Toon posts:

Programmaatje om Gnome menu te configuren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een programma om het gnome menu te configureren maar ik ben 2 uur aan het zoeken maar kan helemaal niets vinden erover. Ik heb iets gevonden over gmenu maar dit werkt niet bij mij. Ik wil een keer aan de slag met Linux maar ik wist niet dat dit zo moeilijk was :(

Ik gebruik fedora 2 en ik gebruik gnome. Weet iemand een site waar ik deze informatie kan vinden? De documentatie van gnome zelf heb ik ook geraadpleegd maar ben geen reet verder gekomen :'( Kan iemand mij alsjeblieft helpen?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

misschien helpt t als je aangeeft wat je precies wilt veranderen? wat is er nu niet goed dan?

ook geloof ik niet dat je nu niet aan de slag kunt met linux, dus dat t moeilijk is is ook onzin.

ik weet verder bijna zeker dat de configuratie van het gnome-menu gewoon plaintext in je home-dir staat, en dan mag jij zelf weten welke texteditor (gedit bijvoorbeeld) je gebruikt om die te wijzigen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 13:50:
Ik ben op zoek naar een programma om het gnome menu te configureren maar ik ben 2 uur aan het zoeken maar kan helemaal niets vinden erover. Ik heb iets gevonden over gmenu maar dit werkt niet bij mij. Ik wil een keer aan de slag met Linux maar ik wist niet dat dit zo moeilijk was :(
Waarom werkte dat gmenu dan niet bij jou? Er is btw geen 'gmenu' project op freshmeat.net en met google vind ik alleen GTK+ spul, dus wat was het voor iets?
Ik gebruik fedora 2 en ik gebruik gnome. Weet iemand een site waar ik deze informatie kan vinden? De documentatie van gnome zelf heb ik ook geraadpleegd maar ben geen reet verder gekomen :'( Kan iemand mij alsjeblieft helpen?
Als je op 'menu' zoekt op freshmeat.net staan er een heleboel projecten bij waar jij waarschijnlijk naar zoekt. Wel de RPM installeren he!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Het gnome menu is te vinden onder applications:/// (go location (CTRL+L) in nautilus).

Het gnome menu wordt normaliter opgebouwd uit de .desktop files die gevonden worden in /usr/share/applications en andere directories die evt in je XDG_DATA_DIRS variabele staan.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het pas geinstalleerd Fedora. Misschien is er een makkelijkere distributie maar ja er zijn er zoveel. Het gaat er mij om dat ik nieuwe programma's kan toevoegen in mijn meu zoals bijvoorbeeld mplayer om films af te spelen. Ja ik weet ook niet waarom gmenu niet werkt. Het is toch altijd handig om eigen menuutjes te maken of niet ;)

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-02 15:57

Gotiniens

Fairly odd Tim

Als je Mplayer in het multimedia menu wil toevoegen kan je ook gewoon naar het menu gaan, en dan rechter muisknop, add menu item.

Verwijderd

Topicstarter
Dus er is geen menu configurator of zoiets is dergelijks voor gnome? :?

Verwijderd

Jawel, GNOME zelf (dus rechtsklikken op menuitems), third-party menu-editors die je wel kunt vinden op freshmeat.net, of rechtstreeks de conf files (oid) aanpassen.

En met waarom gmenu niet werkte bedoelde ik wat voor foutmelding krijg je e.d. :P

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
ik dacht dat in fedora core is het aanpassen van het menu gedisabled. je kan wel met rpm installeren, en dan worden er automatisch icoontjes gemaakt in het menu. het beste is om de rpmversie van apt-get en synaptic te gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 14:14:
Dus er is geen menu configurator of zoiets is dergelijks voor gnome? :?
Ik snap sowieso al niet hoe je de reactie van _JGC_ kunt missen... Nautilus is je menu-editor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2004 @ 00:11:
[...]

Ik snap sowieso al niet hoe je de reactie van _JGC_ kunt missen... Nautilus is je menu-editor.
Behalve in FC2 ;)

Menu editing is eruit gesloopt in FC2 :P

Dat wordt leuk met .desktop files werken ;)

Verwijderd

Serieus? Jezus, wat een pruts0rs. :P. Doen we zo ons best, maken ze d'r alsnog een zootje van. :o.

[edit]

Voor uwer informationen dan maar: hier staat de planning voor menus in toekomstige GNOME versies, en hier is een bijzonder interessante (ahem!) schets te vinden van wat in GNOME 2.10 de menu editor zou worden. Echter, ik heb nog steeds geen code gezien, dus eerst zien en dan geloven, vrees ik... :X.

Afbeeldingslocatie: http://www.gnome.org/~calum/usability/specs/menu-edit/simple-editor-1.png

:D.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 08:59 ]

• _JGC_
Mja, na wat googlen kom ik ook iets tegen dat ze KDE's menu editor ook gesloopt hebben, iig read-only gemaakt. :X

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06-2025
hier staat een uitleg over hoe je onder fc1 menu editing weer aan kan zetten, of dat voor fc2 ook werkt; geen idee...

en ander staat hier in ieder geval een uitleg over hoe het menu en de .desktop items werken:

[ Voor 30% gewijzigd door kroeske op 21-10-2004 11:45 ]

Verwijderd

Zonde om een nieuw topic de lucht in te trappen, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een item toe te voegen aan dat gnome menu. Ik draai overigens ubuntu hoary. Ik heb een dergelijke *.desktop file aangemaakt zoals beschreven in het artikel uit de onderstaande citaat.
kroeske schreef op donderdag 21 oktober 2004 @ 11:44:
en ander staat hier in ieder geval een uitleg over hoe het menu en de .desktop items werken:
In dat artikel staat onder andere
..but it is definitely easy and (most important) it works!
Ja je raad het vast al. Klinklare onzin, het werkt niet. Welke guru trapt me even in de goede richting?

• kroeske
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 10:31:
Zonde om een nieuw topic de lucht in te trappen, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om een item toe te voegen aan dat gnome menu. Ik draai overigens ubuntu hoary. Ik heb een dergelijke *.desktop file aangemaakt zoals beschreven in het artikel uit de onderstaande citaat.

[...]

In dat artikel staat onder andere

[...]

Ja je raad het vast al. Klinklare onzin, het werkt niet. Welke guru trapt me even in de goede richting?
werkt in Ubuntu het rechtsklikken in je menu dan niet? kan ik me niet voorstellen, neem aan dat de gnome devs die ook bij ubuntu aan de slag zijn niet hun eigen werk eruit gaan slopen...

Verwijderd

kroeske schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:18:
werkt in Ubuntu het rechtsklikken in je menu dan niet? kan ik me niet voorstellen, neem aan dat de gnome devs die ook bij ubuntu aan de slag zijn niet hun eigen werk eruit gaan slopen...
Nee, rechtsklikken werkt wat dat betreft niet. Kan daarmee alleen de huidige menu items aan het 'launcher panel' toevoegen.

• kroeske
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:24:
[...]

Nee, rechtsklikken werkt wat dat betreft niet. Kan daarmee alleen de huidige menu items aan het 'launcher panel' toevoegen.
en als je in nautilus naar " applications:/// " gaat, kan je daar ook niks toevoegen/verwijderen?

Verwijderd

kroeske schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:31:
en als je in nautilus naar " applications:/// " gaat, kan je daar ook niks toevoegen/verwijderen?
Neen, dan krijg ik dat die locatie niet bestaat. Het enige wat ik kan vinden is "/usr/share/applications" waar ik dus meerdere (alle?) menu items tegen kom. Dit zijn allen *.desktop files maar als ik er dus eentje bij zet wordt deze niet meegenomen. Dus ik gok op nog een ander bestandje oid...

• _JGC_
Ubuntu hoary is the bleeding edge development versie van Ubuntu, met daarin de bleeding edge versie van gnome. Zal je vast een geheimpje verklappen: gnome 2.10 gaat zonder menu editor komen en applications:/// bestaat niet meer ;)

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:35:
Ubuntu hoary is the bleeding edge development versie van Ubuntu, met daarin de bleeding edge versie van gnome. Zal je vast een geheimpje verklappen: gnome 2.10 gaat zonder menu editor komen en applications:/// bestaat niet meer ;)
Gaaf, maar als de bleeding edge Synaptic Package installer menu items kan toevoegen en verwijderen dan moet bleeding edge Ome Vleth dat ook kunnen.

• _JGC_
Mja, dan doe je dat toch? Niets staat je in de weg om in /usr/share/applications een .desktop file te bakken die aan de standaarden voldoet en door desktop-file-validate heenkomt.

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:57:
Mja, dan doe je dat toch? Niets staat je in de weg om in /usr/share/applications een .desktop file te bakken die aan de standaarden voldoet en door desktop-file-validate heenkomt.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:34:Dit zijn allen *.desktop files maar als ik er dus eentje bij zet wordt deze niet meegenomen. Dus ik gok op nog een ander bestandje oid...

• _JGC_
Als je fam niet draait, zal gnome-panel alleen .desktop files inlezen bij startup: killen dat panel dus elke keer, of gewoon zorgen dat fam draait.

Verwijderd

zoek eens naar .desktop files op je systeem :)

Open die in gedit en maak 'm na voor mplayer... werkt perfect.
Anders kun je nog altijd naar Location applications:/// of applications-all-users:/// gaan (CTRL - L in een nautilus venster)

Erm :s ... niet opgelet dat dit er al in stond

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 09:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:37:Gaaf, maar als de bleeding edge Synaptic Package installer menu items kan toevoegen en verwijderen dan moet bleeding edge Ome Vleth dat ook kunnen.
Zie Wim's post op http://www.ubuntuforums.o...thread.php?t=12781&page=3 Je moet niet bang zijn om vuile handen te krijgen :X , maar het werkt voor Warty
Als Hoary nog steeds VFolders gebruikt zal het daar ook werken.

Bij mijn weten heeft RH/Fedora een gelijksoortige opzet. Ben ooit eens iets tegengekomen op het internet voor RH of Fedora.
Yep, http://www.bluethingy.com/linux/rh8menu.html

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:59:
[...]
markvleth schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:34:Dit zijn allen *.desktop files maar als ik er dus eentje bij zet wordt deze niet meegenomen. Dus ik gok op nog een ander bestandje oid...
[...]
Eh, bij mijn Hoary werkt dat wel. Wat zet jij in dat bestandje dan? Ik deed gewoon een bestaande .desktop file bewerken en opslaan met een nieuwe naam. Ik had bijvoorbeeld Pingus geinstalleerd en die kwm niet in het games-menu, maar nu staat ie dr wel.

Toch hoop ik ook dat Gnome (of Ubuntu) hier snel een add-on voor maakt, want het lijkt toch op een achteruitgang i.p.v. vooruitgang.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 09:34:
Zie Wim's post op http://www.ubuntuforums.o...thread.php?t=12781&page=3 Je moet niet bang zijn om vuile handen te krijgen :X , maar het werkt voor Warty
Als Hoary nog steeds VFolders gebruikt zal het daar ook werken.
Nee helaas hoary is daar vanaf gestapt, maar het bevestigd dus wel mijn aanname dat er nog een configuratie bestandje rondzwerft weer dergelijke informatie instaat. Nu is de vraag dus nog steeds waar.

locate applications-all-users en locate vfolders-info leveren beide geen resultaten. Ik heb nog even gekeken in mijn /usr/share/applications directory waar alle desktop files staan. ik heb mijn bestandje ook nog even ge-chown-ed en ge-chmod-ed zodat ze overeenkomen met de huidige *.desktop files.

Dit allemaal heeft geen relaas geboden.

-----
Edit:
Godgloeiende graftak tering, ik had achter het name attribuut 'locale' informatie staan (die gnome notabene zelf genereerd als je een launcher op de desktop aanmaakt). Na het verwijderen van de 'locale' informatie verschijnt hij direct in het menu.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2005 12:02 . Reden: opgelost ]

Verwijderd

Maand te laat, maargoed. Ik heb laatst dit gevonden: http://www.realistanew.com/2005/03/18/gnome-menu-editor/

Voor de geinteresseerden... Beter dan niks, dan maar?
Pagina: 1