[J2EE] Transaction & concurrency voor non-EJB objecten?

Pagina: 1
Acties:

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 15:26
Ik ben momenteel in de oriënterende fase van het ontwikkelen van een Enterprise Applicatie. Nu wil ik dit gaan ontwikkelen met Java, en ik heb besloten gebruik te maken van Enterprise Javabeans.

Echter, er is al een compleet databaseschema ontworpen dat alle gewenste handelingen mogelijk gaat maken. In alle dingen die ik over EJB heb gelezen (o.a. het boek Enterprise JavaBeans van O'Reilly) gaat men ervan uit dat je éérst wat classes (de Entity Beans) programmeert om die vervolgens te laten persisten door de J2EE server, geholpen door deployment descriptors.

Omdat ik (qua datastructuur; niet voor client-programmeren etc.) liever bottom-up werk, zou ik eigenlijk willen dat er automagisch EntityBeans worden gemaakt op basis van mijn databaseschema. Ik kan nergens iets vinden over of dit wel of niet mogelijk is.

Ik gebruik wel eens een tooltje, sql2java, om Data Access code te genereren vanuit een databaseschema. Dit vind ik erg prettig werken en daarom zocht ik ook zoiets voor EJB. Nu ik dit niet kan vinden, vraag ik me af: is het mogelijk (en verstandig) om de non-EJB objecten gegenereerd door sql2java te gebruiken aan de server-kant van een enterprise applicatie? Dit betekent concreet: moet ik me dan weer zelf druk gaan maken om concurrency en transactions, of is er een J2EE server die dat voor mij wil doen?

Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom :) .

TheStreme - Share anything with anyone

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Misschien dat het nog een optie is om je database-toegang via een ORM-mapper als Hibernate te regelen. Hibernate biedt iig transactions over de gewone non-EJB "beans" die je gemaakt hebt.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Inderdaad, waarom maak je geen gebruik van bvb een Hibernate?

Je kan dan nog gebruik maken van een EJB-layer (Session Beans, om van de voordelen van EJB te genieten), die je dan gebruikt adh van het Session Façade pattern. Deze facade is dan voor je web/client layer het aanspreekpunt naar je business logic.

Bij Hibernate is het dan wel weer perfect mogelijk om je entity objecten te generen of aan de hand van je mapping file (en de achterliggende entities) je database model te generen, in SQL.