[chello classic] modem geeft internetadres ipv interne adres

Pagina: 1
Acties:

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-02 09:26

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik ben al dagen aan het zoeken, maar kan geen oplossing vinden.

Een kennis van mij heeft internet via de kabel, chello classic.
Nu heeft hij een Motorola Surfboard kabelmodem SB5100E.

Volgens internet heeft deze modem een dhcp server. link

Als ik naar de configpagina van de router ga, geeft ie aan dat dhcp functie aanstaat.

Maar 8 van de 10 keer krijgt de computer een internet adres (24.132.***.***) inplaats van een lokaal adres (192.168.100.*)

Nou weet ik niet veel van kabelinternet af, en al helemaal niks van chello... maar naar mijn weten moet de computer een lokaal ipadres krijgen.

Ik kan gewoon met de computer internetten,... maar nou willen ze een wifi-routertje (zonder dhcp) ertussen zetten zodat ze ook met de laptop kunnen internetten...

... en daar beginnen de problemen...

Omdat de computer het internetadres krijgt (24.132.***.***), krijgt de laptop geen adres van de modem.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Uit ervaring weet ik dat een ADSL modem/router wel gewoon een lokaal ipadres geeft aan de computer(s) ...

Koop hier mijn P1 reader :)

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
en uitervaring weet ik dat chello geen routers uitdeeld. :+
dus als er een tussen zit wat is het merk dan?

en als er nog geen tussen zit,
aansluitn en dan gewoon even het mac adres clonen.

zie ook hier Hoe deel ik Internet ?

[ Voor 44% gewijzigd door ascona op 20-10-2004 13:19 ]

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Het gebruikte kabelmodel kan niet als router werken denk ik. Je moet dus een extra router kopen welke je interne netwerk koppelt aan het internet (via het modem van Chello).

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
en uitervaring weet ik dat chello geen routers uitdeeld. :+
dus als er een tussen zit wat is het merk dan?

Een kennis van mij heeft internet via de kabel, chello classic.
Nu heeft hij een Motorola Surfboard kabelmodem SB5100E.

Volgens internet heeft deze modem een dhcp server. link

Het gebruikte kabelmodel kan niet als router werken denk ik. Je moet dus een extra router kopen welke je interne netwerk koppelt aan het internet (via het modem van Chello).
Ik neem aan dat dan de dhcp functie op de modem uit moet staan, en aan op de router?

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:55

sjaak

un giorno credi

De Motorola kan als dhcp-server als de router functionaliteit aanstaat. Dit staat standaard uit. Wanneer het modem in stand-by staat krijg je een 192.168.100.x adres, wanneer het modem aan staat functioneert ie als doorgeefluik en krijg je dus direct een publiek ip. Als je de router erop aansluit zal die dus het publieke ip krijgen en daarna de aangesloten pc's een eigen intern ip geven.

Verwijderd

Ik heb chello classic met een motorola 5100e en een router.
Het maakt niet uit of dhcp op de modem aanstaat.
Dat wordt nl. alleen gebruikt als er geen internetverbinding is om toch een ipadres aan de pc te geven zodat de modem toegankelijk blijft.
Als je een router hebt zonder dhcp moet je elke pc een vast ipadres geven in de public range, zelf gebruik ik 192.168.0.xxx subnetmask 255.255.255.0
De router moet je zo instellen dat ie automatisch een ipadres krijgt van de modem.
Als de modem dan een ipadres heeft gekregen (24.xxx.enz) en je hebt op de pc's (elke pc een ander adres) een vast ipadres ingesteld moet het werken.

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 oktober 2004 @ 14:08:
Ik heb chello classic met een motorola 5100e en een router.
Het maakt niet uit of dhcp op de modem aanstaat.
Dat wordt nl. alleen gebruikt als er geen internetverbinding is om toch een ipadres aan de pc te geven zodat de modem toegankelijk blijft.
Als je een router hebt zonder dhcp moet je elke pc een vast ipadres geven in de public range, zelf gebruik ik 192.168.0.xxx subnetmask 255.255.255.0
De router moet je zo instellen dat ie automatisch een ipadres krijgt van de modem.
Als de modem dan een ipadres heeft gekregen (24.xxx.enz) en je hebt op de pc's (elke pc een ander adres) een vast ipadres ingesteld moet het werken.
gaat het gelijk proberen ;) bedankt

Verwijderd

De DHCP functie is voor als het modem geen verbinding heeft met het kabelnet, dan wordt er een 192.168.100.x IP toegewezen aan de client(s).

Zie http://192.168.100.1/config.html:
The SURFboard cable modem can be used as a gateway to the Internet by a maximum of 32 users on a Local Area Network (LAN). When the Cable Modem is disconnected from the Internet, users on the LAN can be dynamically assigned IP Addresses by the Cable Modem DHCP Server. These addresses are assigned from an address pool which begins with 192.168.100.11 and ends with 192.168.100.42. Statically assigned IP addresses for other devices on the LAN should be chosen from outside of this range
Dat gateway geval werkt alleen als je meerdere IP nummers toegewezen krijgt van Chello, wat dus niet het geval is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2004 18:46 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
F#ck, lekker is dat ... :(

Ok, ik heb inmiddels geleerd dat Chello op MAC-adres werkt.
Kennelijk het mac-adres van de ene pc die wel internet heeft.

Als ik dat mac-adres geef aan de router ... dan zou de router dus internet moeten hebben en kunnen verdelen over meerdere comps.

Maar krijg ik dan geen conflict omdat er twee dezelfde mac-adressen gebruikt worden?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
De opstelling
+-------+     +---------------+     +----------+
| modem |-----| router + wifi |-----| computer |
+-------+     +---------------+     +----------+
                       |
                       |   +------------------+
                       >---| laptop draadloos |
                           +------------------+

[ Voor 33% gewijzigd door iMars op 21-10-2004 09:36 ]

Verwijderd

Dat werkt prima met het clonen van mac adressen.
Ik geef de voorkeur aan het bellen met chello en vragen of ze het macadres even willen vrijgeven.
Bij een motorola is het ook mogelijk een ander macadres aan te melden.
Stekker van de modem er een paar uur uithouden.
Dan stekker er weer in, internet aanzetten en dan krijg je (als het goed is) weer de aanmeldpagina van chello.
Daar kan je dan het macadres wisselen.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2004 10:31 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Dus de router moet dezelfde mac-adres krijgen als de computer?
Lijkt mij dat dat gaat conflicteren met eklaar :S

Maar goed, denk dat het aanpassen van het mac-adres een makkelijker zoniet een betere oplossing is.

Welke router raden jullie mij aan?
Momenteel heeft hij deze ... maar ik heb het niet zo op trust ... ik kan wel makkelijk een mac adres erin zetten :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

webmail schreef op 21 oktober 2004 @ 09:31:
[...]

Maar krijg ik dan geen conflict omdat er twee dezelfde mac-adressen gebruikt worden?
Twee dezelfde MACs geven alleen problemen als ze op hetzelfde netwerk zitten, en een router verbindt juist twee verschillende netwerken :z

Dus zolang je je PC MAC kloont naar het externe poort van de router totaal niets aan de hand, die zit op het chello net en de PC zit op je interne net :7

Oslik blyat! Oslik!

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ah, super ... ik begin Chello nog eens te begrijpen ;)

DAn rest mij nog één vraag:
De trust router heeft 1 WAN poort en 4 Lan poorten ...

Dan neem ik aan dat de modem op de WAN poort komt?
Want de computer komt aan één van de Lan poorten....

Toch?

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-02 08:03
wow bingo :D

Pak ook de handleiding er eens bij zou ik zeggen.. ;)

- nu serieus

ja klopt, wan is internet -> naar je modempje dus
en lan is naar je andere computers intern, of extern als je de buren ook van bits wil voorzien :P

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:46
Dat heb je goed, dan krijgt de router dus het internet IP adres aangezien Chello het MAC adres van de WAN poort als de juiste herkent.

Dan kan je de router met behulp van DHCP interne IP adressen laten uitdelen aan de op de LAN poorten aangesloten computers, of je kan ze gewoon statisch in hetzelde subnet als het lokale IP van de router zetten, en dan bij gateway en DNS het lokale IP van de router invullen.

Dus als je router 192.168.0.1 heeft bijvoorbeeld kan de eerste PC 192.168.0.2 als IP krijgen met gateway en primary DNS 192.168.0.1.
Pagina: 1