Toon posts:

[A7N8X-VM/400] Systeem onstabiel door geheugen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit bord aangeschaft in combinatie met Transcend dual channel DDR400 512 MB geheugen (een kit of 2 dus). Nu kom ik er achter dat dit type mobo heel kieskeurig is op wat voor type geheugen erop zit als er geen videokaart in zit. Als ik een DVD afspeel en soms als ik mp3 of muziek cd afspeel dan gooit ie m'n pc d'r uit. Ik denk dus dat het aan het geheugen ligt. Met een strip d'r in, doet ie hetzelfde.

Mijn vraag is nu, wat te doen? Gewoon geheugen omwisselen? Of is er een oplossing voor dit probleem? Ik heb gezocht, maar niet gevonden.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je kunt even memtest draaien. www.memtest86.com

Temps en voltages zijn goed? Je OS opnieuw installen maakt niet uit?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:16

DaWaN

'r you wicked ??

Het kan ook zijn dat je PC te warm wordt en automatisch uitslaat
En memtest is idd een goede test om te kijken of je mem goed is.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

En anders kun je ook eens dual channel afzetten, als dat je probleem verhelpt werkt de bak misschien iets trager maar hij werkt tenminste :)

Op mijn A7N8X moet je dan de latjes ram in de twee slots naast elkaar steken en niet eentje in het slot dat apart staat. Check dat even in de handleiding.

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:35

Bene

list incomprehension

Bekend probleem met dit moederbord. Het moederbord wordt instabiel bij PC3200 en gebruik van de geintegreerde graphics kaart, staat dacht ik ook in de manual. Echter, de bios ondersteunt geen geheugentimings en neemt dus alles over naar SPD. Je kan het geheugen dus niet terugklokken naar PC2700.. Steek er dus eens stok PC2700 of PC2100 in en kijk of het probleem blijft terugkomen.

(Edit: dit probleem heb je dus alleen bij de A7N8X-VM en de A7N8X-VM/400. Dat zijn totaal anders opgebouwde bordjes dan de A7N8X)

[ Voor 15% gewijzigd door Bene op 20-10-2004 15:41 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:16

DaWaN

'r you wicked ??

Bene schreef op 20 oktober 2004 @ 15:40:
Bekend probleem met dit moederbord. Het moederbord wordt instabiel bij PC3200 en gebruik van de geintegreerde graphics kaart, staat dacht ik ook in de manual. Echter, de bios ondersteunt geen geheugentimings en neemt dus alles over naar SPD. Je kan het geheugen dus niet terugklokken naar PC2700.. Steek er dus eens stok PC2700 of PC2100 in en kijk of het probleem blijft terugkomen.

(Edit: dit probleem heb je dus alleen bij de A7N8X-VM en de A7N8X-VM/400. Dat zijn totaal anders opgebouwde bordjes dan de A7N8X)
Goedkoop videokaartje erin zetten lijkt mij dan beter :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Memtest, temp, etc, geven allemaal ok.

Dual channel uitzetten is geen optie, dit bordje heeft maar twee banken voor geheugen.

Zit nu ook te twijfelen of ik er een nieuwe videokaart bij zou plakken of het geheugen omwissel. Is dat merkbaar, 3200 of 2700?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Niet echt. Een overstap van PC1600 naar 3200 wel, maar van 2700 naar 3200 nauwelijks.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Pagina: 1