[FttH] Succes rate Europese projecten

Pagina: 1
Acties:

• huistra
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
Op het moment ben ik bezig met een klein onderzoek naar FttH (Fibre-to-the-Home) projecten in Europa en ik kijk dan voornamelijk naar hoe succesvol deze projecten zijn, zowel qua adoptie als financieel.

Voor de hand liggende voorbeelden zijn natuurlijk Fastweb (Italie), Bredbandsbolaget (Zweden) en Kenniswijk (Nederland). Ik was daarnaast benieuwd of jullie tweakers nog interessante projecten kennen. Zo heb ik ooit eens iets gehoord over het project Isis und Osiris in Oost-Duitsland vlak na de val van de muur, waarbij 'alle' koper is vervangen door glasvezel in de steden Berlijn, Leipzig en Dresden. Weet iemand hier meer van of weet iemand waar ik over dit project meer zou kunnen vinden?

Daarnaast heb ik een vraag over de Zweedse situatie. In Zweden is er een netwerkbedrijf, Stokab, dat fiber aanlegt door heel Zweden en het alleenrecht heeft op graven in Stockholm. Deze dark fibre wordt vervolgens verhuurd aan ISPs, zoals Bredbandsbolaget. Weet iemand of de fiber van Stokab to the home is of slechts to the neighbourhood. In dat laatste geval moet Bredbandsbolaget namelijk zelf nog de last mile aanleggen of gebruik maken van koper...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Daarnaast weet ik niet zeker of dit het juiste subforum is, gelieve verplaatsen als het niet goed staat.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 16:55

qless

...vraag maar...

Ik weet ook dat er een stel Zweden/Noren zijn die in hun wijk (omdat er geen kabel en dsl was) zelf glasvezel gelegd hebben en een uplink hebben gehuurd. Dit hebben ze al 4 jaar terug gedaan, dus ik denk dat zij de eerste waren.

Verder heb je natuurlijk het project in Almere en Neunen

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• huistra
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
qless schreef op 20 oktober 2004 @ 14:31:
Ik weet ook dat er een stel Zweden/Noren zijn die in hun wijk (omdat er geen kabel en dsl was) zelf glasvezel gelegd hebben en een uplink hebben gehuurd. Dit hebben ze al 4 jaar terug gedaan, dus ik denk dat zij de eerste waren.

Verder heb je natuurlijk het project in Almere en Neunen
Volgens mij is dat inderdaad mogelijk in Zweden door gebruik te maken van het netwerk zoals aangelegd door Stokab. Misschien dat iemand meer over Stokab weet?