Ik heb een probleem met een array (lees weet niet hoe ik het volgende moet aanpakken).
Ik heb 2 tabellen in MySQL.
Nu wil ik een lijst maken met alle gebeurtenissen dit jaar gesorteerd op datum (vroegste datum eerst) (en natuurlijk alleen data na vandaag, maar dat laten we even buiten de scope van deze post (
)
Kijk aan een array
Zelfde voor tabel 2
Als ik het goed heb zo een:
Ik wil nu bij beide arrays het jaartal vergeten. Het lijkt me wel handig om hiervoor een nieuwe kolom (of hoe noem je dat) te hebben waar ik deze info in stop. Dan heb ik het jaartal namelijk ook nog.
Dus
tabel:
Hoe doe ik dit???
Ik moet dus voor elke rij de huidige datum bepalen, dan t jaar eraf knippen (substr dus) en dan de nieuwe info insterten in de array behorende bij die rij. Maar hoe?
Nu moet ik ze nog samenvoegen, nu weet ik nog niet hoe ik dat doe (ik denk met array_merge), maar dat is niet het grote probleem.
En als dat af is sorteren op datum (daar kan ik handig de oude datum met jaartal voor gebruiken
) (kan dat met sort?
Ik heb 2 tabellen in MySQL.
code:
1
2
| Tabel 1, festival bevat festivals (festivalnaam, festivaldatum) Tabel 2, gebruiker bevat gebruikersgegevens (naam, geboortedatum) |
Nu wil ik een lijst maken met alle gebeurtenissen dit jaar gesorteerd op datum (vroegste datum eerst) (en natuurlijk alleen data na vandaag, maar dat laten we even buiten de scope van deze post (
PHP:
1
2
3
| $sql=select * from tabel 1 $result= mysql_query($sql) $array1 = mysql_fetch_array($result)) |
Kijk aan een array
Zelfde voor tabel 2
Als ik het goed heb zo een:
code:
1
2
3
4
| naam datum jan 01-01-2004 piet 01-02-2004 klaas 12-03-1911 |
Ik wil nu bij beide arrays het jaartal vergeten. Het lijkt me wel handig om hiervoor een nieuwe kolom (of hoe noem je dat) te hebben waar ik deze info in stop. Dan heb ik het jaartal namelijk ook nog.
Dus
tabel:
code:
1
2
3
4
| naam datum datumzonderjaar jan 01-01-2004 01-01 piet 01-02-2004 01-02 klaas 12-03-1911 12-03 |
Hoe doe ik dit???
Ik moet dus voor elke rij de huidige datum bepalen, dan t jaar eraf knippen (substr dus) en dan de nieuwe info insterten in de array behorende bij die rij. Maar hoe?
Nu moet ik ze nog samenvoegen, nu weet ik nog niet hoe ik dat doe (ik denk met array_merge), maar dat is niet het grote probleem.
En als dat af is sorteren op datum (daar kan ik handig de oude datum met jaartal voor gebruiken
Nothing to see here