mee heb.

Graag zou ik weten wat volgens jullie hiervan de oorzaak is, en wat ik kan doen om toch alchemie te kunnen blijven gebruiken maar dan zonder te veel resources.
Enkele van mijn vrienden hebben nu namelijk dezelfde versie van mediaplayer op een gelijkaardige machine staan, en bij hen neemt alchemie slechts een 15-tal % processorgebruik in.

Alvast bedankt!!! :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-08 14:46

LauPro

Prof Mierenneuke®

Sommige visualisaties zijn gewoon heel intensief. En die zijn zo gemaakt dat ze alle CPU-tijd die ze mogen hebben ook gebruiken. Je zou je procesprioriteit kunnen verlagen; mogelijk gaat dan wel de audio stotteren. Of je moet een andere visualisatie kiezen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Schreeuw niet zo !?!?!!!!? Ik haal even wat leestekens uit je topictitel, 1 leesteken is een teken, veel leestekens is een kapot toetsenbord ;)

Trouwens welkom op GoT! :)

100% Is inderdaad overdreven veel voor jouw machine. Alle updates van Windows, mplayer, videokaart drivers, mobo drivers heb je?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
alle programma's zijn up to date, alleen de drivers niet omdat ik niet weet of ik er goed aan doe de nieuwste versies te installeren. Het moederbord weet ik niet eens welk het is, overal vind ik "Aspire 1600 series". Van mn videokaart weet ik dat er nieuwe drivers zijn, maar de radeon in mn laptop is bijgewerkt door Acer zelf dus weet ik niet of de universele drivers van ATI dan wel goed zullen werken.

Het kan haast niet dat mn computer (het register en zo) "vervuild" is omdat ik nog geen enkel verdacht programma heb geïnstalleerd, deze computer is mijn workstation (word, excel, outlook, coreldraw, acrobat, muziek).
Defragmenteren heeft ook niets opgeleverd.
Alleen, kan ik misschien wat veranderen in het menu extra > opties > prestaties > geavanceerd? Of heeft dat enkel met DVD-weergave te maken?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Drivers: niets op de Acer website? Vooral die van de videokaart zou ik naar kijken (zo ook of DirectX OK is).

Je wilt wel die opties checken gok ik. Ik gebruik mediaplayer 6.4 en vindt persoonlijk die visualisaties maar niets dus durf uit mijn ervaring niet te zeggen hoe en wat. Speel er evt. wat mee en zie of het helpt :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)