Netwerk situatie:
Ik heb een Cisco 2916XL Switch (+ 2*4 10/100Mbit trunking poorten) met daarachter 4 vlan's. In iedere vlan zit weer een aantal pc's.
Ik heb het nog niet gekocht maar ik wil een Draytek 2600plus ADSL router kopen om het Internet op te kunnen komen.
Mijn probleem:
Ik wil iedere vlan de mogelijkheid geven om via de adsl modem/router het Internet op te kunnen gaan.
Hoe kan ik dit doen? Het gaat me om het feit hoe ik de switch moet laten communiceren met de Draytek router. Trunking?
Ideeën van mezelf:
- De Draytek 2600+ ondersteund wel de 802.1Q trunking protocol maar wie zegt dat dat goed geïmplementeerd is? Wie zegt dat deze router het netwerkverkeer goed kan filteren? (ervaring iemand)
- Moet ik een Cisco router kopen die trunking ondersteund en vanaf daar een static route maken naar mijn Draytek?
Even wat tekeningen om het duidelijker te maken:
Optie 1:
------------
| Draytek |
| router |
------------
||||
|||| 4 lijnen vanwege de 4 vlans (trunking)
||||
||||
----------------
| Cisco |
| 2916XL |
----------------
||| |||
||| |||
||| |||
||| |||
Vlan2 etc. vlan5
Optie 2:
------------
| Draytek |
| router |
------------
|
|
|
|
----------------
| Cisco |
| Router |
----------------
||||
|||| Trunking of the vlans
||||
||||
----------------
| Cisco |
| 2916XL |
----------------
||| |||
||| |||
||| |||
||| |||
Vlan2 etc. vlan5
Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb gezocht op deze onderwerp (zowel google als got) maar geen succes.
Ik heb een Cisco 2916XL Switch (+ 2*4 10/100Mbit trunking poorten) met daarachter 4 vlan's. In iedere vlan zit weer een aantal pc's.
Ik heb het nog niet gekocht maar ik wil een Draytek 2600plus ADSL router kopen om het Internet op te kunnen komen.
Mijn probleem:
Ik wil iedere vlan de mogelijkheid geven om via de adsl modem/router het Internet op te kunnen gaan.
Hoe kan ik dit doen? Het gaat me om het feit hoe ik de switch moet laten communiceren met de Draytek router. Trunking?
Ideeën van mezelf:
- De Draytek 2600+ ondersteund wel de 802.1Q trunking protocol maar wie zegt dat dat goed geïmplementeerd is? Wie zegt dat deze router het netwerkverkeer goed kan filteren? (ervaring iemand)
- Moet ik een Cisco router kopen die trunking ondersteund en vanaf daar een static route maken naar mijn Draytek?
Even wat tekeningen om het duidelijker te maken:
Optie 1:
------------
| Draytek |
| router |
------------
||||
|||| 4 lijnen vanwege de 4 vlans (trunking)
||||
||||
----------------
| Cisco |
| 2916XL |
----------------
||| |||
||| |||
||| |||
||| |||
Vlan2 etc. vlan5
Optie 2:
------------
| Draytek |
| router |
------------
|
|
|
|
----------------
| Cisco |
| Router |
----------------
||||
|||| Trunking of the vlans
||||
||||
----------------
| Cisco |
| 2916XL |
----------------
||| |||
||| |||
||| |||
||| |||
Vlan2 etc. vlan5
Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb gezocht op deze onderwerp (zowel google als got) maar geen succes.